کد خبر: 1218752
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
نظری بر دخالت‌های امریکا و سازمان «سیا» در دیگر کشور‌های جهان
دولت ایالات متحده امریکا در سراسر جهان، بیش و پیش از هر چیز به پیشینه دخالت و استعمار فزاینده و مداوم شناخته می‌شود
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: دولت ایالات متحده امریکا در سراسر جهان، بیش و پیش از هر چیز به پیشینه دخالت و استعمار فزاینده و مداوم شناخته می‌شود. این امر در میان تاریخ و سیاست‌پژوهان سراسر جهان و حتی امریکا، مورد بررسی‌های موشکافانه و تفصیلی قرار گرفته است. به واقع طیفی واقع‌گرا و دگراندیش در غرب، خود به اینگونه ارزیابی‌ها دست زده و در این باره مطالبی مفید و خواندنی منتشر ساخته‌اند. در این باره می‌توان به فهرستی مطول از آثار اشاره کرد که اثر مورد معرفی در عداد آنهاست. «سرکوب امید» پژوهشی در این حوزه است که از سوی ویلیام بلوم به نگارش درآمده و عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب تاکنون از سوی ناشران مختلفی به بازار کتاب رفته است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی یکی از آنهاست. به نظر می‌رسد مطالعه این روایت و تحلیل تاریخی، بتواند تاریخ‌پژوهان این حوزه را مددکار باشد و برای آنان افق‌گشایی کند و حقایقی آشکار در این باره را پیش روی ایشان قرار دهد. تارنمای ناشر در معرفی این تحقیق، به نکات پی آمده اشارت برده است:
«پایان جنگ جهانی دوم، سرآغاز دست‌اندازی شدید ایالات متحده‌امریکا به نقاط مختلف جهان و دخالت بی‌رویه در امور کشور‌های دیگر و سرکوب هرگونه حرکت‌های آزادیخواهانه و استقلال‌طلبانه به بهانه‌ها و عناوین مختلف بوده است. از خرابه‌های این جنگ عالم‌سوز، دو قدرت ایالات‌متحده و اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی توانستند کمر راست کنند و هر کدام با ایدئولوژی و مکتب فکری خاص خود، علیه دیگری به تبلیغ پرداختند. این دوران که در تاریخ قرن بیستم به جنگ سرد معروف شده است، حاصل دست‌اندازی و زیاده‌خواهی امریکاییان در سایر کشور‌ها و گسترش امپریالیسم و تقلای بی‌حد و حصر شوروی برای نشر کمونیسم است. در این میان ایالات‌متحده هرگونه حرکت آزادیخواهانه ملت‌های جهان را به بهانه‌های واهی از قبیل توطئه کمونیست‌ها سرکوب کرد و هرگونه نور امیدی را برای رهایی از سیطره امپریالیسم، خاموش ساخت. شرح دخالت‌ها و سیاهکاری‌های ایالات‌متحده در ایران، خود حدیث بسیار مفصلی است که با اجرای کودتای سیاه ۲۸ مرداد و سرکوب نهضت اصیل ایرانیان، حمایت از شاه و رژیم پهلوی شروع می‌شود و با غارت ثروت ملی ایران، واردساختن ایران در پیمان‌های بیهوده 
سیاسی- امنیتی، تأسیس و راه‌اندازی ساواک و آموزش پرسنل آن و فروش میلیارد‌ها دلار اسلحه به ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی تداوم می‌یابد. کتاب سرکوب امید، شرح دخالت‌های ایالات‌متحده در ۵۵ کشور مستقل دنیا، به بهانه‌های واهی است، هر چند نویسنده به اوضاع داخلی کشورمان در عصر پهلوی و حمایت‌های امریکا از بزرگ‌ترین دیکتاتور منطقه بسیار کمتر پرداخته و فقط به مقتضای بحث در بخش‌های مختلف کتاب به آن اشاره می‌کند، اما وقایع مربوط به دوران نهضت ملی و چگونگی اجرای کودتای ۲۸ مرداد، در بحث مستقل و نه‌چندان مبسوط آمده است، البته تمامی مطالب کتاب با واقعیت‌های جهانی همخوانی ندارد و نظرات و قضاوت‌های نویسنده نیز درباره تمامی گروه‌ها و نظام‌های حاکم بر کشور‌های مختلف کاملاً صادق نیست. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای معرفی چهره و عملکرد واقعی ایالات‌متحده در برخورد با نهضت‌های رهایی‌بخش و شرح سیاهکاری‌های سازمان سیا در راه انداختن کودتا در نقاط مختلف جهان، به تجدید چاپ این اثر اقدام کرده است...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار