کد خبر: 1216961
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
نظر و گذری بر «خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی کاشانی»
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، دربردارنده خاطرات روحانی مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی فرد (موسوی کاشانی) است
شاهد توحیدی
جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، دربردارنده خاطرات روحانی مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی فرد (موسوی کاشانی) است. وی از روحانیون فعال و مبارز در دوران نهضت اسلامی است که در قم و تهران به تبلیغات مذهبی و انقلابی پرداخته و با بزرگانی، چون شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد بهشتی، ارتباط نزدیک داشته است. موسوی کاشانی در دوره برقراری نظام اسلامی نیز در نهاد‌های گوناگون به خدمت مشغول شد. این مجموعه از سوی مهدی قیصری تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در یادداشتی، اینگونه به توصیف کتاب پرداخته است:
«وقوع انقلاب اسلامی با صبغه‌دینی، چه به لحاظ تاریخی و چه از نگاه تئوری‌های انقلاب، واقعه‌ای شگرف به شمار می‌رود.‌ای بسا که شناخت ابعاد و چگونگی وقوع این انقلاب، نیازمند مراجعه به منابع باقیمانده از رژیم گذشته باشد. اگرچه این منابع شامل اسناد و گزار‌ش‌های سازمان‌های امنیتی رژیم شاه خصوصاً ساواک می‌شود، اما بیان حوادث از زبان کسانی که خود شاهد جریان انقلاب بوده یا در آن نقشی داشته‌اند، یکی از منابع متقن و مستند تاریخ نگاری به شمار می‌رود. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، به انتشار خاطرات کسانی که خود نقشی در انقلاب اسلامی داشته‌اند، می‌پردازد. خاطراتی که پیش‌رو دارید، از زبان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن موسوی‌فرد (کاشانی) نقل شده است. ایشان تحصیلات خود را در زادگاهش کاشان و در مدرسه علمیه به پایان رساند. سپس جهت ادامه تحصیل به قم مسافرت کرد و در آنجا در مدرسه علوی با شهید آیت‌الله بهشتی آشنا شد و همین آشنایی زمینه‌ای شد تا بعد‌ها وی در معیت شهید بهشتی با جریانات انقلاب درگیر شود و سهمی در انقلاب شکوهمند اسلامی داشته باشد. ایشان از نزدیک شاهد حوادث انقلاب در قم و فشار نیرو‌های امنیتی بر مردم و علما بود و هنگامی که فعالیت در این شهر را غیرممکن دید، به تهران عزیمت کرد. در تهران ضمن اقامه نماز جماعت در مسجدالنبی نارمک، به دلیل آشنایی قبلی با آیت‌الله بهشتی، به جلسات روحانیت مبارز راه یافت. اندکی بعد به دلیل فعالیت‌های سیاسی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. پس از آزادی از زندان، جهت تبلیغ به شهر‌های مختلف مسافرت کرد. با روی کار آمدن بختیار و تصمیم امام خمینی برای بازگشت به ایران و بستن فرودگاه از سوی دولت وقت، موسوی کاشانی در معیت شهید بهشتی در دانشگاه تهران متحصن شد. با ورود امام به کشور و اقامت ایشان در مدرسه رفاه، او نیز از جمله کسانی بود که توانست به طور خصوصی به حضور امام راه یابد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان با شرکت در کمیته‌های انقلاب اسلامی به فعالیت‌های سیاسی – انقلابی خود ادامه داد و با راه یافتن به دفتر تبلیغات امام، این فعالیت‌ها را تداوم بخشید. مدتی بعد، از پذیرفتن قضاوت در دادگاه خانواده خودداری کرد و در ارتش به جانشین عقیدتی سیاسی آن منصوب شد. پس از رحلت امام خمینی و انتصاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری، به دفتر رهبری دعوت شد و در بیت معظم له به خدمت خود ادامه داد. ایشان هم اکنون ضمن اقامه نماز جماعت در مسجدالنبی نارمک، از اعضای بیت رهبری به شمار می‌روند....»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار