کد خبر: 1218195
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
دکتر بهروز فرزانگان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه:
مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها به خصوص سفیدکننده‌هایی که امروزه در بازار به طور گسترده و متنوع به چشم می‌خورد، حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت استفاده نادرست باعث آسیب به سیستم تنفسی بدن می‌شود، بنابراین باید در استفاده از آن‌ها مراقبت شود

جوان آنلاین: دکتر بهروز فرزانگان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) در بخش ریه بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص استفاده از مواد شوینده و انواع پاک‌کننده‌ها می‌گوید: مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها به خصوص سفیدکننده‌هایی که امروزه در بازار به طور گسترده و متنوع به چشم می‌خورد، حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت استفاده نادرست باعث آسیب به سیستم تنفسی بدن می‌شود، بنابراین باید در استفاده از آن‌ها مراقبت شود. 
وی در ادامه می‌افزاید: «قبل از استفاده از مواد شوینده لازم است ابتدا آن‌ها را بشناسید و از استانداردبودن آن مطمئن شوید، سپس برای مصرف حتماً دستورالعمل نحوه استفاده آن را مطالعه کنید. دستکش و ماسک حین استفاده فراموش نشود چراکه پوست و ریه بدون آن‌ها و در چند ساعت خانه‌تکانی دچار آسیب جدی می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه تا حد امکان مواد شوینده را تا جایی که عملکرد خودش را از دست نداده، رقیق کنید تا گاز‌های حاصل از این مواد که در محیط پخش می‌شوند به حداقل برسد.»‌
دکتر فرزانگان مجهزبودن تهویه مناسب در محلی را که از شوینده‌ها استفاده می‌شود، ضروری دانست و افزود: «از شست‌وشوی مکان بدون تهویه (هواکش یا پنجره) با شوینده‌های شیمیایی جداً خودداری کنید چراکه این کار باعث می‌شود ریه‌ها در معرض آسیب گاز‌های ناشی از مواد شیمیایی قرار گیرند و این آسیب‌ها ممکن است در درازمدت نمایان شود. حتماً این محیط‌ها مجهز به تهویه مناسب باشد و حتی با بودن تهویه از ماسک نیز استفاده شود. بعد از اتمام کار و ترک محیط، تهویه تا ساعتی روشن بماند.»
او ترکیب‌کردن شوینده‌های شیمیایی را نیز خطرناک دانست و به افرادی که این ترکیبات را انجام می‌دهند، هشدار داد و گفت: «ترکیب‌کردن آمونیاک و سفیدکننده یکی از خطرناک‌ترین کار‌هایی است که افراد در نظافت منزل به خصوص در ایام خانه‌تکانی انجام می‌دهند چراکه این ترکیب موجب ایجاد گاز‌های سمی می‌شود که به شدت برای سلامتی مضر هستند. بهتر است هر شوینده را به صورت جداگانه استفاده و از ترکیب‌کردن انواع تمیزکننده‌ها اجتناب کنید.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار