کد خبر: 1216698
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار نفر جابه جایی در خط یک صورت می گیرد اما متاسفانه کمبود ۶۰ دستگاه واگن در خط یک وجود دارد و خط دو به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل خط سه و چهار باشیم.
شهربانو بشکنی
بهرام نکاحی در نشست خبری مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در رابطه با اقدامات استقبال از بهار اظهار کرد: در آستانه سیزدهمین سالروز بهره برداری قطار شهری مشهد هستیم و همانگونه که می دانید دوم اسفند ماه اولین فعالیت قطار شهری رسما آغاز شد و امروز مفتخر به داشتن گنجینه تجارب و ظرفیت ها هستیم که در برخی حوزه ها در کشور بی بدیل است. وی افزود: ما به عنوان جانشینان مردم در حوزه بهره برداری، توقع داریم مجموعه های حاکمیتی و مدیریت شهری در تحقق مطالعات و دستیابی به افق طرح یعنی چهار خط مترو مشهد تسریع کنند و امیدواریم باقی مانده خطوط که در مرحله ساخت است، هرچه زودتر به پایان برسد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد بیان کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار نفر جابه جایی در خط یک صورت می گیرد اما متاسفانه کمبود ۶۰ دستگاه واگن در خط یک وجود دارد و خط دو به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل خط سه و چهار باشیم. نکاحی خاطرنشان کرد: در ایام سال جدید طرح های عمومی در قالب استقبال از بهار انجام و ویژه برنامه هایی در سطح شهرداری برگزار می شود. یکی از اقدامات در بخش بهره برداری قطار شهری توجه به جابه جایی مسافر است. وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه ایستگاهی توجه ویژه ای به هویت شهری و معماری نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر در سطح جهان و کشور مترو امن ترین مود سفر برای استفاده کنندگان است و معمولا ساعت 22 یکی از پر مسافرترین زمان ها است که نشاندهنده امنیت بالای استفاده از مترو است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: برای استقبال از بهار امسال نیز در حوزه آذین بندی و اقدامات زیبایی فضای ایستگاهی برنامه هایی پیش بینی شده و طرحی با همکاری حوزه های مختلف به صورت پابلوت اجرا خواهد شد که شامل طرح استقبال از مسافرین و مهمانان است همچنین در ایام منتهی به پایان سال تمام ظرفیت ها به کار گیری خواهد شد. نکاحی در خصوص حوادث حریم قطار و افزایش امنیت گفت: متاسفانه در سکونت گاه های شهری متوجه ناهنجاری های اجتماعی هستیم که برخی به سمت مترو هدایت می‌شود. در تمام دنیا به دلیل حجم حضور شهروندان در ایستگاه های مترو، ضریب اهمیت را باید از نگاه اجتماعی، امنیتی و ایمنی مورد بررسی قرار دهیم. در حوزه خدماتی دستور العمل هایی وجود دارد که ایمنی همکاران و شهروندان تامین شود و گاهی برخی برای رسیدن به هدف ناهنجار خود مترو را انتخاب می کنند. وی ادامه داد: همچنین از ابتدای ورود به قطار شهری عوامل مختلفی، کنترل و نظارت بر رفتار مراجعه کنندگان را برعهده دارند و لحظه ای غفلت ممکن است منجر به حادثه شود و تلاش داریم حوادث به حداقل ممکن برسد و با دستگاه های مختلف ارتباط و آسیب شناسی کنیم و شاید نیاز است از اصحاب رسانه کمک کنند. طرح مراقبت باید عمومی شود و در ۱۳ سال گذشته فقط یک مورد حادثه تجاوز به حریم ریلی داشتیم و تلاش داریم سطح ایمنی به حداکثر برسانیم. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص تامین لوازم یدک اظهار کرد: تازمانی که قطار باشد و خدمت ادامه داشته باشد، تامین قطعه و تامین مالی چالش است چه بسا که بیشتر قطعات تولید خارجی است و محدودیت های واردات و مالی ما را با چالش روبه رو می کند. خوشبختانه در مجموعه مدیریت شهری و قطار شهری تا امروز چالشی در حوزه تامین مالی و قطعات یدکی به صورت جدی وجود نداشته است. نکاحی بیان کرد: همچنین اورهال جز دستورالعمل هایی است که بنا بر دوره زمانی استاندارد باید انجام شود و درحال حاضر خط دو به مرز اورهال نزدیک شده که در این زمینه جلساتی برگزار شده و در حال انعقاد تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت واگن سازی تهران هستیم. وی افزود: هزینه تمام شده یکی از چالش های همیشگی است و دو پارامتر تعداد مسافر و هزینه بهره برداری و تعمیر و نگهداری در این زمینه تاثیرگذار است. براساس تورم حوزه حمل و نقل که از سوی بانک ملی اعلام شده، هزینه تمام شده امسال بیش از هفت هزار و برای سال آینده ۱۱ هزار تومان پیش بینی شده است و یکی از چالش های ما در افق پیش رو، هزینه تمام شده و تامین نیاز مالی است. همچنین در حوزه تامین قطعات و ساخت داخل اقدامات و تجارب خوبی وجود دارد که منتج به انعقاد تفاهم نامه و راه اندازی اولین مرکز نواوری حمل و نقل شده و در اردیبهشت ماه فاز یک آن به بهره برداری می رسد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص اقدامات شاخص سازمان خاطرنشان کرد: مسیر نابینایان و خدمات مسافربری با کیفیت از جمله موضوعاتی است که اجرای آن در مشهد متفاوت از دیگر شهرها است. نکاحی در خصوص علت توقف در ایستگاه ها تصریح کرد: برخی توقف ها در ایستگاه ها به معنای نقص فنی نیست و بیشتر معضل اجتماعی بوده و ممکن است درگیری بین دو شهروند باشد لذا یکی از بدیهیات حوزه قطار شهری است. همچنین گاها در طراحی ها نواقصی وجود دارد مثلا دلیل سرعت پایین در ایستگاه وکیل اباد، قوس هایی است که در مبدا و مقصد پیش بینی شده است که باید اصلاح شود. وی با اشاره به اینکه مترو امروز یک فرهنگ برای مردم ایجاد کرده و آن هم توجه به زمان و نظم پذیری است، اضافه کرد: برای سال آینده مطالعات حوزه معماری پیش بینی شده تا برای ۳۶ ایستگاه موجود باز طراحی داشته باشیم‌. درحال حاضر عمر ناوگان مترو ۳۰ است و ۱۷ سال عمر مفید در پیش رو است. همچنین امسال در شب سال تحویل خدمات ۲۴ ساعته خواهد بود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد عنوان کرد: نقص فنی در خط یک زیاد شده یکی از دلایل آن افزایش خدمات است در چند ماه گذشته تعداد قطار بیشتر و حداکثر ظرفیت را مورد استفاده قرار دادیم اما نقص عمده ای وجود ندارد که ایمنی سیر و سفر را تحت شعاع قرار دهد زیرا قطعات ساخت داخل و خارج قبل از دریافت تاییده کامل، روی سیستم نصب نمی شود. نکاحی گفت: براساس مطالعات ۱۲۰ واگن برای خط یک پیش بینی شده بود که درحال حاضر ۶۰ واگن کمبود وجود دارد‌. و علی رقم اینکه تامین در حوزه شرکت ساخت است اما مدیران وقت شرکت بهره برداری با جلسات برگزار شده و معاونت حمل و نقل وقت طی نامه ای موضوع تامین ناوگان را به شرکت بهره برداری واگذار کرد و درحال حاضر ما به دنبال رفع کمبود هستیم و گزینش سازنده واگن در دو مرحله انجام می‌ شود که درحال حاضر مرحله اول تمام شده و در حال ورود به فاز بعدی هستیم تا به قسمت مورد توافق برسیم و از ظرفیت داخلی استفاده شود، همچنین تامین مالی نیز از سوی مدیریت ارشد شهری تاکید شده و به محض اخذ قرارداد و پیش پرداخت، واگن ها طی 18 ماه تحویل داده می شود.
برچسب ها: شهرداری‌
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار