کد خبر: 1226171
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
تقویت شواهد از جنایت سربازان اسرائیلی از جمله پیدا شدن اجساد فاقد جوارح شواهد زنده به گور کردن و برهنه‌سازی قبل از اعدام، باعث شده حماس برای بار دوم خواستار تحقیق و تفحص بین‌المللی شود
جوان آنلاین: تاکنون ۲۹۲ جسد از چند گور دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر کشف شده است، جایی که ارتش اسرائیل در دو فاصله زمانی متفاوت، یعنی ۱۵ تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ و ۲۶ مارس تا ۷ آوریل ۲۰۲۴ کنترل آن را در دست داشته است. در حالی که شناسایی حدود نیمی از این اجساد به دلیل ناپدید شدن قسمت‌هایی از بدن مانند سر ممکن نیست، ظن و گمان‌ها درباره ربوده شدن برخی جوارح اجساد پیدا شده به دست اسرائیلی‌ها در حال افزایش است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست «تحقیقات مستقل، مؤثر و شفاف در مورد این اجساد» کرده، چیزی که حماس نیز از آن استقبال می‌کند: «مجدداً از سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی ذی‌ربط می‌خواهیم تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی و تجهیزات لازم را برای جست‌و‌جوی مفقودان و شناسایی اجساد شهدا به نوار غزه اعزام کنند.»
ارتش رژیم صهیونیستی همچنان تمام ادعا‌ها درباره گور‌های دسته‌جمعی کشف شده در اطرف بیمارستان ناصر را رد می‌کند ولی هر روز شواهد و قرائن بیشتری درباره وقوع حادثه‌ای تکان‌دهنده پیدا می‌شود. از زمانی که اسرائیلی‌ها در روز ۷ آوریل ۲۰۲۴ از شهر خان‌یونس عقب‌نشینی کرده‌اند، دست‌کم ۲۹۲ جسد از سه گور‌جمعی در اطراف بیمارستان ناصر کشف شده که ابعاد جدیدی از دوره کنترل ارتش رژیم صهیونیستی بر این بیمارستان و مناطق اطراف آن را نشان می‌دهد. بی‌بی‌سی می‌گوید که بررسی شواهد، وجود گور‌های دسته‌جمعی را تأیید می‌کند. یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفته است: «من جمجمه‌هایی را دیدم که در زمین دفن شده بودند، دست‌ها و پا‌های بریده شده و اجساد در حال تجزیه را دیدم. بوی وحشتناکی به مشام می‌رسید.» خبرگزاری فلسطینی «وفا» گزارش کرده که از میان اجساد کشف شده، ۱۶۵ تن به دلیل تغییراتی که اسرائیلی‌ها در علائم ویژه برای شناسایی ایجاد کرده‌اند، مجهول‌الهویه بوده و قابل شناسایی نیستند که این بدان معنی است که بیش از نیمی از اجساد چنین وضعیتی دارند. فیلم‌ها و عکس‌های مستند، برخی از اجساد قربانیان گور‌های جمعی را نشان می‌دهند که روی آن‌ها آثار شکنجه و بسته شدن دست‌های‌شان با بند‌های پلاستیکی وجود دارد. همچنین نیرو‌های امدادرسانی گفته‌اند که اجسادی را با دستان بسته و شکم باز شده و بخیه زده پیدا کردند که با روش‌های معمول بخیه زدن زخم‌ها در نوار غزه مغایرت دارد، چیزی که ظن و گمان‌هایی را در مورد سرقت برخی از اعضای بدن ایجاد کرده است. حمد ابومصطفی، که پزشک فلسطینی در بیمارستان ناصر است به بی‌بی‌سی گفته که آن‌ها اجسادی را پیدا کردند که اعضای‌شان مفقود شده بود. او می‌گوید که یکی از این اجساد متعلق به یکی از اعضای کادر پزشکی بود که سایرین توانستند او را از روی لباسی که به تن داشت شناسایی کنند. او گفت که به او دستبند زده شده بود و اجزای صورتش دیده نمی‌شد.
 
 شواهد زنده به گورکردن
همچنین دست‌کم جسد یک فلسطینی با لباس اتاق عمل دیده شده که گمان‌ها درباره «زنده به گور کردن» این فلسطینی را تقویت می‌کند. یک منبع می‌گوید: «جسد دختری که دست و پاهایش قطع شده بود مشاهده شده درحالی که لباس اتاق عمل به تن داشت که این موضوع تردید‌هایی را در مورد زنده به گور شدن وی ایجاد می‌کند.» به علاوه، دست تعدادی از شهدا با بند پلاستیکی بسته شده و لباس سفیدی به تن دارند که اشغالگران از آن‌ها به عنوان لباس اسیران موجود در بیمارستان ناصر استفاده می‌کردند و آثار شلیک گلوله در ناحیه سر آن‌ها دیده می‌شد. این مسائل شبهه‌هایی را در مورد انجام تیرباران و نابودی میدانی آن‌ها ایجاد می‌کند. شواهدی نیز درباره شکنجه قبل از اعدام وجود دارد. 
اسمعیل الثوابته، مدیر دفتر رسانه‌های دولت حماس در غزه گفته است که سربازان اسرائیلی ده‌ها تن از بیماران، آوارگان و پرسنل پزشکی را «قبل از اعدام» برهنه کردند. او افزوده است: «ما در مجتمع ناصر اجساد بدون سر و بدن‌هایی که پوست آن‌ها را کنده بودند پیدا کردیم و دیدیم که بعضی از اندام‌های این اجساد به سرقت رفته است.» او خواستار تحقیقات بین‌المللی در این مورد شد. 
 
 درخواست‌های بین‌المللی
با افزایش مستندات درباره گور‌های دسته‌جمعی بیمارستان ناصر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که از یافتن قبر‌ها و تخریب بیمارستان‌های ناصر و الشفا در غزه تکان خورده و فولکر تورک خواستار تحقیقات مستقل در مورد نحوه مرگ این افراد شد. همچنین امریکا روز چهارشنبه از تل‌آویو خواست در این باره توضیح بدهد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور جو بایدن، گفته است: «ما می‌خواهیم این موضوع به طور کامل و شفاف بررسی شود»؛ موضعی که اتحادیه اروپا نیز از آن حمایت می‌کند. اسرائیلی‌ها همچنان شواهد موجود را انکار می‌کنند و سرگرد نداو شوشانی، سخنگوی ارتش اشغالگر ادعا کرده که قبرستان مجموعه ناصر «چند ماه پیش توسط ساکنان غزه حفر شده است.» در مقابل، جنبش حماس پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای خواستار اعزام تیم‌های پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد گور‌های دسته‌جمعی در غزه شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری شهاب فلسطین، در بیانیه حماس آمده است: «با ادامه تلاش تیم‌های پزشکی برای یافتن اجساد شهدایی که توسط ارتش جنایتکار رژیم صهیونیستی اعدام شده و در گور‌های دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر در خان‌یونس دفن شده‌اند، مجدداً از سازمان ملل و دیگر نهاد‌های بین‌المللی ذی‌ربط می‌خواهیم تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی و تجهیزات لازم را برای جست‌وجوی مفقودان و شناسایی اجساد شهدا به نوار غزه اعزام کنند، به ویژه اینکه بیش از نیمی از ۲۹۲جسدی که تاکنون در بیمارستان ناصر کشف شده‌اند، هویت آن‌ها مشخص نشده است.» حماس افزوده است: «ما بر ضرورت تشکیل فوری کمیته مستقل بین‌المللی برای تحقیق در مورد این جنایت وحشیانه تأکید داریم که روز به روز ابعاد تازه‌تری از آن مشخص می‌شود، از جمله کشف گور‌های دسته‌جمعی شامل اجساد بیماران و زخمی‌های غیرنظامی و زنان و کودکان که مورد شکنجه وحشیانه قرار گرفتند و همچنین وجود نشانه‌هایی دال بر دفن زنده بعضی از آنها.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار