کد خبر: 1224552
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
درحالی که غربی‌ها در سه سال گذشته با کمک‌های تسلیحاتی و مالی از اوکراین، این کشور را در برابر روسیه مجهز کرده‌اند، اما عملکرد نظامی قدرت‌های غربی در مواجهه با وضعیت امنیتی در خاورمیانه که در حمایت از صهیونیست‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند، توقعات رهبران کی‌یف را هم بالا برده است
جوان آنلاین: رئیس‌جمهور اوکراین که این روز‌ها پایه‌های قدرت خود را متزلزل می‌بیند، با موج‌سواری روی تحولات خاورمیانه از غربی‌ها خواست همان وحدتی را که در حمایت از اسرائیل در برابر حملات ایران از خود نشان دادند، با ارائه تسلیحات و تجهیزات بیشتر به کی‌یف برای مقابله با حملات روزافزون روسیه نشان دهند. با این حال، کاخ سفید آب پاکی را روی دستان زلنسکی ریخت و گفت شرایط سرزمین‌های اشغالی با اوکراین را متفاوت می‌نگرد و خبری از نقش‌آفرینی مستقیم نظامی نیست. 
 
به گزارش جوان، درحالی که غربی‌ها در سه سال گذشته با کمک‌های تسلیحاتی و مالی از اوکراین، این کشور را در برابر روسیه مجهز کرده‌اند، اما عملکرد نظامی قدرت‌های غربی در مواجهه با وضعیت امنیتی در خاورمیانه که در حمایت از صهیونیست‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند، توقعات رهبران کی‌یف را هم بالا برده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دوشنبه شب در سخنانی با دستاویز قرار دادن عملیات موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی که با حمایت همه‌جانبه غربی‌ها از اسرائیل همراه شد، از متحدانش خواست چنین رویه‌ای را در قبال کی‌یف هم در پیش بگیرند. زلنسکی ضمن محکوم کردن حمله ایران علیه اراضی اشغالی، گفت که کشورش برای دفع تهدیدات هوایی به کمک هم‌پیمانانش نیاز دارد، همان‌طور که اسرائیل انجام داد. 
طبق گزارش راشاتودی، ولودیمیر زلنسکی گفت: «اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن با یکدیگر با کارآمدی بالا همکاری کردند. این نشان داد که اتحاد در دفاع در برابر ترور زمانی که مبتنی بر اراده سیاسی کافی باشد چقدر می‌تواند مؤثر واقع شود.» زلنسکی در ادامه از غرب جمعی خواست به همان اندازه که به رژیم صهیونیستی کمک می‌شود، به اوکراین هم در جنگ با روسیه کمک کنند. رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرد: «اگر اوکراین حمایت کاملاً مشابهی را از سوی شرکای خود در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌ها دریافت می‌کرد، آسمان اروپا مدت‌ها پیش می‌توانست از همان سطح حفاظت برخوردار شود.» زلنسکی با اشاره به کمک‌های غرب به رژیم صهیونیستی گفت: اقدام مشابهی می‌تواند برای اوکراین صورت بگیرد. اوکراین هم مثل اسرائیل عضو ناتو نیست و این امر مستلزم فعال‌سازی ماده ۵ نیست، بلکه تنها به اراده سیاسی نیاز دارد. 
به گزارش سایت استپ‌نیوز، زلنسکی تأکید کرد: «وقتی اوکراین از متحدانش می‌خواهد موشک‌ها و پهپاد‌های روسیه را نادیده نگیرند، به معنای نیاز به اقدامات قوی است.» رئیس‌جمهور اوکراین با تأکید بر اینکه «کلمات به تنهایی برای محافظت» از آسمان اوکراین کافی نیست، خاطرنشان کرد: ماه‌ها انتظار اوکراین برای دریافت بسته حمایتی لازم و ادامه انتظار برای رأی‌گیری در کنگره، اعتماد به نفس تروریست‌ها را افزایش می‌دهد. دیگر نمی‌توانیم زمان را تلف کنیم.»
زلنسکی ماه‌هاست که از متحدان غربی اوکراین به‌ویژه ایالات متحده خواسته است اراده سیاسی را برای تهیه سامانه‌های دفاع هوایی و تسلیحات مورد نیاز اوکراین به کار گیرند، اما غربی‌ها هم در ارسال کمک‌های بیشتر به کی‌یف تردید دارند. جمهوریخواهان امریکا به دلایل سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه‌های اخیر مسیر تصویب کمک‌های میلیاردی به اوکراین را مسدود کرده بودند. اروپایی‌ها هم به خاطر ناامیدی از پیروزی اوکراین در برابر ارتش روسیه و مشکلات اقتصادی داخلی، اراده‌ای برای کمک‌های گسترده ندارند و همین مسئله اوکراینی‌ها را در وضعیت بدی قرار داده است. زلنسکی و فرماندهان ارتش اوکراین در هفته‌های اخیر از وضعیت جبهه‌های جنگ به دلیل کمبود تسلیحات ابراز نارضایتی کرده و از اعضای ناتو خواسته‌اند هرچه سریع‌تر کمک‌های تسلیحاتی را ارسال کنند، چرا که از دید دولتمردان کی‌یف، اگر غربی‌ها کمک نکنند روسیه پیروز خواهد شد و این برای امنیت تمام اروپا تهدید بزرگی به شمار می‌رود. 
 
 آب پاکی واشینگتن روی دست کی­‌یف
در واکنش به درخواست زلنسکی از غربی‌ها برای قرار دادن اوکراین در تراز امنیتی با اسرائیل، کاخ سفید آب پاکی را روی دستان زلنسکی ریخت. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مشارکت امریکا در محافظت از تل‌آویو برابر حملات گسترده موشکی و پهپادی ایران مدعی شد که واشینگتن در جنگ اوکراین و روسیه، چنین کاری را برای کی‌یف نخواهد کرد. به گزارش راشاتودی، کربی در پاسخ به این پرسش که آیا امریکا در جنگ اوکراین نیز اقدام مشابهی خواهد کرد یا خیر، مدعی شد: می‌دانستم که این سؤال مطرح می‌شود. ببینید، درباره دو جنگ متفاوت، دو حریم هوایی و دورنمای تهدید متفاوت حرف می‌زنیم. وی در ادامه مدعی شد: «رئیس‌جمهور امریکا از ابتدای جنگ اوکراین به وضوح اعلام کرد که امریکا قرار نیست در این جنگ نقش‌آفرینی رزمی داشته باشد.» 
با این حال، امریکا برای اینکه اوکراین را از خود نرنجاند به گزینه‌های دیگری در حمایت از متحد خود متوسل شده است. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان امریکا وعده داد لایحه پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور برای کمک به اوکراین را که مدت‌ها در کنگره مسدود مانده است، پیش برده و به تصویب برساند. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از جانسون مدعی شد: «می‌دانیم که جهان چشم به واکنش ما دوخته است. رهبران روسیه، چین و ایران منتظرند ببینند که آیا امریکا در کنار متحدان و منافعش در سراسر جهان خواهد ماند و ما این کار را خواهیم کرد.» جمهوریخواهان مجلس نمایندگان تاکنون از تصویب لایحه کمک خارجی که بایدن اکتبر پارسال پیشنهاد داد، خودداری کرده‌اند. این لایحه شامل کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین است. 
قدرت‌های غربی نسبت به فراهم کردن کمک برای اوکراین تا هر زمان که طول بکشد متعهد شده‌اند، اما همواره مداخله مستقیم در جنگ و رویارویی با نیرو‌های روسیه را رد کرده‌اند. اینکه زلنسکی اهمیت کشورش برای غرب را در تراز رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد تا غربی‌ها همان نقش را در برابر روسیه ایفا کنند، برای غرب توجیه‌پذیر نیست. اولاً، اسرائیل یک رژیم امنیتی ساخته و پرداخته غربی‌ها است که از زمان تأسیس این رژیم جعلی به حفاظت از امنیت آن متعهد شده‌اند و آن را برای خود وظیفه می‌دانند، اما حمایت از اوکراین بنابه مقتضیات زمانی و دفع خطر رقیب سنتی ناتو انجام می‌شود و هدف دفاع از تمامیت ارضی اوکراین نیست بلکه تحقق اهداف جاه‌طلبانه امریکا و متحدانش است تا وزن خود را در عرصه جهانی در برابر روسیه بالا ببرند. 
نکته دوم این است که کشور نقطه مقابل اوکراین و اسرائیل هم متفاوت است. نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که درگیری در اوکراین به یک درگیری گسترده‌تر بین روسیه و غرب منجر شده و پیامد‌های وخیم برای امنیت و ثبات جهانی داشته باشد. روسیه بیش از ۶ هزار بمب هسته‌ای در زرادخانه خود دارد که برای نابودی تمام جهان غرب کافی است و خود مقامات ارشد مسکو هم بار‌ها اعضای ناتو را به انتقام هسته‌ای تهدید کرده‌اند. بنابراین، گلاویز شدن مستقیم با این قدرت اتمی، جهان را در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد و دولتمردان کاخ سفید و اروپایی هم حاضر نیستند در این مسیر قدم بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار