کد خبر: 1224551
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نشانه‌های تغییر در محاسبات تل‌آویو و عقب‌نشینی از ماجراجویی در خاک ایران دیده می‌شود این یک «خاورمیانه جدید» است که ایران نقشه‌های آن را ترسیم کرده است
جنگ روانی اسرائیل علیه ایران پس از «وعده صادق» به اوج رسید، اما فرار تل‌آویو از جنگ واقعی عیان شد. وزیر جنگ صهیونیست‌ها درست گفت که «ما مستظهر به پشتیبانی بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان هستیم، اما ایران تنهاست و هیچ‌کس را ندارد»، اما وقتی سخنگوی ارتش اسرائیل کنار بدنه بالستیک‌های ایران رفت تا تهدید ایران را به «زمان و مکان» مناسب محول کند، و حالا که نرخ بلیت هواپیما از تل‌آویو به پایتخت‌های اروپایی ۱۰ برابر شده است، معلوم شد که چه کسی در جنگ غلبه دارد، «ایران تنها» یا «صهیونیسم مستظهر به ابرقدرت‌ها». گاردین نوشت «به‌رغم روایت ردیابی ۹۹ درصدی پرتابه‌های ایران، عملیات سپاه را باید در رسیدن به اهداف اصلی موفقیت‌آمیز دانست» و کانال ۱۴ اسرائیل اعتراف کرد «رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران دقیق نیست و روایت امریکا از سقوط نیمی از موشک‌ها غلط است». خبر‌ها نشان می‌دهد که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری ندارد و روی اره نشسته است. نه می‌تواند پاسخ دهد و نه می‌تواند فراموش کند. با این‌حال، چندین مقام اسرائیلی از تغییر برنامه حمله به ایران گفتند و سفیر اسرائیل در چین نیز در نشست خبری اعلام کرد ماجرای حمله ‎موشکی ایران «یک بازی تمام‌شده» است و «تل‌آویو حمله‌ای به ایران نخواهد کرد»

جوان آنلاین: جنگ روانی اسرائیل علیه ایران پس از «وعده صادق» به اوج رسید، اما فرار تل‌آویو از جنگ واقعی عیان شد. وزیر جنگ صهیونیست‌ها درست گفت که «ما مستظهر به پشتیبانی بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان هستیم، اما ایران تنهاست و هیچ‌کس را ندارد»، اما وقتی سخنگوی ارتش اسرائیل کنار بدنه بالستیک‌های ایران رفت تا تهدید ایران را به «زمان و مکان» مناسب محول کند، و حالا که نرخ بلیت هواپیما از تل‌آویو به پایتخت‌های اروپایی ۱۰ برابر شده است، معلوم شد که چه کسی در جنگ غلبه دارد، «ایران تنها» یا «صهیونیسم مستظهر به ابرقدرت‌ها». گاردین نوشت «به‌رغم روایت ردیابی ۹۹ درصدی پرتابه‌های ایران، عملیات سپاه را باید در رسیدن به اهداف اصلی موفقیت‌آمیز دانست» و کانال ۱۴ اسرائیل اعتراف کرد «رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران دقیق نیست و روایت امریکا از سقوط نیمی از موشک‌ها غلط است». خبر‌ها نشان می‌دهد که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری ندارد و روی اره نشسته است. نه می‌تواند پاسخ دهد و نه می‌تواند فراموش کند. با این‌حال چندین مقام اسرائیلی از تغییر برنامه حمله به ایران گفتند و سفیر اسرائیل در چین نیز در نشست خبری اعلام کرد ماجرای حمله ‎موشکی ایران «یک بازی تمام‌شده» است و «تل‌آویو حمله‌ای به ایران نخواهد کرد».

اسرائیلی‌ها همچنان اصرار می‌کنند که پاسخ ایران به حمله خودشان به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را پاسخ خواهند داد، اما در بحبوحه نگرانی‌های بین‌المللی از چشم‌انداز این ماجراجویی، نشانه‌هایی در تل‌آویو از تغییر در محاسبات در حال آشکار شدن است. هرچند در قاموس سیاستگذاری‌های جنون‌آمیز در اسرائیل، همچنان هر احتمالی وجود دارد؛ از جمله اقدام یا اقدامات ماجراجویانه. با این حال، قرائن نشان می‌دهد تل‌آویو فعلاً از ماجراجویی در داخل خاک ایران منصرف شده است.
به گزارش «جوان»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پاسخ به درخواست مکالمه تلفنی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا که قرار بود دیروز انجام شود، خودداری کرده است. این جدی‌ترین نشانه از ناراحتی عمیق نتانیاهو، از شدت فشار‌های دول غربی برای منصرف کردن تل‌آویو از پاسخ به حمله موشکی- پهپادی ایران در بامداد یک‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ است. رهبران کشور‌های گروه ۷ نگران تصاعد تنش‌ها بین تهران و تل‌آویو هستند و توافق کرده‌اند همگی به‌طور خصوصی به اسرائیل درباره تشدید آنچه که نام «اقدامات تلافی‌جویانه» علیه ایران، خوانده‌اند، هشدار دهند. تا شامگاه دوشنبه همه چیز، از تصمیم رهبران رژیم صهیونیستی برای پاسخ در داخل خاک ایران حکایت داشت، اتفاقی که مقام‌های سیاسی و نظامی ایران وعده کرده‌اند در صورت وقوع، عملیاتی «بسیار بزرگ‌تر از این صورت خواهد گرفت.» با این حال، نشانه‌هایی جدی از تغییر در محاسبات رهبران رژیم صهیونیستی در حال رخ نمودن است. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان تماس تلفنی خود روز یک‌شنبه به لوید آوستین، وزیر دفاع امریکا گفته بود که اسرائیل «چاره‌ای جز پاسخ» به حمله موشکی و پهپادی ایران ندارد، ولی از دیروز «زمان» و «مکان» مناسب به طور برجسته‌تری وارد ادبیات اسرائیلی‌ها شده است. بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی گفته که «در زمان و مکان مناسب به ایران پاسخ می‌دهیم» و دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش هم ضمن تأکید بر اینکه «پاسخ ندادن به حمله ایران ناممکن است» مانند گانتس گفته «در زمان و مکان مناسب وارد عمل می‌شویم.» اظهارات دیروز گالانت هم که گفته «آسمان خاورمیانه باز است» از تغییر در محاسبات مکانی اسرائیلی‌ها حکایت دارد. گالانت هرچند گفته که «ایرانی‌ها قادر به اعمال معادله بازدارندگی متفاوت علیه دولت اسرائیل نخواهند بود» تأکید کرده است: «هواپیما‌های نیروی هوایی در همه جا فعالیت می‌کنند، آسمان خاورمیانه باز است و هر دشمنی که علیه ما مبارزه کند می‌داند که چگونه آن را در هر کجا که باشد تنبیه می‌کنیم.» در حالی که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی دوشنبه گزارش کرد که در مورد لزوم پاسخ به حمله ایران توافق وجود دارد، اما اختلافات درباره نحوه و زمان پاسخگویی است، اظهارات منتسب به نتانیاهو که گفته «ما به ایران پاسخ خواهیم داد، اما باید آن را عاقلانه و نه شهودی انجام دهیم» نشانه‌ای از محدودیت‌ها، فشار‌ها و البته تغییرات در محاسبات رژیم صهیونیستی است. آرون برگمن، استاد مطالعات جنگ در کینگز کالج لندن می‌گوید: «نتانیاهو همیشه دوست دارد ژست جنگی بگیرد، اما پشت در‌های بسته اتفاقاً کسی هست که بیشتر از همه تحمل می‌کند، او می‌فهمد که اگر حمله کند ایران، حزب‌الله و گروه‌های نیابتی از سوریه و عراق تلافی خواهند کرد.» این تحلیل، در صحبت‌های آویگدور لیبرمن، عضو کنست رژیم صهیونیستی هم منعکس است که گفته است: «ایرانی‌ها مست قدرت هستند، آن‌ها احساس قدرت می‌کنند بنابراین اگر ما به تهران پاسخ بدهیم ایران بازهم به ما حمله می‌کند؛ پس بهتر از قبل از تهاجم فکر کنیم.»
هنوز حرف آخر را نزده‌اند
به جز این نشانه، منابع اسرائیلی هم دیروز برای اولین بار به طور غیر رسمی تغییر نسبی در محاسبات رهبران رژیم صهیونیستی را تأیید کردند. بر اساس گزارش پایگاه خبری واللا، یک مسئول اسرائیلی در اظهاراتی که نشانه تغییر در اصرار اسرائیلی‌ها بر انجام عملیات در خاک ایران است، گفته است: «پاسخ اسرائیل به ایران حمله به زیرساخت‌های نظامی، انبار‌های تسلیحاتی و عملیات ترور مسئولان خواهد بود.» این مقام اسرائیلی گفته است: «منافع ایران در منطقه متعدد است و این امر باعث می‌شود که راه‌های زیادی پیش‌روی اسرائیل برای اقدام ایجاد شود.» مقام اسرائیلی می‌گوید: «ایرانی‌ها هنوز حرف آخر خود را نزده‌اند و ارتش اسرائیل برای تحرکات بیشتر آماده می‌شود.» به گفته او، اسرائیلی‌ها «باید حملات گسترده علیه منافع ایران را تصور» کنند ولی «میدان اصلی جنگ ما نوار غزه است.» همزمان با این گزارش واللا، شبکه ان‌بی‌سی هم از قول چهار مقام امریکا نقل کرده که مقامات این کشور انتظار دارند که گستره پاسخ رژیم اسرائیل به حمله روز شنبه ایران به اهدافی در اراضی اشغالی، محدود و احتمالاً شامل حمله علیه نیرو‌های نظامی و «نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران» در خارج از ایران باشد. آن‌ها هرچند گفته‌اند «مشخص نیست پاسخ این رژیم چه زمانی خواهد بود، اما هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین موضع مقام‌های امریکایی درباره مخالفت با پاسخی که به تصاعد تنش بینجامد، نشانه دیگری از تغییر در محاسبات رژیم صهیونیستی است.»
پس از مواضع اخیر چین درباره اسرائیل، سفارت این رژیم در پکن با برگزاری نشستی خبری اعلام کرده ماجرای حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی «یک بازی تمام شده» است و «تل‌آویو» حمله‌ای به ایران نخواهد کرد»، اما با اتخاذ تدابیر قدرتمند برای مهار نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه اقدام خواهد نمود. سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع امریکا دیروز در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه آیا امریکا در صورت پاسخ نظامی اسرائیل، از این عملیات حمایت خواهد کرد یا نه، گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد گسترش جنگ غزه و اسرائیل در منطقه باشیم و این دلیل مستقر کردن جنگ‌افزارهای‌مان در منطقه است.» سینگ با اشاره به همکاری نیرو‌های امریکایی با رژیم صهیونیستی مقابل حمله ایران گفته است: «این جنگ‌افزار‌ها توانستند پاسخی قوی از سوی نیروی هوایی ما، ارتش اسرائیل و دیگر کشور‌های شریک برای منهدم کردن حدود ۳۰۰موشک بالستیک، کروز و پهپادی شکل بدهند که به سمت اسرائیل شلیک شده بود. بنابراین، ما به اقدامات خود و دستاوردمان در آخر هفته مفتخریم.»


سوناک: تل‌آویو خویشتنداری کند
نخست‌وزیر انگلیس برای دومین بار ظرف روز‌های بعد از عملیات ایران از تل‌آویو خواست در قبال حمله ایران خویشتنداری کند. روزنامه گاردین گزارش داد که سوناک در اولین حضور خود در مجلس عوام از زمان حمله ایران به نمایندگان انگلیسی گفت که در حال همکاری با متحدان این کشور برای جلوگیری از هرگونه گسترش تنش‌ها است. پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده بودند. کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، به تل‌آویو هشدار داد که با حمله تلافی‌جویانه، تنش‌ها در منطقه را تشدید نکند زیرا رویارویی منطقه‌ای به نفع هیچ کس نیست. به گزارش ایرنا، جوزف بورل روز سه‌شنبه در گفتگو با نشریه فرانسوی لوموند گفت: «تحولات اخیر مانند یک بازی شطرنج است که در آن همه پیاده‌های خود را به جلو می‌برند. اسرائیل به نمایندگی دیپلماتیک ایران در سوریه حمله و ایران هم تلافی کرد.» وی با بیان این ادعا که «اکنون نوبت اسرائیل است که واکنش نشان دهد»، افزود:، اما ما به اسرائیل هشدار می‌دهیم که به نفع همه است که رویارویی منطقه‌ای وجود نداشته باشد. این همان چیزی است که روز پس از حمله به کنسولگری در دمشق به ایرانیان هم گفتیم: به نفع هیچ‌کس و به‌ویژه به نفع غزه ای‌ها نیست که درگیری منطقه‌ای رخ دهد، زیرا این بدان معناست که جنگ پایان نخواهد یافت. وی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد که ایران «چند روز» پیش از اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی، به ما هشدار داده بود. بورل افزود: وزیر امور خارجه ایران پس از این حمله به من گفت که آن‌ها فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار داده‌اند. او به صراحت اعلام کرد که این یک واکنش کنترل شده بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کشیش قرون وسطی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
0
0
از دلار انتخاباتی ۵۰۰۰ تومنی چه خبر .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار