کد خبر: 1224171
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
فلسطینیان عملیات دیروز را یک «نقطه عطف» خواندند و کاخ سفید صرفاً بر واکنش دیپلماتیک تأکید کرد
جوان آنلاین: بی‌سابقه‌ترین عملیات پهپادی- موشکی ایران علیه رژیم‌صهیونیستی که در پاسخ به حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، دو پایگاه کلیدی نواتیم و رامون را آماج موشک‌ها قرار داد. به رغم محکومیت پاسخ مشروع ایران از طرف دول غربی، فلسطینیان آن را نقطه عطفی مهم در عملیات طوفان‌الاقصی خوانده‌اند و گزارش شده است هزاران فلسطینی در حال بازگشت به شمال غزه هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به تل‌آویو گفته است در پاسخ اسرائیل به پاسخ ایران مشارکت نمی‌کند و از «واکنش دیپلماتیک» حمایت کرده است. 
 
شامگاه شنبه، پس از گذشت حدود دو هفته از حمله تروریستی تل‌آویو به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق که به شهادت هفت مستشار ایران منجر شد، روز‌های سراسر ترس و دلهره صهیونیست‌ها پس از ۱۳ فروردین به شبی تار منتهی شد و بامداد ۲۶ فروردین، آن‌ها با ده‌ها فروند موشک و پهپاد پاسخ خود را در قالب عملیات «وعده صادق» دریافت کردند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی بیانیه‌هایی ضمن تأیید این حملات، به دولت امریکا درباره هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران هشدار داد. در جریان عملیات یادشده که با رمز «یا رسول‌الله (ص)» اجرا شد، قبل از ساعت۳ بامداد انبوه پهپاد‌های شاهد۱۳۶ و موشک‌های بالستیک به آسمان سرزمین‌های اشغالی رسید و گنبد آهنین را درگیر کرد. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود. ایران از پاسخ موشکی و پهپادی خود در اسرائیل اهداف متعددی را دنبال می‌کرد که به نظر می‌رسد ضربه به پایگاه هوایی «نواتیم»؛ جایی که در منطقه صحرای نقب و در نزدیکی شهر بئرالسبع قرار داشت، در قلب این اهداف بود. «نواتیم»، با برخورداری از باند پرواز ۳ هزارو ۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های اف-۳۵ رژیم‌صهیونیستی است. نقش پایگاه نواتیم در حمله اخیر به کنسولگری ایران در دمشق، تنها عاملی نبود که این نقطه را در فهرست نقاط هدف ایران قرار داد بلکه گزارش‌ها حاکی است نواتیم مهم‌ترین پایگاه هوایی رژیم‌صهیونیستی است. مقر شمار قابل توجهی از عناصر ارشد جاسوسی این رژیم، اسکادران ۱۲۲ جاسوسی اطلاعات صهیونیست‌ها و اسکادران آموزشی ۱۱۷، فعال در زمینه تربیت خلبانان اف-۳۵، فقط بخشی از کاربری‌های این پایگاه است. گزارش معاریو حاکی است طی عملیات «وعده صادق» چندین ساختمان در این پایگاه آسیب دیده‌اند. روزنامه یدیعوت آحارونوت اصابت موشک‌های ایرانی به پایگاه هوایی نواتیم را تأیید کرد. 
 
 بازدارندگی تل‌آویو نابود شد
اسرائیلی‌ها مدعی هستند ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک‌شده ایران را رهگیری کرده‌اند، از جمله دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی که گفته ۹۹درصد از ۳۰۰موشک و پهپادی که جمهوری اسلامی پرتاب کرد، رهگیری شدند. با این حال، ناظران و کارشناسان با استناد به شواهد و سویه اصلی حملات ایران، آن را به پرسش کشیده‌اند. سایت دفاعی دیفنس سکیوریتی ایشیا، نوشته که حمله ایران را ساکنان محلی اسرائیلی با تصاویری ثبت کرده‌اند که حداقل چهار ضربه به پایگاه اصلی اسرائیل را نشان می‌دهد که در تضاد با ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر رهگیری ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپاد‌های ورودی است. 
جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیانیه‌ای به صراحت، از دست رفتن بازدارندگی صهیونیست‌ها را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: «حملات بی‌سابقه ایران به اراضی اشغالی نقطه تحول مهمی در نبرد طوفان‌الاقصی و به نفع گروه‌های مقاومت است. پیامد‌های این حمله فشاری بر رژیم‌صهیونیستی برای توقف نسل‌کشی در غزه خواهد بود، به ویژه اینکه امریکا و همپیمانانش فهمیده‌اند هرگونه تنش در منطقه، جنگی منطقه‌ای را به وجود خواهد آورد که پایگاه‌ها و منافع آن‌ها طی این جنگ امن نخواهند بود.» 
در ادامه بیانیه فلسطینیان آمده است: «رژیم اشغالگر بعد از اینکه قدرت بازدارندگی خود را تا ابد از دست داد و در مقابل مقاومت در غزه و جبهه‌های دیگر سقوط کرد، هرگز نمی‌تواند از خودش دفاع کند.» 
عصر دیروز منابع خبری گزارش کردند هزاران فلسطینی در حال بازگشت به خانه‌های خود در شهر غزه و شمال آن از طریق جاده الرشید هستند.
گاردین نوشته است: تصاویر منتشرشده از غزه نشان می‌دهد بسیاری از مردم، از جمله افرادی که داخل چادر‌های آوارگان بودند، سوت می‌کشند و دیگران در حالی که آسمان از سوی موشک‌های ایران و رهگیری‌های اسرائیل روشن می‌شد، با شادی شعار «الله‌اکبر» سر می‌دادند. ماجد ابوحمزه ۵۲ ساله، پدر هفت فرزند، اهل غزه به گاردین گفته است: «هرکسی که تصمیم به حمله به اسرائیل می‌گیرد - جرئت می‌کند در زمانی که تمام جهان در خدمت آن هستند، به اسرائیل حمله کند- از نظر فلسطینی‌ها یک قهرمان است، صرف‌نظر از اینکه ما با ایدئولوژی آن‌ها (ایران) مشترک هستیم یا نه.» او گفته است: «بیش از شش ماه است سلاخی شده‌ایم و هیچ‌کس جرئت انجام کاری را نداشت. اکنون ایران پس از ضربه‌زدن به کنسولگری‌اش، به اسرائیل ضربه می‌زند و این باعث شادی در قلب ما می‌شود.»
 همچنین حزب‌الله لبنان با تبریک عملیات روز یک‌شنبه گفته است: «این عملیات با وجود مشارکت ایالات‌متحده، متحدان بین‌المللی و مزدوران منطقه‌ای آن در پاسخ به این حمله خیره‌کننده، به اهداف نظامی دقیق تعریف‌شده خود دست یافت، اما نتایج بلندمدت سیاسی و راهبردی این تحول بزرگ به مرور ظاهر خواهد شد و به مرور زمان مرحله جدیدی را در مسئله فلسطین و در سطح نزاع با این دشمن در مسیر پیروزی حتمی ملت عربی و اسلامی ما و ملت مقاومت و مظلوم فلسطین ایجاد خواهد کرد.» 
 
 عملیات دقیق علیه چشم صهیونیست‌ها 
پایگاه هوایی رامون، یکی دیگر از نقاط هدف اصلی ایران بود. این پایگاه محل استقرار اسکادران ۱۱۳ بالگرد تهاجمی آپاچی با حضور ۱۹۰ فروند بالگرد، اسکادران ۱۱۹ جنگنده‌های اف- ۱۶ معروف به خفاش، اسکادران ۲۰۱، جنگنده‌های اف- ۱۶ معروف به یک و اسکادران ۲۵۳، جنگنده‌های اف- ۱۶ معروف به زنبور است. این جنگنده‌ها، نقش بسزایی در کشتار مردم غزه ایفا کرده‌اند. همچنین بنا بر نقشه‌ای که روزنامه امریکایی واشینگتن‌پست از نقاطی که ایران هدف قرار داده منتشر کرده است، بلندی‌های جولان و در منطقه جبل شیخ، جایی که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های رصد، شنود، جاسوسی و جنگ دشمن صهیونیستی قرار دارد، هدف چند تیر موشک کروز، بالستیک و پهپاد قرار گرفت و به صورت کامل منهدم شد. اسرائیلی‌ها در روایت رسمی فقط از مجروح‌شدن یک دختربچه در حمله ایران صحبت کرده‌اند، ولی سخنگوی بیمارستان «سوروکا» در فلسطین اشغالی گفته است در حمله ایران به مناطق جنوبی ۱۲ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی هم گزارش دادند که شهردار «دیمونا» گفته است انتظار چنین حمله‌ای را نداشتند و چنین مسائل و اتفاقاتی برای «دیمونا» امری غیرعادی تلقی می‌شود و حالتی از رعب و وحشت در این شهر حاکم شده است. 
سازمان فرودگاه‌های رژیم‌صهیونیستی صبح یک‌شنبه اعلام کرد: «بر اساس دستورالعمل‌های سیستم امنیتی، از ساعت۷:۳۰ صبح، حریم هوایی اسرائیل باز شده و فرودگاه بن گوریون فعالیت خود را از سر می‌گیرد، اما فرودگاه رامون همچنان بسته است و هیچ پروازی به ایلات وجود ندارد، در حالی که برخی مقام‌های اسرائیلی از لزوم پاسخ به حمله عملیات ایران صحبت می‌کنند»، ولی یوسی کوهن، رئیس سابق موساد می‌گوید: «من توصیه نمی‌کنم به حمله ایران پاسخی داده شود.» گفته می‌شود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم مقامات کابینه خود را از اظهار نظر درباره عملیات ایران منع کرده است. همچنین ژنرال هایمن تمیر، مدیر اجرایی مؤسسه مطالعات امنیت ملی معتقد است که اسرائیل یک موفقیت عملیاتی بزرگ را در کنار پیچیدگی استراتژیک تجربه کرد، او اگرچه تأکید دارد باید در زمان مقتضی اسرائیل در خاک ایران به حملات اخیر پاسخ دهد، اما اذعان دارد: «اسرائیل و امریکا نتوانستند ایران را از حمله بازدارند. ایران موفق شد به اسرائیل آسیب برساند، بدون اینکه ایالات‌متحده را مجبور به حمله در راستای همکاری با اسرائیل کند.»
 
 واشینگتن: تا همین‌جا بس است
در سایه استقبال گروه‌های مقاومت از اقدام اخیر ایران، آکسیوس گزارش کرد بایدن در تماس تلفنی خطاب به نتانیاهو گفت: «امریکا در هیچ گونه عملیات حمله علیه ایران مشارکت نمی‌کند و از چنین عملیات‌هایی (احتمالی) حمایت نخواهد کرد.» 
آکسیوس همچنین مدعی شد نتانیاهو نیز در واکنش اعلام کرده است این موضع امریکا را درک می‌کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در موضع‌گیری همراستا با رئیس‌جمهور کشورش گفت: «بیشتر حملات جمهوری اسلامی از خاک ایران انجام شده است و بقیه نیز از سوی نیرو‌های نیابتی آن در عراق، سوریه و لبنان. ما معتقد نیستیم که این موضوع به جنگ منطقه‌ای گسترش یابد و حضور و شراکت ما در مقابله با حملات دیروز هم به منظور جلوگیری بود. نحوه پاسخ به این حملات به اسرائیل مرتبط است.» فایننشال تایمز به نقل از مقامات آگاه نوشت: امریکا از چین درخواست کرده است با تهران در مورد پاسخ‌ندادن به تجاوز رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری خود در دمشق صحبت کند. به دنبال این تحرکات، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگوی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران خبر داد و گفت: «به نمایندگی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، حملات ایران علیه اسرائیل را محکوم می‌کنم و از همه طرف‌ها می‌خواهم حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند.» این در حالی است که امیرعبداللهیان که وزارتخانه متبوعش، دیروز و در پی مواضع غیرمسئولانه برخی مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان، سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران را به صورت جداگانه احضار کرد، در جریان تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود تأکید کرده است: «حمله جدید رژیم‌صهیونیستی پاسخ قوی‌تری خواهد داشت.» وی بعدازظهر یک‌شنبه هم در محل وزارت امور خارجه و در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در اشاره به عملیات صورت گرفته گفت: «نیرو‌های مسلح ایران با محاسبات دقیق و با استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده و دقیق، پایگاه نظامی‌ای را که هواپیما‌های اف-۳۵ در اختیار رژیم‌صهیونیستی در آنجا نگهداری می‌شوند و عملیات روی ساختمان سفارت ایران در دمشق با استفاده از امکانات این پایگاه نظامی و اف-۳۵ انجام شد، مورد هدف قرار دادند.» وی افزود: «همچنین در نقطه دیگری عملیاتی انجام شد که به واقع مرکز اطلاعاتی و چشم رژیم‌صهیونیستی برای هدایت تمام عملیات شش ماه گذشته و از جمله عملیات اخیر روی سفارت ایران در دمشق و مجموعه اطلاعات و هدایت‌های اطلاعاتی از آن نقطه انجام می‌شد. محدودبودن در دفاع مشروع و تنبیه رژیم‌صهیونیستی به این معناست که ما هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکرده‌ایم.» امیرعبداللهیان ادامه داد: «در پیامی که به دوستان‌مان در کشور‌های منطقه دادیم، از حدود ۷۲ ساعت قبل از عملیات، به همسایگان و کشور‌های منطقه اطلاع دادیم پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است، ولی ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار