کد خبر: 1223723
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
کارگردان عکس صحنه‌پردازی شده بر دیوارنگاره میدان انقلاب
«احسان باقری» کارگردان عکس صحنه‌پردازی شده وارثین با بیان اینکه در این عکس از قرآن الهام گرفته است، گفت از همان زمان وقوع طوفان الاقصی مدام فکر می‌کردم که وظیفه من به عنوان یک هنرمند چیست، سرانجام ایده‌ای به ذهنم رسید که اقتباسی از داستان سپردن حضرت موسی به آب در قرآن‌کریم است.   
 ناهید منصوری

جوان آنلاین: «احسان باقری» کارگردان عکس صحنه‌پردازی شده وارثین با بیان اینکه در این عکس از قرآن الهام گرفته است، گفت از همان زمان وقوع طوفان الاقصی مدام فکر می‌کردم که وظیفه من به عنوان یک هنرمند چیست، سرانجام ایده‌ای به ذهنم رسید که اقتباسی از داستان سپردن حضرت موسی به آب در قرآن‌کریم است. 
 
«وارثین»، نام عکس صحنه‌پردازی شده‌ای است که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان امسال در بزرگداشت مقاومت ملت مظلوم فلسطین در طوفان الاقصی رونمایی شد. 
این عکس با زبانی بین‌المللی مقاومت مجاهدانه مردم فلسطین را به مجاهدت‌های پیامبران الهی پیوند می‌زند و روایتی متفاوت از این مقاومت عظیم ارائه می‌کند. عکس صحنه‌پردازی شده «وارثین» به کارگردانی سیداحسان باقری و با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی و همکاری ده‌ها هنرمند تهیه شده است.
حال «وارثین» بر بزرگ‌ترین دیوار نگاره کشور در میدان انقلاب اسلامی اکران شده، از این باب با «احسان باقری» کارگردان این عکس صحنه‌پردازی شده به گفتگو نشستیم تا از کم و کیف این اثر هنری آگاه شویم که مشروح آن در ادامه می‌آید:


چرا و چه زمانی به ایده صحنه‌پردازی عکس «وارثین» رسیدید؟ 
کار تقریباً از شش ماه پیش و با آغاز ماجرای طوفان‌الاقصی شروع شد. صحنه‌های دردناک و اتفاقاتی که افتاده و همچنان در حال وقوع است هر انسانی را وادار به واکنش می‌کند و این خود یک وظیفه وجدانی، دینی و فکری را ایجاد می‌کند، البته فارغ از آن واکنش درباره این جنایت و فجایع بعد از آن یک وظیفه انسانی است. 
من هم از همان زمان وقوع ماجرا مدام فکر می‌کردم که وظیفه من به عنوان یک هنرمند چیست و چه کاری می‌توانم انجام دهم، سرانجام ایده‌ای به ذهنم رسید که اقتباسی از تصویری که قرآن‌کریم در مورد داستان سپردن حضرت موسی به آب است و اتفاقاتی که در سوره قصص آمده، براساس همین اشارات در عکس صحنه‌پردازی شده وارثین از قرآن الهام گرفتم.

 
در چه بازه زمانی و چگونه عکس وارثین صحنه‌پردازی شد؟ 
تا زمانی که پیش مقدمات انجام این کار را فراهم کنم، وقایع مختلفی در غزه اتفاق می‌افتد و بالاخره بعد از گذشت دو و نیم ماه ما توانستیم کار را شروع کنیم. 
صحنه‌پردازی عکس با پیش تولید، دو ماه و نیم زمان برد، دو هفته‌ای هم پس تولید آن طول کشید و سرانجام کار بعد از دو ماه آماده شد و منتظر فرصت مناسبی برای رونمایی آن بودیم تا اینکه روز قدس برای این کار مشخص شد. 
 در این عکس صحنه‌پردازی شده، ضمن اینکه تلاش شده یک خط داستانی اصلی دنبال شود و در کنارش، حدود ۱۵ واقعه، شخصیت و تصویر مهم از ماجرای طوفان‌الاقصی را هم آوردیم. 
ما در این عکس شخصیت‌ها و اتفاقات مهم وایرال و دیده شده در جهان را داریم؛ شخصیت‌هایی که در این اتفاق در خط مقدم بودند، روایتگری کردند و تبدیل به یک نماد شدند از «وائل دحدوح» خبرنگار الجزیره در غزه که همه خانواده‌اش شهید شدند گرفته تا کسانی که عکس‌هایشان دنیا را تکان داد مثل مادری که فرزندش در آغوش گرفته بود و صورت او را نمی‌دیدیم و مردی که جسد بی‌جان عکس گرفته بود. 


 از جزئیات، مشکلات و شیرینی‌های نهایی شدن عکس وارثین بگویید؟
یکی از معضلات ما در صحنه‌پردازی این عکس، لوکیشن و کمبود آب بود. ما نمی‌توانستیم خیلی از تهران فاصله بگیریم و قبل از اینکه حوزه هنری پای کار بیاید و آن زمان این کار در حد ایده در ذهنم بود من در پاییز در اطراف تهران، دنبال مکانی بودم که ما بتوانیم جریان آب داشته باشیم. جایی که حداقل‌هایی برای پشت صحنه تصویر لازم داریم را داشته باشد، اما جای مناسب پیدا نمی‌شد، در نهایت ورودی سد لتیان را پیدا کردیم و مجبور شدیم جلوی آب را با لودر ببندیم تا سطح آب بالا بیاید و برای کار ما مناسب باشد. در این کار ۳۰۰ هنرور حضور داشت. برخی‌ها نقش‌های کلیدی‌تر و گریم داشتند؛ مثل شیخ احمد یاسین شهید بزرگ مقاومت، شخصیت خبرنگاران یا شخصیت‌هایی که باید دقیقاً بازسازی می‌شدند، برخی دیگر هم برای بازسازی صحنه حاضر و ما را کمک می‌کردند. 


حرف پایانی
 امیدوارم خداوند بزرگ به این کار برای همراهی و همدردی مردم ایران با مردم فلسطین برکت دهد. آرزوی و دعای همه ما در شب‌های قدر این بود که ان‌شاءالله طومار این رژیم کودک‌کش در هم پیچیده شود و ما بتوانیم آزادی قدس را ببینیم و وعده قرآن محقق شود و زمین به وارثین حقیقی خود برگردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار