کد خبر: 1201538
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
در گفتگو با فعال فرهنگی حوزه حجاب مطرح شد
  ((متوجه برنامه دشمن برای حجاب باشید))تاکید رهبر معظم انقلاب وهمه دغدغه مندان نظام اسلامی گویای این امر است که جامعه اسلامی قوانین مشخص شده ای دارد که باید از سوی همگان رعایت شود ودستگاههای متولی این امر اقدامات فرهنگی در ترویج فرهنگ عفاف وحجاب برنامه ریزی نمایند.
فاطمه قاسمی

حجاب و عفاف همواره بخشی عمده از رسالت انبیا و اولیا، ادیان و علما بوده است زیرا حفظ حجاب و عفاف به حذف بسیاری از گناهان کمک می‌کند و رعایت حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را نصیب انسان می‌کند. مسئله حجاب که یک دستور دینی است و از مسائل مهم جامعه ما است و با بسیاری از مسائلی پیوند خورده، دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

این مسئله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد به همه افراد جامعه مربوط می‌شود. حجاب به معنا پوشش بیرونی و عفاف به معنا پوشش درونی، این دو عامل باعث سلامت جامعه است و در صورت نبود این دو موجب به وجود آمدن مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه خواهد شد بنابراین رعایت و ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی یکی از دغدغه‌های امروز جامعه اسلامی به شمار می‌رود که یکی از موضوعات حساس در جنگ نرم نیز همین موضوع است که از سوی مقام معظم رهبری و بسیاری از علما بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مسئله‌ی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیّتِ دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه‌ی با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیّه هستند. اگر بدانند، حتماً نمیکنند. به هر حال، این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام، در اوّلین هفته‌های انقلاب، مسئله‌ی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند؛ جزو کارهای اوایلِ امامِ راحل (رضوان الله علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله. منتها همه توجّه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.» 15/1/1402

  تاکید رهبر معظم انقلاب وهمه دغدغه مندان نظام اسلامی گویای این امر است که جامعه اسلامی قوانین مشخص شده ای دارد که باید از سوی همگان رعایت شود ودستگاههای متولی این امر اقدامات فرهنگی در ترویج فرهنگ عفاف وحجاب برنامه ریزی نمایند.

در این راستا با خانم بهرامی کارشناس حوزه فرهنگ وحجاب به گفت وگو نشستیم ماحصل این مصاحبه در ذیل آمده است.

مفهوم حجاب وعفاف از نظر شما به عنوان یک فعال فرهنگی  چیست؟

عفاف درلغت به معنای پاکی، پارسایی، پاکدامنی، پرهیزکاری و شرم است و حجاب هم در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش،اگربه معنای عام این واژه توجه کنیم هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را می توانیم حجاب بنامیم.

حجاب می‌تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی و... 

 در قرآن کریم هم به انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‌کند، اشاره شده ، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.

حجاب،به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است.

بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن،حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا حجاب اسلامی محقق شود.

باتوجه به تلاش دشمن وشبکه های مختلف در فضای مجازی برای گمراه کردن جوانان و ترویج بی حجابی چه اقدامات وراهکارهایی میتواند در ترویج فرهنگ حجاب وعفاف موثر باشد؟

ما باید ابتدا فلسفه‌ی حجاب را تبیین کنیم تا بانوان ما آگاه شوند که فلسفه حجاب در قفس کردن زنان نیست، بلکه آزاد کردن آنها از زندان شهوت و رساندن بانوان به مقام والای خود است.

 سپس با ارائه الگوی عملی پوشش، بانوان کم حجاب را به رعایت حجاب دعوت کنیم.

باید بانوان ما بدانند که پوشش و حجاب یک دیدگاه و نظریه نمادین نیست که فقط در مقام نظر و تئوری مطرح شود، بلکه یک برنامه و دستور عملی و سازنده است. 

فلسفه حجاب از مسائل مهمی است که آگاهی از آن می تواند یکی از پایه های تحقق فرهنگ پوشش اسلامی شود و به آن عمق و معنا بخشد.

 برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه‌های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع،محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ‌سازی دقیق.

باید به این باور برسیم که تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نبوده و نخواهد بود.

ترویج بی حجابی چقدر میتواند بنیان خانواده هارا تهدید کند؟

بدون شک هر موضوعی که موجب تحکیم پیوند خانوادگی و صمیمیت رابطه زوج ها شود، برای کانون خانواده مفید است و برای ایجاد آن باید تلاش شود، و بالعکس هر چیزی که سبب سستی روابط زوجین و دلسردی آنان شود برای خانواده و زندگی زناشویی زیانمند است و باید برای حفظ بنیان خانواده از آن جلوگیری کرد.

این حقیقت را هیچ کس نمی تواند انکار کند که آرایش و خودنمایی و حضور تحرک آمیز زنان و دختران در اجتماع، نظر هر مرد متأهل و مجردی را به خود جلب می کند. اگر چشم های مردی در محیط های مختلف اجتماعی با دیدن مناظر مسموم توجه به زنان و دختران کامیاب شود، بدون شک میزان علاقه او نسبت به همسرش کاهش می یابد، این کاهش علاقه در بلند مدت بنیان خانواده را  سست می کند.

اقدامات دستگاههای متولی فرهنگ عفاف وحجاب را چطور ارزیابی میکنید؟

اقدامات دستگاه های فرهنگی  در راستای ترویج حجاب و عفاف را بسیار ضعیف ارزیابی می کنم واز سویی اعتقاد دارم؛ توسعه و اشاعه فرهنگ حجاب در جامعه نیازمند عزمی ملی و مشارکتی همگانی است.

بدون شک یک سازمان، نهاد و یا یک اداره  خاص نمی تواند در اشاعه فرهنگ حجاب در جامعه به تنهایی اقدام کند و موفق هم باشد، بنابراین همه دستگاه ها باید برای ترویج این فرهنگ اقدام کنند.ازسویی نمی توان منکر نقش کلیدی و تأثیر گذار آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ حجاب و پوشش شد و همچنین نباید از نقش خانواده در قالب پرورش مبانی دینی و تحکیم آن در فرزندان به عنوان عاملی اساسی که می تواند در توسعه فرهنگ پوشش در جامعه موثر باشد، غافل شویم.

وکلام آخر :

روش های کاربردی که می تواند در ترویج فرهنگ حجاب در جامعه موثر واقع شود شامل: تقویت ایمان و اعتقاد دینی، احیاء فرهنگ اصیل اسلامی، شناساندن و معرفی الگوهای والا در زمینه ی حجاب، گنجاندن مطالب مهم وتاثیر گذار در زمینه حجاب پوشش و ارائه آموزش های لازم در این زمینه در کتب درسی دوره های ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه، استفاده از ابزارهای فرهنگی مانند روزنامه ها و مجلات،تلویزیون،رادیو، کتب و آثار نوشتاری، استفاده از تابلوها و اتیکت های فرهنگی – آموزشی،

برگزاری مسابقات سراسری در زمینه حجاب و پوشش، برگزاری فراخوانی های مقالات، برگزاری نشست های بانیان ترویج فرهنگ حجاب در جامعه و آموزش حجاب در مدارس است.

استاد شهید مرتضی مطهری بر این باور است که عفت و حجاب، تدبیری است که خود زن یا یک نوع الهام، برای گران بها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است.

 دور شدن انسان ها از معنویت را می توان دلیل اصلی کمرنگ شدن حجاب و گرایش به برهنگی دانست البته آشنا نبودن جوانان با آثار حجاب، استواری اجتماع، استحکام پیوندخانوادگی و درک نکردن حکمت حجاب، نداشتن آگاهی و از بین رفتن تقوا و ... را هم می توان از دیگر عوامل کمرنگ شدن حجاب در کشور برشمرد.

خانواده درشکل دهی به شخصیت فرزندان دخالت مستقیم و غیرمستقیم دارد و می تواند در گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حجاب نقش تأثیر گذاری داشته باشد.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
0
0
عالی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار