کد خبر: 1195290
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
نماینده اولیای دانش‌آموزان سمپاد گفت: معتقدیم با برگزاری آزمون پایه نهم به دهم، حقوق ۶۰ هزار دانش‌آموز سمپادی نادیده گرفته می‌شود.

جوان آنلاین: شهرام شاهرخی نماینده اولیای دانش‌آموزان استعدادهای درخشان در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو در مورد امتحانات ورودی مدارس سمپاد، اظهار کرد: رأی اخیر دیوان عدالت اداری تبعیض ناروا بین دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان است؛ همچنین این رأی با ساختاری که برای سمپاد ایجاد شده، مغایرت دارد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: هدف سمپاد جذب استعدادهای درخشان کشور و تبدیل آنها به نخبگان و دانشمندان آینده است و حدود ۴۰ سال در این خصوص تجربه وجود دارد.

شاهرخی افزود: تبعیض ناروا در مصداق جمعیتی باید تعریف شود. به طور میانگین در دنیا 2 درصد جامعه، نخبه تعریف می‌شود؛ طراحی‌ها مبنی بر این بود در مدارس استعدادهای درخشان نخبگان و توسعه بلند مدت کشور سازمان‌دهی شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت آیین‌نامه در دوره اول ۱.۵ درصد و در دوره دوم ۰.۸ درصد پیش‌بینی شده است. همچنین ورودی‌های تکمیل ظرفیت در برخی سال‌ها به 12 تا 15 هزار نفر رسیده است.

نماینده اولیای دانش‌آموزان سمپاد در مورد نظر اولیا در خصوص رأی دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: این رأی کاملا با مغایر با اساسنامه، آیین‌نامه و مقررات حاکم بر سمپاد است. دیوان عدالت اداری در رسیدگی به موردی مشابه در سال 95 خلاف آن رأی را صادر کرد.

وی ادامه داد: خطاها، اشکالات آزمون‌ها و ضعف‌های مدیریتی را می دانیم اما گناه ضعف ساختاری را نباید گردن دانش‌آموز انداخت. متاسفانه دیوان عدالت اداری با این رأی، حقوق 60 هزار دانش آموز را نادیده گرفته است.

حمید رحمانی معاون سابق سمپاد و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: این مدارس متخص دانش‌آموزانی است که دارای شرایط ذهنی بهتر و توانایی بیشتری در حوزه های علمی هستند تا آموزش‌های تخصصی را در این مدارس ادامه دهند. سابقه مدارس سمپاد به بیش از 50 سال می‌رسد و امروز در سراسر کشور و عموماً برای هر منطقه یک مدرسه سمپاد تعریف شده است و دانش‌آموزانی که در آزمون ورودی سمپاد پذیرفته می‌شوند به این مدارس ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها مدارس عادی و استعدادهای درخشان را جداست و ایران یکی از آنهاست، افزود: خطای آزمون‌هایی مانند سمپاد طبیعی است که ناشی از اشتباهات انسانی است اما هدف اصلی مدارس استعدادهای درخشان این بوده که جامعه را از یک نقطه پایین‌تر به نقطه بالاتر رسانده و آن را توسعه دهد در حالیکه درگیری با تست و آزمون جایگزین هدف اصلی شده است. برنامه های پیش‌بینی شده برای سمپاد نیز برای نشانه‌گیری همین اهداف بوده است.

معاون سابق سمپاد تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به شکلی باشد که آزمون به شکل مصاحبه‌ای باشد و هر فرد به صورت منطقه‌ای و در جغرافیای مختص به خود شناسایی شود. دیوان عدالت اداری سال 95 یک رأی صادر کرده، در حال حاضر نیز رأی دیگری صادر کرده و ممکن است در آینده نیز رأی متفاوتی صادر کند.

وی همچنین با اشاره به طرح شهاب که استعدادهای برتر در میان دانش‌آموزان را شناسایی می‌کند، ادامه داد: این طرح سابقه زیادی دارد و می تواند به خوبی مدیریت شود. باید به صورت آزمایشی تعدادی از ورودی مدارس استعدادهای درخشان از طریق این طرح انجام شود. همچنین با توجه به رأی دیوان عدالت اداری می‌توان آزمون ورودی برای پایه نهم به دهم را به شکل مصاحبه‌ای برگزار کرد.

برچسب ها: دانش‌آموز ، سمپاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار