کد خبر: 1227928
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
«جوان» الزامات جذب سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت‌وگاز را بررسی می‌کند
نادیا محرابی، کارشناس انرژی: در سال ۱۴۰۲، ایران به موفقیت چشمگیری در سرمایه‌گذاری‌های نفتی دست یافت و بخش نفت و گاز به عنوان حوزه‌ای کلیدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شد. این بخش به رکورد سالانه سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۵‌میلیارد دلار رسیده است که بر اهمیت آن به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی کشور تأکید دارد. این ورود سرمایه‌های خارجی نه تنها زیرساخت‌های انرژی ایران را تقویت، بلکه به مقاومت کلی اقتصادی و رقابت‌پذیری آن در صحنه جهانی نیز کمک کرده است
وحید‌عظیم‌نیا

جوان آنلاین: طی ۲/۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران به رقم چشمگیر ۶/۳ میلیارد دلار در سال رسیده است. قرارداد‌هایی به ارزش ۱۵‌میلیارد دلار در این مدت منعقد شده که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری مربوط به بخش خصوصی بوده است، این امر نشان‌دهنده رشد بیش از چهار برابری سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز کشور است که روند مثبت به سمت افزایش توسعه و گسترش را نشان می‌دهد. خودتأمینی گاز پتروشیمی از طریق ورود مستقیم منابع صنعت پتروشیمی به توسعه میادین گازی، نقطه عطف تاریخی و مهم در توسعه صنعت گازی ایران است. ایران می‌تواند با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی و بدون نیاز به بودجه دولت و با تکیه بر منابع صنعت پتروشیمی فعال در بخش خصوصی، به سمت مشارکت فعال عمومی خصوصی حرکت کند که در آن از مشارکت‌های نوآورانه و بهره‌گیری از سرمایه و تخصص شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میادین گازی استفاده کند. قرارداد اخیر دولت سیزدهم با کنسرسیومی از پتروشیمی‌ها بالغ بر توسعه ۱۶ میدان گازی و ظرفیت تولید گاز ۱۳۰‌میلیون مترمکعبی است که زمینه تأمین امنیت انرژی کشور و همچنین توسعه تجارت گازی در فصول گرم سال را فراهم خواهد کرد. 
 
 محور اصلی سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در صنعت نفت و گاز، استفاده از منابع بخش خصوصی بوده است. مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی و اجرای پروژه‌ها در بخش نفت و گاز در رشد و نوآوری بسیار مهم بوده است. در سال‌های اخیر، بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های پتروشیمی به عنوان سرمایه‌گذار کلیدی در توسعه میادین گازی در ایران مطرح شده است. این صنایع که از سود قابل توجهی بهره می‌برند و منافعی در تأمین پایدار و مقرون‌به‌صرفه گاز دارند، اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه میدان گازی را به عنوان وسیله‌ای برای تأمین نیاز‌های خود و کمک به چشم‌انداز انرژی گسترده‌تر در کشور تشخیص داده‌اند. این شرکت‌ها با بهره‌گیری از منابع و تخصص خود، نقشی تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد توسعه میادین گازی و محرک رشد اقتصادی در ایران ایفا می‌کنند. 
مورد اخیر عقد قرارداد بین دولت سیزدهم با شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میادین گازی کشور بوده است. شرکت‌های پتروشیمی بخش خصوصی که نیاز بسیار مبرمی به گاز به عنوان خوراک خود دارند، پس از مدت‌ها توانستند به عنوان تأمین‌کننده مالی و سرمایه‌گذار اصلی به توسعه میادین گازی کشور ورود کنند. سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت به عنوان قرارداد برد- برد برای کشور با تمرکز بر توسعه قابلیت‌های استخراج گاز ثابت شده است و به این ترتیب صنایع پتروشیمی کشور به خودتأمینی گاز خواهند رسید. 
خودتأمینی گاز پتروشیمی‌ها با ورود مستقیم منابع صنعت پتروشیمی برای تأمین مالی توسعه میادین گازی کشور نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در پویایی بخش انرژی ایران است. با سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ مانند شرکت‌های پتروشیمی در توسعه میادین گازی، فرصت قابل توجهی برای افزایش خودکفایی، رشد اقتصادی و تقویت امنیت انرژی کشور وجود دارد. ایران با تقویت مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان گازی و ایجاد مدل‌های قراردادی جدید بین دولت و شرکت‌های پتروشیمی، می‌تواند ظرفیت رشد و نوآوری پایدار را در بخش انرژی خود باز کند.
 
 مشارکت برد- برد پتروشیمی و وزارت نفت در حل ناترازی گازی و تأمین امنیت انرژی
مشارکت شرکت‌های پتروشیمی در بخش بالادستی صنعت نفت نشان‌دهنده مشارکت سودمند متقابل است که می‌تواند سود قابل توجهی برای صنعت و کل کشور به همراه داشته باشد. این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری در استخراج و توسعه میدان‌های گازی، نه تنها منبع مطمئنی از مواد اولیه را برای فعالیت‌های خود تضمین، بلکه به رشد و پایداری کلی بخش انرژی ایران نیز کمک می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود توسعه ۱۶ میدان گازی با سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی، ظرفیت تولید گاز کشور را به میزان ۱۳۰‌میلیون مترمکعب افزایش دهد که این امر بر تأثیر تحول‌آفرین سرمایه خصوصی در پیشبرد زیرساخت‌های انرژی تأکید می‌کند. 
 
 ایجاد جذابیت در پروژه‌های حوزه بالادست صنعت گاز، نقطه ورود منابع داخلی و خارجی
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در مورد اهمیت و موفقیت ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به «جوان» می‌گوید: دیپلماسی فعال انرژی ایران در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری بالادست نفت به خوبی توانسته است سرمایه‌های داخلی و خارجی را به خود جذب کند. ایران در سال۱۴۰۲ توانسته است به سرمایه‌گذاری‌های موفق نفتی دست پیدا کند تا جایی که در سال گذشته، بخش نفت و گاز محور اصلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی بودند و به سقف رکورد جذب سالانه سرمایه‌گذاری خارجی با بیش از ۵‌میلیارد دلار رسیده و به این ترتیب موتور اصلی محرکه رشد اقتصادی کشور بخش نفت و گاز بوده است. جذب سرمایه‌های جدید مقدمه اصلی توسعه بیشتر و تداوم رشد اقتصادی کشور در بخش نفت و گاز است، از همین رو نیز توسعه سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز کشور از ابتدای سال کلید خورده است. 
وی می‌افزاید: حال با شروع سال جدید، مدل جدید توسعه میادین مشترک با مدل خودتأمینی گاز صنعت پتروشیمی و به این ترتیب توسعه ۱۶میدان گازی با حجم سرمایه‌گذاری ۴/۶‌میلیارد دلار آغاز شده و صنعت پتروشیمی، با مدل جذاب جدید توسعه میادین گازی، به سرمایه‌گذاری و تأمین مالی توسعه این ۱۶میدان گازی ورود کرده است تا کشور بتواند ظرفیت تولید گاز خود را روزانه معادل ۱۳۰‌میلیون مترمکعب افزایش دهد که می‌تواند در جبران ناترازی گاز در فصل سرد سال، تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش صادرات گاز ایران در فصول سرد سال نقش مهمی ایفا کند. 
جامع با اشاره به خودتأمینی گاز پتروشیمی‌ها با ورود مستقیم منابع صنعت پتروشیمی جهت تأمین مالی توسعه میادین گازی کشور اظهار می‌کند: محور اصلی سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در صنعت نفت و گاز، به‌کارگیری منابع بخش خصوصی بوده است. در بخش توسعه میادین گازی بخش خصوصی و پتروشیمی‌ها پیشگام بوده‌اند. سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت قراردادی برد- برد و رویکرد اصلی در این سرمایه‌گذاری‌ها توسعه برداشت گاز در کشور است. یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در زمینه توسعه میادین گازی کشورها، صنایع بزرگ با خوراک گازی نظیر پتروشیمی‌های کشور هستند که سودآوری کلانی دارند و به دنبال ورود جدی به این فضا هستند. با تسهیل ورود بخش خصوصی به توسعه میادین گازی کشور و همچنین ایجاد جذابیت برای مدل‌های جدید قراردادی بین حاکمیت و پتروشیمی‌ها به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی توسعه میادین گازی، زمینه توسعه میادین گازی در جهت رفع نیاز پتروشیمی‌ها در کنار مشارکت بخش خصوصی فراهم خواهد شد. به این ترتیب بالادست صنعت نفت و گاز محل جدیدی برای سرمایه‌گذاران کشور در جهت توسعه ظرفیت تولید کشور شده است که این موضوع نشان از تداوم رشد اقتصادی کشور با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش نفت و گاز دارد. 
وی در پایان تأکید می‌کند: افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران طی ۵/۲ سال گذشته نشان‌دهنده تمرکز دولت سیزدهم بر رشد و توسعه این بخش حیاتی اقتصاد ایران است. مشارکت فعال بخش خصوصی، بانک‌ها و شرکت‌های پتروشیمی با پروژه‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک که مسیر را به سوی آینده‌ای روشن‌تر برای صنعت هدایت می‌کنند، در تقویت این توسعه مؤثر بوده است. ایران با بهره‌گیری از سرمایه‌های مالی و انسانی توانسته است تمام ظرفیت منابع نفت و گاز خود را باز و فرصت‌های جدیدی برای رشد و شکوفایی کشور و شهروندانش ایجاد کند. 
 
 جذب منابع داخلی و خارجی برای توسعه میادین گازی کشور و توسعه تجارت گازی ایران
نادیا محرابی، کارشناس انرژی در مورد اهمیت و مزیت کلیدی و راهبردی توسعه میادین گازی کشور با ورود مستقیم منابع بخش خصوصی یا منابع خارجی بدون نیاز به یک ریال بودجه دولت با مدل جذاب جدید ارائه‌شده با رابطه مالی اصلاح‌شده بین وزارت نفت و سرمایه‌گذار به «جوان» می‌گوید: دیپلماسی پویای انرژی ایران در حوزه سرمایه‌گذاری بالادستی نفت در جذب سرمایه داخلی و خارجی برای حمایت از توسعه میادین گازی کشور موفق بوده است. ایران با تمرکز بر ایجاد جذابیت در پروژه‌های بالادستی، خود را به عنوان بازیگری استراتژیک در چشم‌انداز انرژی جهانی معرفی کرده است و از طریق مدل‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های نوآورانه، رشد اقتصادی و امنیت انرژی را هدایت می‌کند. به این ترتیب بدون نیاز به یک ریال بودجه دولت با مدل جذاب جدید ارائه‌شده از سوی دولت و با اصلاح رابطه مالی بین وزارت نفت و سرمایه‌گذار، منابع داخلی و خارجی بسیاری در جهت توسعه میادین کشور به سمت صنعت نفت و گاز هدایت خواهند شد. 
وی با اشاره به رویکرد سال گذشته در جذب موفقیت‌آمیز ۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی می‌افزاید: در سال ۱۴۰۲، ایران به موفقیت چشمگیری در سرمایه‌گذاری‌های نفتی دست یافت و بخش نفت و گاز به عنوان حوزه‌ای کلیدی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شد. این بخش به رکورد سالانه سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۵‌میلیارد دلار رسیده است که بر اهمیت آن به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی کشور تأکید دارد. این ورود سرمایه‌های خارجی نه تنها زیرساخت‌های انرژی ایران را تقویت، بلکه به مقاومت کلی اقتصادی و رقابت‌پذیری آن در صحنه جهانی نیز کمک کرده است. 
محرابی با اشاره به تحولات جدید در توسعه میدان مشترک و مدل خودتأمین گاز تصریح می‌کند: بالادست صنعت نفت و گاز به عنوان حوزه محوری برای رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در ایران پدیدار شده است. توسعه میدان‌های گازی راه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باز کرده است تا به زیرساخت‌های انرژی کشور کمک و پایه‌های رشد و شکوفایی اقتصادی مستمر را پی‌ریزی کنند. ایران از طریق مشارکت‌های استراتژیک، مدل‌های نوآورانه تأمین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب، خود را به عنوان قطب توسعه انرژی در منطقه قرار می‌دهد. رویکرد نوآورانه ایران در تأمین مالی صنعتی توسعه میادین گازی از دیگر مزیت‌های کلیدی جذب سرمایه‌گذار در دولت سیزدهم است. با آغاز به کار و توسعه ۱۶ میدان گازی با حجم سرمایه‌گذاری قابل توجه بیش از ۶‌میلیارد دلاری مشارکت صنعت پتروشیمی در تأمین مالی توسعه این میادین گازی آغاز شده است.
وی در رابطه با پیامد‌های رشد اقتصادی و امنیت انرژی اظهار می‌کند: چرخش به سمت جذب منابع داخلی و خارجی برای توسعه میادین گازی ایران حاکی از عصر جدیدی از رشد و شکوفایی در بخش انرژی کشور است. ایران با مهار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادستی، راه را برای توسعه ظرفیت تولید، افزایش امنیت انرژی و افزایش انعطاف‌پذیری اقتصادی هموار می‌کند. توسعه میدان‌های گازی نه تنها فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران و سهامداران صنعت ایجاد، بلکه بر تعهد دولت برای هدایت توسعه پایدار و نوآوری در بخش انرژی تأکید می‌کند. 
این کارشناس انرژی با بیان اینکه آینده‌ای روشن برای بخش انرژی ایران با توسعه مدل جذاب تأمین مالی و همچنین جذب موفقیت‌آمیز منابع خارجی و داخلی در جهت توسعه میادین نفت و گاز کشور متصور است، خاطرنشان می‌کند: تمرکز ایران بر ایجاد جذابیت در پروژه‌های بالادستی و بهره‌گیری از منابع داخلی و خارجی برای توسعه میادین گازی کشور نشان‌دهنده چشم‌انداز استراتژیک برای رشد پایدار و امنیت انرژی است. ایران با پذیرش مدل‌های جدید رابطه مالی بین سرمایه‌گذار و حاکمیت، آماده است فرصت‌های جدیدی برای توسعه اقتصادی، ایجاد شغل و پیشرفت فناوری در بخش انرژی ایجاد کند. توسعه میادین گازی نه تنها زیرساخت‌های انرژی ایران را تقویت، بلکه این کشور را به عنوان بازیگری کلیدی در بازار جهانی انرژی معرفی می‌کند و موجب رونق و انعطاف‌پذیری برای سال‌های آینده می‌شود. با ادامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالادستی، ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی و انرژی خود موقعیت خوبی دارد و راه را برای آینده‌ای روشن‌تر و پایدارتر هموار می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار