کد خبر: 1227922
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
جوانان امریکایی با مردم فلسطین، همدل‌ترند تا ساکنان سرزمین‌های اشغالی. یک سوم جمعیت زیر ۳۰ سال امریکا با فلسطینی‌ها همدل است، در حالی که این رقم برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی ۱۴درصد است؛ و البته همچنان که پیش‌بینی می‌شود این همدلی در جوانان با ترجیح سیاسی دموکرات بالاتر است

جوان آنلاین: محمد رستم‌پور در کانال تلگرامی خود نوشت: همزمان با تشدید مخالفت با نوع و نحوه عملکرد رژیم صهیونیستی در غزه و تبدیل آن به موضوع داغ و حساس دانشگاه‌های امریکا و برخی دیگر از کشور‌ها مانند استرالیا و رخداد اتفاقات عجیب و کم‌نظیری همچون استقرار تک‌تیرانداز بر پشت‌بام ساختمان برخی کالج‌های ایالات متحده، برخی تحلیلگران به چرایی این حرکت که شاید بتوان آن را آغاز یک جنبش دانشجویی تعیین‌کننده دانست، توجه داده‌اند. مرکز تحقیقات پیو که پیمایش‌های مقایسه‌ای ارزشمندی منتشر می‌کند، ۲۷ روز پیش که اعتراض دانشجویی هنوز در آغاز حرکت بود و اینگونه بیش از ۳۰۰ دانشگاه امریکا را متوجه خود نکرده بود، در گزارشی به تغییرات جامعه امریکایی به این موضوع و تغییر نگرش جوان‌تر‌ها به اسرائیل توجه کرد. گزاره‌های این گزارش می‌تواند به فهم حرکت امروز دانشجویان امریکایی کمک کند. 
۱) جوانان امریکایی با مردم فلسطین، همدل‌ترند تا ساکنان سرزمین‌های اشغالی. یک سوم جمعیت زیر ۳۰ سال امریکا با فلسطینی‌ها همدل است، در حالی که این رقم برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی ۱۴درصد است؛ و البته همچنان که پیش‌بینی می‌شود این همدلی در جوانان با ترجیح سیاسی دموکرات بالاتر است. 
۲) پنداشت یا تلقی مطلوب نسبت به اسرائیلی‌ها روز به روز کمتر می‌شود، در حالی که سهم بزرگسالان زیر ۳۰ سال با دیدگاه مطلوب یا موافق نسبت به اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۱۷درصد کاهش یافته است، دیدگاه زیر ۳۰ ساله‌های امریکایی در مورد مردم فلسطین در این بازه زمانی تغییر نکرده است. 
۳) ۴۶درصد زیر ۳۰ ساله‌های امریکایی می‌گویند شیوه اسرائیل در پاسخ به حمله هفت اکتبر، غیرقابل قبول است، از جمله ۳۲ درصد که آن را کاملاً غیرقابل قبول می‌دانند. در میان گروه‌های سنی بالاتر، بیش از یک سوم پاسخ اسرائیل را غیرقابل قبول می‌دانند. 
۴) ۳۴درصد از امریکایی‌های جوان، دلایل حماس برای جنگ با اسرائیل را معتبر می‌دانند، ۳۰ درصد این دلایل را معتبر نمی‌دانند و ۳۵ درصد نسبت به این اعتبار، مطمئن نیستند. 
۵) تنها ۱۲درصد از زیر ۳۰ ساله‌های امریکا اعتقاد دارند که رئیس‌جمهور امریکا توازن میان دو طرف را در جنگ رعایت کرده است. ۳۶ درصد می‌گویند بایدن بیش از حد از اسرائیلی‌ها حمایت می‌کند. این رقم در دسامبر ۲۰۲۳، ۲۷ درصد بوده و ۱۰ درصد فکر می‌کنند او در منازعه، طرف فلسطین را گرفته است. 
۶) تنها ۱۶درصد از زیر ۳۰ ساله‌ها از ارائه کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل برای کمک به جنگ علیه حماس حمایت می‌کنند، در حالی که ۵۶ درصد از افراد ۶۵ سال و بالاتر از آن حمایت می‌کنند. ۴۶درصد از زیر ۳۰ ساله‌های ایالات متحده هیچ نوع کمکی به اسرائیل را (بشردوستانه، نظامی و تسلیحاتی، دیپلماتیک و...) تأیید نمی‌کنند. این رقم بیش از دو برابر درصد افراد ۶۵ سال و بالاتر (۲۱درصد) است. 
۷) دقت در مورد دلایل این گرایش قابل اعتناست. جوان‌های امریکایی کمتر از گروه‌های سنی بالاتر اخبار جنگ را دنبال می‌کنند و بیشتر از آن‌ها در مورد اخبار جنگ آزرده‌خاطر می‌شوند. این گزاره از پاسخ‌های پرسش‌شوندگان به این سؤال استخراج شده که «آیا شما در صحبت حضوری یا ارتباط مجازی، کسی را به دلیل آنکه در مورد جنگ اسرائیل و حماس چیزی گفته ساکت یا آنفالو یا بلاک کرده‌اید؟» 
۸) امریکایی‌های زیر ۳۰سال کمتر از افراد مسن‌تر اعتقاد دارند که تبعیض علیه یهودیان در امریکا از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس افزایش یافته است. (۴۷درصد). در مقابل ۷۳درصد از بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر معتقدند این تبعیض افزایش یافته است. در حال حاضر، ۳۱ درصد از بزرگسالان زیر ۳۰سال می‌گویند که یهودیان با تبعیض زیادی در جامعه امریکا مواجه هستند در مقایسه با ۲۰درصدی که در سال ۲۰۲۱ همین موضوع را بیان کردند. اگرچه در همین مدت، درصد امریکایی‌های ۶۵ سال و بالاتر که می‌گویند یهودیان با تبعیض روبه‌رو هستند، بیش از دو برابر شده و به ۵۰ درصد رسیده است، از ۲۱ درصد. 
۹) «صرف نظر از دیدگاه شما، چه نوع حرف و بیانی باید در ایالات متحده مجاز باشد، حرف و بیان خشونت‌آمیز علیه یهودیان یا حرف و بیان خشونت‌آمیز علیه مسلمانان؟» در همه گروه‌های سنی، اکثریت می‌گویند مردم امریکا باید اجازه داشته باشند که حمایت یا مخالفت خود را با حق وجود اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و همچنین فلسطینی‌ها که کشور خود را دارند، ابراز کنند. همچنین اکثریت اعتقاد دارند نباید اجازه داد درخواست خشونت علیه یهودیان یا مسلمانان داده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار