کد خبر: 1227710
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
استان مرکزی به دلیل آب و هوای متعادلی که دارد محل مناسبی برای تولید انواع محصولات از جمله انگور است. آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهند سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزارتن کشمش در شهرستان خنداب تولید می‌شود که حداقل هفت هزار تن آن به کشور‌های روسیه، ترکمنستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. این در حالی است که با کمی توجه و حمایت می‌توان این میزان تولید و صادرات را تا چند برابر افزایش داد. 
سجاد مرسلی
جوان آنلاین: بسیاری از محصولات استان‌ها به صورت انحصاری می‌توانند به بازار‌های کشور‌های همسایه و حتی بازار‌های اروپایی ورود کنند. کشمش خنداب در استان مرکزی از جمله این محصولات است که حالا جای پای خود را در کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین روسیه و ترکمنستان باز کرده است. با این حال فعالان این عرصه هنوز منتظر حمایت‌های دولتی و تأمین نیازهایشان هستند تا دلالان سود آن‌ها را به یغما نبرند. 
 
استان مرکزی به دلیل آب و هوای متعادلی که دارد محل مناسبی برای تولید انواع محصولات از جمله انگور است. آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهند سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزارتن کشمش در شهرستان خنداب تولید می‌شود که حداقل هفت هزار تن آن به کشور‌های روسیه، ترکمنستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. این در حالی است که با کمی توجه و حمایت می‌توان این میزان تولید و صادرات را تا چند برابر افزایش داد. 
مدیرجهاد کشاورزی خنداب با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی این منطقه می‌گوید: «۱۳ هزار هکتار باغ در این شهرستان وجود دارد که ۷هزار و۲۰۰ هکتار آن تاکستان انگور است. با توجه به ظرفیت بالای تولید انگور در این شهرستان، کارگاه‌های آموزشی در طول سال به منظور افزایش دانش کشاورزان، ارزآوری برای کشور و شهرستان و افزایش میزان تولید محصولات باغی به فراخور زمان برگزار می‌شود.» 
حمید قلی‌پور ادامه می‌دهد: «اواخر سال گذشته، نخستین همایش تخصصی انگور با حضور یک پژوهشگر برتر متخصص حوزه انگور کشور و عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در قالب کارگاه، به صورت تئوری و عملی با حضور باغداران در روستای‌ای جان برگزار شد که خوشبختانه بازخورد قابل قبولی به همراه داشت.» 
این مسئول با اشاره به محتویات آموزشی این همایش تصریح می‌کند: «اصول تغذیه، اصول کود دهی، فرم دهی، مبارزه با هرس و ایجاد باغات داربستی بخشی از موارد آموزشی این کارگاه بود.» 
 
 صادرات کشمش به چند کشور
خنداب در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و در حال حاضر صادرات کشمش از طریق دو واحد تولیدی که در سطح این شهرستان فعال هستند، انجام می‌شود. کاری که به طور حتم ارزآوری بالایی برای شهر و کشور خواهد داشت. ظرفیت تولید این دو واحد تولیدی حداقل ۷ هزار تن است، اما تولید شهرستان بیش از این مقدار است که به کشور‌های روسیه، ترکمنستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. 
یکی از اقدامات قابل توجه در راستای حمایت از منافع کشاورزان و هویت بخشی کشاورزان، راه اندازی اتاق صنف کشاورزان این شهرستان است که با این اقدام، نماینده این قشر می‌تواند در مجامع ملی و استانی به منظور پیگیری مشکلات آن‌ها حضور داشته باشد و مسئولان به عنوان تسهیلگر در کنار باغداران خواهند بود. در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی خنداب از راه‌اندازی اتاق فکر کشاورزان در محل جهاد کشاورزی این شهرستان با حضور کشاورزان پیشرو و عضو اتحادیه در بهار امسال به منظور حمایت از بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد. 
 
 ۱۳ هزار تن گندم مازاد تولید شد
مدیر جهاد کشاورزی خنداب می‌گوید: «در سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۱، نزدیک به ۱۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تولید شد که از سوی مراکز خرید این شهرستان خریداری شد و خوشبختانه رکورد خوبی در حوزه تولید محصولات زراعی (گندم) بود.» قلی‌پور با اشاره به کشت پاییزه در شهرستان خنداب تأکید می‌کند: «در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، به میزان ۳ هزار تن گندم آبی، ۵هزار و۷۰۰ هکتار گندم دیم، ۳هزار هکتار جوآبی و نزدیک به ۹۰ هکتار کلزا کشت شد.» 
وی با بیان اینکه شهرستان خنداب در حوزه کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد، ادامه می‌دهد: «در صورت نبود بلایای طبیعی سالانه به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ هزارتن کشمش برداشت می‌شود و این میزان تولید شهرستان خنداب را در سطح کشور حائز رتبه کرده است.» 
مدیر جهاد کشاورزی خنداب درباره مراکز صنایع تولیدی در این شهرستان می‌گوید: «در سطح شهرستان خنداب دو مرکز فعال صنایع تبدیلی با ظرفیت ۷ هزار تن مستقر است، اما تولید محصول در این شهرستان، بیش از ظرفیت این صنایع تبدیلی است که در این راستا یک واحد صنایع تبدیلی در روستای آغداش در حال ساخت است. دو واحد صنایع تبدیلی نیمه کاره نیز در حال ساخت است که امید می‌رود از محل تبصره ماده ۱۸ که امسال ابلاغ می‌شود این واحد‌ها تکمیل و وارد چرخه تولید شوند.» 
وی در باره فعالیت کارگاه‌های میوه خشک کن در شهرستان خنداب تصریح می‌کند: «این کارگاه‌ها در قالب مشاغل خرد خانگی در سطح شهرستان در حال احداث است که کار فرآوری کشمش را انجام می‌دهند. همچنین در خصوص سایر فرآورده‌ها همچون شیره انگور اقدامات خوبی در حال انجام است و علاوه بر کارگاه‌هایی که در قالب مشاغل خانگی خرد در حوزه شیره انگور فعال هستند، یک واحد تولیدی شیره انگور و سایر فرآورده‌های آن در حال راه‌اندازی است.»
برچسب ها: استان مرکزی ، انگور ، کشمش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار