کد خبر: 1227385
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۰
برخی گزارش‌ها از شرایط مصر با ۱۰ بند برای آتش‌بس حکایت دارد. نخست اینکه همه اسرای اسرائیلی، زنده و مرده بازگردانده خواهند شد.
مهرزاد اصغريان

جوان آنلاین: بدنه تندرو صهیونیست و شخص نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از حمله به رفح به عنوان امری حتمی یاد می‌کنند، با این حال طبق گزارش‌های رسانه‌های امریکایی و عبری، رژیم تل‌آویو که آینده تیره‌ای از فردای پایان جنگ در برابر خود می‌بیند، به‌خصوص بعد از عملیات موشکی-پهپادی «وعده صادق» در شرایطی قرار دارد که باید آنچه را میانجی‌ها برای تحقق آتش‌بس روی میز مذاکره با حماس گذاشته‌اند، بپذیرد. مقاومت، اما تأکید دارد امضای حماس پایان توافقی خواهد بود که شامل توقف هرگونه عملیات نظامی ارتش صهیونیستی و خروج نیرو‌های آن‌ها از این باریکه باشد.

«اسرائیل برای پایان جنگ غزه تحت فشار جهانی قرار گرفته است.» این را روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره تحولات غزه و روند تحقق آتش‌بس آورده و به صراحت به روند صعودی انزوای بین‌المللی تل‌آویو در پی ماه‌ها کشتار فلسطینیان اذعان کرده است. اگرچه رسانه‌های صهیونیست به نقل از مقامات سیاسی همچنان این گزاره را تکرار می‌کنند که جنگ با آتش‌بس یا بدون آن، پایان نخواهد یافت، اما اخباری که از فضای مذاکرات آتش‌بس منتشر شده، گویای حقایق دیگری است و نشانه این است که صهیونیست‌ها ناچار به گام نهادن جدی در مسیر توقف جنگ هستند. دیروز رسانه‌های مصری تأکید کردند که پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است. کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش کرد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف‌نظر به یک چارچوب توافق دست یافته است. توافقی که به دست خواهد آمد در سه فاز اجرا می‌شود. در فاز اول (۴۲ روز) اسرای پیر، سالخورده و آسیب‌دیده اسرائیل (۳۳ نفر) در ازای آزادی چندصد فلسطینی آزاد خواهند شد. در مرحله دوم (۴۲ روز) روند آزادی سایر اسرا انجام می‌شود و مرحله سوم (۴۲ روز) تبادل اجساد انجام می‌شود. گفته می‌شود تل‌آویو اتمام جنگ را نپذیرفته، ولی امریکا متعهد شده که آتش‌بس منجر به پایان جنگ خواهد شد.
برخی گزارش‌ها از شرایط مصر با ۱۰ بند برای آتش‌بس حکایت دارد. نخست اینکه همه اسرای اسرائیلی، زنده و مرده بازگردانده خواهند شد. مورد دوم، اسرائیل طبق فهرست‌های ارائه شده حماس، حدود ۴ هزار زندانی را از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهد کرد. سوم، عوامل شاخه نظامی حماس که مجروح شده‌اند می‌توانند از طریق گذرگاه رفح در خارج از نوار غزه تحت درمان قرار گیرند. چهارم، اسرائیل متعهد می‌شود که فلسطینیانی را که دستگیر کرده است یک بار دیگر به خاطر همان جرم دستگیر نکند. مورد پنجم اینکه بازسازی نوار غزه از جمله بازسازی زیرساخت‌های غیرنظامی آغاز خواهد شد. طبق مورد ششم، ارتش اسرائیل از مناطق پرجمعیت عقب‌نشینی کرده و در منطقه مرزی مستقر خواهد شد. بنابر خواسته هفتم، فلسطینی‌های آواره به خانه‌های شان بازگردانده خواهند شد. مورد هشتم به افزایش واردات کمک‌های بشردوستانه از جمله سوخت و تجهیزات برای پاکسازی ساختمان‌های تخریب شده و زیرساخت‌های غزه اشاره دارد. طبق مورد نهم، در روز‌های اجرای معامله، مذاکرات غیرمستقیم بین طرفین برای توقف کامل جنگ انجام خواهد شد و سرانجام و در مورد دهم، حماس متعهد می‌شود که زیرساخت‌های نظامی را بازسازی نکند و از نظر نظامی تقویت نشود.
توپ در زمین اشغالگران
وبگاه واللا گزارش داد که مقامات اسرائیلی منتظر پاسخ رسمی هستند و شاخص‌هایی دارند که نشان می‌دهد حماس با اجرای مرحله اول توافق بدون تعهد رسمی از سوی اسرائیل برای پایان جنگ موافقت می‌کند، اما شرایط سختگیرانه‌ای را درخصوص تعداد اسیران صهیونیستی که آزاد خواهند شد و تعداد اسرای فلسطینی که در ازای آن مطالبه خواهند کرد، تعیین خواهد کرد. این پایگاه عبری زبان ادامه داد: «انتظار می‌رود پاسخ حماس مثبت باشد، اما شرایط بسیار دشواری را در بر می‌گیرد. به گفته یک مقام اسرائیلی، حماس در را به روی ادامه مذاکرات نمی‌بندد، بلکه به تعیین شرایط سخت ادامه می‌دهد. سؤال اصلی این بود و هنوز هم این است که آیا دولت نتانیاهو می‌خواهد به توافقی برای آزادی اسیران در ازای بها‌های مورد نیاز دست یابد.» روزنامه عبری معاریو به نقل از مقام ارشد مصری پا را از این هم فراتر گذاشت و از توافق دو طرف در مورد آتش‌بس خبر داد و نوشت که به زودی آتش‌بس امضا خواهد شد. اگرچه رسانه‌های صهیونیست روی نهایی شدن توافق میان طرفین مانور می‌دهند، اما یک رهبر حماس در گفتگو با العربی‌الجدید تصریح کرد که نتانیاهو همچنان به دنبال به شکست کشاندن تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه است. او تأکید کرد که مقاومت تنها توافقی را امضا می‌کند که به‌طور واضح متضمن توقف هرگونه عملیات نظامی ارتش صهیونیستی در نوار غزه و خروج نیرو‌های اسرائیلی از این باریکه باشد. وی که نامش افشا نشد، گفت: نتانیاهو اهمیتی به سرنوشت نظامیان اسیر اسرائیلی نمی‌دهد و آن‌ها را به عنوان قربانیان جنگ قلمداد می‌کند تا از پرداخت هرگونه بهایی برای آزادی آن‌ها طفره برود. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیرو‌های اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌های‌شان است، تأکید کرد و افزود: «تنها در صورتی که رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را بپذیرد در مذاکرات پیشرفت حاصل می‌شود. توپ اکنون در زمین رژیم اشغالگر است که همچنان حیله‌گری و لجاجت می‌کند و نمی‌خواهد این خواسته‌ها را بپذیرد. به ویژه شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به دلیل محاسبات سیاسی با این خواسته‌ها مخالفت می‌کند.» جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تأکید کرد: «گروه‌های مقاومت آماده تعامل با تمام گزینه‌ها و هرگونه تحولات میدانی و ادامه دفاع از مردم فلسطین و مقابله با هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به ویژه به شهر رفح هستند.»
نمی‌توانیم از حمله به رفح حمایت کنیم
در بحبوجه تلاش‌ها برای به ثمر نشستن مذاکرات و هشدار‌ها درباره هرگونه تعدی صهیونیست‌ها به غزه، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی همچنان بر طبل تنش می‌کوبد. او در ادامه تهدیدات برای حمله به رفح گفت: «رفح، دیرالبلح و النصیرات باید به طور کامل ویران شود. برای دشمنان ما هیچ جایی زیر آسمان وجود ندارد و نمی‌توان به آن‌ها اجازه داد که به زندگی ادامه دهند. به همین علت، مسخره است که با گروهی مذاکره کنیم که باید مدت‌ها پیش کاملا از بین می‌رفتند.» موضع‌گیری این چهره افراطی کابینه نتانیاهو احتمالاً در جهت گزارش اخیر آسوشیتدپرس مبنی بر این است که اسرائیل طی روز‌های گذشته برنامه‌های خود را در خصوص تخلیه غیرنظامیان از رفح قبل از عملیات احتمالی در این منطقه با امریکا در میان گذاشت. این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه اسرائیل هنوز طرح قابل‌اعتمادی برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به رفح ارائه نکرده، گفت: «در نبود چنین طرحی، ما نمی‌توانیم از عملیات نظامی گسترده در رفح حمایت کنیم، زیرا آسیب‌های آن قابل‌قبول نیست.» پیامد‌های انسانی حمله به رفح هم همچنان مورد توجه سازمان‌های جهانی است. تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما به شدت نگران این هستیم که عملیات نظامی گسترده اسرائیل در رفح در جنوب نوار غزه به حمام خون منجر شود و ضعف سیستم بهداشتی در غزه را افزایش دهد.»

برچسب ها: نتانیاهو ، جنگ غزه ، غزه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار