کد خبر: 1225535
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
بررسی روند معاملات بورس در سه روز گذشته نشان می‌دهد سهامداران خرد در بازار سهام فعال بوده و ورود پول حقیقی به عنوان دلیل سبزپوشی بازار مطرح می‌شود.

جوان آنلاین: بازار سرمایه مدت‌ها بود که از سایر بازار‌ها عقب مانده و درجا می‌زد. این در حالی‌ست که بازار‌های موازی گاهی از تورم پیش افتاده‌اند و نوسان می‌کنند. به نظر می‌رسد چشم سهامداران ترسیده و افزایش مالیات شرکت‌ها، افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، رشد عوارض صادراتی شرکت‌های معدنی، اختلاف قابل توجه نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد و…بر دلسردی سهام‌داران نسبت به بازار سرمایه دامن زده بود. اما این روز‌ها سهامداران تا حدودی با تالار شیشه‌ای آشتی کرده‌اند و ورود پول حقیقی به عنوان محرک بازار شناخته می‌شود.

انجام معاملات بورس بدون هیجان
رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: معاملات بازار این روز‌ها بدون هیجان در حال انجام است و تغییرات مربوط به مالیات صندوق‌ها در مجلس نیز باعث رشد بیشتر بورس شده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورتی که همین روال در بورس ادامه پیدا کند، شاخص کل می‌تواند بازهم به قله خود در سال گذشته برسد. وی افزود: چشم سهامداران از تصمیمات خلق الساعه و پشت پرده ترسیده و خروج پول در بعضی روز‌ها نشان می‌دهد سرمایه گذاران گاهی اوقات در حال خارج کردن سود خود از بورس هستند. گلستانی تاکید کرد: مسوولین و تصمیم گیران ورود پول به بورس را باید به فال نیک بگیرند و از هر اقدامی که باعث کاهش اطمینان به بازار سهام شود خودداری کنند.

تمایل به خرید سهام کوچک بورسی شدت گرفت
در معاملات روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۳ هزار و ۹۷۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۸۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۷ صدم درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۴ هزار و ۳۰۴ واحدی در رقم ۷۵۷ هزار و ۶۹۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۵۷ درصد بوده است. شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۹ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۵۳۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد ۹۵۶ واحد به سطح ۱۳۹ هزار و ۵۵۸ واحد رسید.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه
روز دوشنبه برای سومین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۴۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در مجموع سه روز اخیر، بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار سهام شده است. امروز نماد کاما (باما)، واعتبار (سرمایه گذاری اعتبار ایران) و کیا (کیا اکترود شرق) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های شبندر (پالایش نفت بندرعبارس)، ثفارس (توسعه و عمران فارس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۰۷ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۹۲ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۳۴۶ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۴۶۱ نماد بوده است. یعنی حدود ۵۷ درصد نماد‌ها قرمز بودند. در معاملات دوشنبه، ۱۰۴ نماد صف خرید داشتند و ۴۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵. ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۸۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۲ درصدی به ۱۷۵ میلیارد تومان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار