کد خبر: 1225533
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
اذعان بی‌بی سی به تغییر موازنه قدرت در منطقه
جعفر برزگر
جوان آنلاین: اگر در سال‌های گذشته سخن گفتن از فروپاشی رژیم صهیونیستی در ذهن برخی سخن غلوآمیزی بود که چندان نمی‌توان برای آن استدلال‌های محکم و قانع کننده دست وپا کرد، اما ۷ اکتبر و اتفاقات بعد از آن و اقدام تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «وعده صادق» ماجرا را به کلی متفاوت کرد. 
موشک‌ها و پهپاد‌هایی که نیمه شب ۲۵ فروردین به سمت اهدافی مشخص در سرزمین‌های اشغالی از خاک ایران روانه شد، علاوه بر پاسخ به اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق پیام مهمی را هم با خود به کشور‌های غربی مخابره کرد، با این مضمون که معادله بین ایران و اسرائیل متفاوت از ماقبل نیمه شب بهاری ۲۵ فروردین است. 
همه هم این پیام را دریافت کردند؛ اسرائیل عقب نشست و از همه ادعا‌های گزاف حمله به ایران به ترقه بازی اصفهان رضایت داد. دوستان ایران خیابان‌های کشور‌های منطقه را به محل شادی خود تبدیل کردند. امریکا و کشور‌های غربی هم به صراحت هشدار دادند که در حمله علیه منافع ایران مشاکتی نخواهند داشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدار با فرماندهان نیرو‌های مسلح هم بر این تغییر معادلات و اثبات اراده ایران بعد از عملیات وعده صادق تأکید کردند: «موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آن‌ها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیرو‌های مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.»
 
 تحلیل کارشناس بی‌بی سی از عملیات وعده صادق،
 اما همان‌طور که گفته شده این تنها دوستان ایران نبودند که تغییر معادلات در منطقه را فهم کردند بلکه کارشناسان رسانه‌های ضد انقلاب هم به صراحت در مصاحبه‌های خود به این پیام عملیات وعده صادق اشار می‌کنند. علم صالح استادیار مطالعات ایران و خاورمیانه شناسی در دانشگاه ملی استرالیا در مصاحبه با بی‌بی سی فارسی به تحلیل حمله ایران پرداخته و می‌گوید: ببینید مهم‌ترین پیامی که زد و خورد‌های اخیر پس از چند دهه جنگ در سایه ایران و اسرائیل برای ما داشته این است که ایران به توازن قدرت در مقابل اسرائیل دست پیدا کرده است. او معتقد است، چون رژیم صهیونیستی قدرت اتمی است و تا به امروز هیچ کشوری به یک قدرت اتمی که تازه چند قدرت اتمی هم حامی آن هستند، حمله نکرده و ایران این تابو را شکسته باید از معادلات جدید در خاورمیانه سخن بگوییم. 
 
 اسرائیل به فروپاشی نزدیک شده است
یکی دیگر از کارشناسان شبکه بی‌بی سی فارسی هم با اشاره به سابقه جنگ‌های حزب الله لبنان و اسرائیل می‌گوید: جنگ ۲۰۰۶ اوج جنگ اسرائیل و حزب الله لبنان بود که خود اسرائیل اعتراف کرد که به اهداف مدنظر دست پیدا نکرد. این کارشناس معتقد است که جمهوری اسلامی با به وجود آوردن نیرو‌های نیابتی، هدف ایدئولوژیک خود را که تحلیل بردن اسرائیل تا آنجایی که دچار فروپاشی شود یا مجبور به برگزاری رفراندوم مثل آفریقای جنوبی شود به پیش برده است که در این صورت هم عرب‌ها اکثریت پیدا خواهند کرد که در مقابل اسرائیل سعی کرده همواره در موضع تهاجمی باشد ولی نتوانسته دفاع تهاجمی خوبی مقابل ایران و نیرو‌های نیابتی آن داشته باشد. 
 
 ناتوانی اسرائیل در رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های ایران
شبکه الجزیره قطره هم گفت‌وگویی با سرهنگ بازنشسته کریم الفلاحی ترتیب داد تا به بررسی حمله ایران و توانایی اسرائیل در رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی بپردازد. 
‌این سرهنگ بازنشسته ادامه می‌دهد: یکی از این حقایق سست بودن سامانه پدافند هوایی اسرائیل است. هنگامی که از سامانه پدافند هوایی اسرائیل سخن می‌گوییم باید به آن‌ها هواپیما‌هایی را هم بیفزایم که برای مقابله استفاده شده است. اما در این حمله هنگامی که از ۷۵ درصد سخن می‌گوییم فکر می‌کنم که اگر این روایت درست باشد این میزان هم بسیار بالاست وگرنه من فکر می‌کنم اسرائیل به تنهایی در مقابل سیل اشیای هوایی که از ایران آمد حتی موفق به سرنگونی ۷۵ درصدی هم نمی‌شد. قطعاً ۷۵ درصد هم مبالغه آمیز است. 
‌اما مسئله دیگر در حمله ایران به اسرائیل کمک کشور‌های مختلف به این رژیم برای مقابله با عملیات وعده صادق بود، به طوری که حتی وزیر خارجه کشورمان از کمک ۲۰ کشور سخن گفت. 
کارشناس شبکه الجزیره هم با اشاره به کمک امریکا، بریتانیا و فرانسه معتقد است: وقتی از کمک این سه کشور سخن می‌گوییم باید دقت کنیم که این کشور‌ها در مسئله دفاع هوایی توانمند هستند. یعنی کشور‌های توانمند به اسرائیل کمک کردند. اگر کمک این کشور‌ها نبود من فکر می‌کنم که اسرائیل در تنگنای بزرگی گیر می‌کرد و این تنگنا فقط در سطح پدافند هوایی نبود بلکه شامل سطح تمامی جبهه‌های دیگر می‌شد. این کارشناس نظامی در بخش دیگر سخنان خود به نکته‌ای اشاره می‌کند که در سخنان مقامات نظامی کشورمان هم بود آن اینکه ایران از تجهیزات پیشرفته خود استفاده نکرده است. الفلاحی معتقد است که ایران از پهپاد‌های نسل اول خود استفاده کرده است و تازه زمان عملیات تقریباً مشخص بود و اگر این موارد هم به این رژیم کمک نمی‌کرد قطعاً ضعف اسرائیل بیشتر به چشم می‌آمد. 
این‌ها تنها بخشی از تحلیل‌های کارشناسان شبکه‌های مختلف بود که بر اهمیت راهبردی و استراتژیک عملیات وعده صادق تأکید کردند که این اهمیت را در دو گزاره مهم می‌توان خلاصه کرد؛ ایران اراده خود را برای اقدامات فراتر از گذشته نشان داد و هم اینکه توانایی ایران توانایی نظامی کافی برای هدف گرفتن مستقیم سرزمین اشغالی را هم دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار