کد خبر: 1223128
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
کارشناسان در خصوص جهش‌های ارز و سکه چه می‌گویند؟
کانال شکنی نرخ سکه و همچنین ارز در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها برای تداوم این وضعیت را افزایش داده است؛ اما کارشناسان معتقدند روند اصلاح ارز به زودی آغاز می‌شود. دلیل این مساله اولا افزایش نرخ نفت و چشم انداز مثبت درآمد‌های نفتی و در ثانی تخلیه هیجانات از بازار‌ها است. همچنین روز گذشته نیز اعلام شد که بانک مرکزی مجددا تصمیم به عرضه سکه‌های دولتی در بازار گرفته است.

امین شاکری نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی با بیان اینکه نرخ ارزی که نوسان لحظه‌ای دارد، نرخ رسمی و مورد تایید بانک مرکزی نیست، تصریح کرد: قیمت‌های موجود در بازار آزاد بر اساس نرخ کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌شود که موجب ایجاد فضای کاذب در بازار و تورم روانی شده است و وظیفه نهاد‌ها و دستگاه‌های نظارتی است که با این فضاسازی‌های کاذب و فعالیت‌های سوداگرایانه که موجب تورم و تقاضای غیر واقعی شده، برخورد قانونی لازم را داشته باشند.


نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رشد اخیر نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل هجوم سرمایه‌های خرد و نقدی مردم برای تبدیل دارایی خود به ارز برای حفظ ارزش پول در مقابل نرخ تورم است، تصریح کرد: تقاضا‌های کاذب فعلی در پی انتظارات تورمی ایجاد شده است. با این حال اکنون ارز مورد نیاز تجار و فعالان اقتصادی با نرخ رسمی در مرکز مبادله ارز به عنوان نهاد اصلی ارزی کشور در حال تأمین است و نرخ‌های رسمی تجارت کشور بر اساس نرخ این سامانه است. پاسخگویی به موقع و شفاف مرکز مبادله ارزی نقش به سزایی در مقابله با فعالیت‌های دلالی و سوداگرایانه بازار ارز دارد.


رامین پولادرگ، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز گفت: در روز‌های گذشته شاهد اتفاقات مختلف داخلی و بین المللی در منطقه بودیم که هر کدام تاثیر زیادی بر نوسانات ارزی داشتند. بی‌تردید حمله به سفارت ایران در دمشق و نگرانی از احتمال وقوع جنگ و همچنین حمله تروریستی اخیر به حافظان امنیت در سیستان از جمله حوادثی بود که بهترین بهانه را به دست رسانه‌های معاند و دشمن داد تا بازار ارز را دچار تلاطم و اخلال کنند.


پولادرگ ادامه داد: متاسفانه برخی کارشناسان و منتقدان نیز خواسته یا ناخواسته گرفتار موج حاصل از تبلیغات دلالان و سوداگران شده‌اند و دلار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کنند؛ در حالی که تنها دلیل افزایش محدود قیمت دلار، اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای است که مطمئنا قابل کنترل و فروکش کردن خواهد بود.


وی تاکید کرد: همچنان معتقدم دلیل افزایش قیمت ارز کاملا سیاسی است و فعلا کار چندانی نمی‌توان انجام داد تا اینکه این موج هیجانی و کاذب به مرور تخلیه شود و بار دیگر آرامش به بازار بازگردد. بی‌تردید نقش بانک مرکزی نیز در این شرایط بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود و این نهاد سیاستگذار می‌تواند همچون سال گذشته به خوبی بازار را مدیریت کند.
حسن حسن‌خانی، کارشناس پولی و بانکی نیز با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مراجع بین‌المللی، فروش نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بازگشته و قیمت جهانی نفت هم با توجه به تحولات جهانی روند صعودی دارد، اظهار کرد: در اقتصاد ایران چند متغیر برای حرکت نرخ ارز تاثیرگذار است که اولین و مهمترین آن افزایش درآمد‌های نفتی است.


وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار ارز، طلاست، گفت: دنیا در حال دگرگونی است و نرخ برابری طلا و دلار به نفع طلا پیش می‌رود، به عبارت دیگر وزن طلا سنگین‌تر شده است. در حال حاضر قیمت هر اونس طلا به بیش از ۲ هزار و ۲۳۰ دلار رسیده، این در حال است که در ماه‌های گذشته قیمت اونس زیر دو هزار دلار بود.


حسن‌خانی با اشاره به آمار تجارت خارجی کشور در سال گذشته اظهار کرد: در گزارش گمرک آمده است که با احتساب صادرات نفت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ میلیارد دلار تراز مثبت تجاری داشته‌ایم. تراز تجاری مثبت ۲۰ میلیارد دلاری می‌تواند عاملی برای کنترل انتظارات تورمی باشد و همین موضوع به قدرتمند شدن بانک مرکزی برای مداخله ارزی کمک می‌کند.
حجت‌اله فرزانی، کارشناس پولی و بانکی نیز گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز در حال حاضر بیشتر هیجانی است و متاثر از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان مجاور کنسولگری ایران، لذا افزایش نرخ ارز به صورت پایدار باقی نمی‌ماند مگر مباحث و ریسک‌های دیگری به صورت اقتصادی حادث شود که بحث دیگری است.


وی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید متوجه این موضوع باشند که کنترل قیمت ارز آن هم به صورت فوری و یکی دو روزه توسط بانک مرکزی مقدور نیست یعنی نباید انتظار داشته باشیم بانک مرکزی به سرعت وارد این بحث شود چرا که این ورود منجر به نگرانی‌های بیشتر اقتصادی و منابع ارزی می‌شود.

برچسب ها: قیمت دلار ، ارز ، بازار ارز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
0
عجببب ما هم باور کردیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار