کد خبر: 1222356
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۰
انتظار ما از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی این است که به کمک صندوق قرض‌الحسنه راز بیایند تا بتوانیم فعالیت‌های عام‌المنفعه خود را در شرایطی که اقتصاد کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است، گسترش دهیم. وقتی بتوانیم از جوانان حمایت و در ابتدای راه، بخشی از سرمایه مورد نیازشان را تأمین کنیم، آن وقت راه برای پیشرفت آن‌ها هموارتر می‌شود
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: در خراسان‌شمالی شهری وجود دارد به نام «راز» که حدود یک دهه است به نام شهر مستقل معرفی شده است. چند سال پیش صندوق قرض‌الحسنه‌ای به همین نام در مسجد جامع شهر راه‌اندازی شد تا بتواند با پس‌انداز‌های اعضایش گره‌گشای مشکلات ریز و درشت و کارآفرینی در این منطقه شود. حالا بعد از گذشت حدود پنج‌سال از آن روز‌ها کارگاه‌های کوچک و بزرگ زیادی در شهر راز مشغول فعالیت هستند که برای جمعی از جوانان، کارآفرینان و به خصوص زنان سرپرست خانواده و خانم‌هایی که همسران‌شان به دلایل مختلف از کارافتاده هستند، اشتغال‌زایی کرده‌اند. صندوق قرض‌الحسنه مسجد جامع راز برای کارآفرینی در عرصه‌های مختلف از کشاورزی و صنایع دستی گرفته تا پرورش دام و طیور، خیاطی و عروسک‌سازی وام پرداخت می‌کند، حتی با تهیه و آماده‌سازی جهیزیه، ورود نوعروسان به زندگی مشترک را تسهیل می‌کند. 
 
 
یکی از شهر‌های خراسان‌شمالی «راز» نام دارد که در حقیقت باید به آن مثل یک راز نگریست؛ منطقه‌ای که در سال ۱۳۹۲ به عنوان یک شهر مستقل معرفی شده و اقدامات بزرگی در آن انجام شده است. 
سال ۱۳۹۷ بود که اهالی شهر «راز» تصمیم گرفتند به یکدیگر کمک کنند و در این مسیر اولویت آن‌ها خانواده‌های کم‌برخوردار و جوانان مستعدی بود که توانمندشدن هر کدام از آن‌ها گرهی از مشکلات منطقه باز می‌کرد. 
بر همین اساس آن‌ها صندوق قرض‌الحسنه‌ای راه‌اندازی کردند و در کمترین زمان، میزان مشارکت‌های عمومی نشان داد عزم‌شان را برای انجام امور خیر و رفع محرومیت جزم کرده‌اند. 
 
 صندوقی با مدیریت یک خانم
وقتی قرار شد یک صندوق قرض‌الحسنه در شهر «راز» راه‌اندازی شود، بیشتر مردم منتظر بودند تا مثل هر جای دیگری یکی از آقایان ریاست آن را برعهده بگیرد، اما نکته حائز اهمیت آنجا بود که یک خانم مسئولیت را بر عهده گرفت. 
خانم فاطمه شرقی مدیریت صندوق قرض‌الحسنه‌ای را پذیرفت که در عرض چند سال توانست نام و آوازه‌اش را در کل استان خراسان‌شمالی مطرح و به گوش همه برساند؛ صندوقی که در مسجد جامع راز قرار داشت و همین امر روح کمک به همنوع را در تک‌تک آن‌ها تقویت می‌کرد. 
حالا صندوق قرض‌الحسنه راز در کمتر از پنج‌سال تعداد اعضایش را به ۳۵۰ نفر رسانده است. این صندوق از همان روز‌های اول به اندازه وسع و توانش شروع به وام‌دادن کرد. وام‌هایی که به متقاضیان داده می‌شود از ۲‌میلیون تا ۱۰‌میلیون تومان است. 
آنطور که مدیر صندوق قرض‌الحسنه مسجد جامع راز می‌گوید تا‌کنون حدود ۴۰۰‌میلیون تومان وام داده شده که این وام‌ها عمدتاً به منظور اشتغال‌زایی بوده است. 
خانم شرقی با بیان اینکه اکثر وام‌هایی که پرداخت شده در این منطقه برای راه‌اندازی سالن‌های پرورش قارچ صرف شده است، تصریح می‌کند: اینکه وام‌ها در جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال صرف می‌شوند، خیلی خوب است، اما در کنار پرورش قارچ در یک سال گذشته وام‌هایی به منظور راه‌اندازی کارگاه‌های فرش‌بافی و گلیم‌بافی و حتی در ماه‌های گذشته وام‌هایی به منظور راه‌اندازی پرورش بوقلمون اختصاص داده شده که به جوانان پرداخت شده است و آن‌ها توانسته‌اند وارد مشاغل مختلف شوند.
وی ادامه می‌دهد: با همین وام‌های کوچک صندوق قرض‌الحسنه راز بود که کارگاهی به منظور تابلوفرش‌بافی در این منطقه راه‌اندازی شد. هم اکنون این کارگاه ۳۰ نفر عضو دارد و توانسته است برای افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی دائمی کند. جالب است بدانید محصولات این کارگاه که تابلوفرش است با حجم بالایی تولید و به شهر‌های دور و نزدیک در استان خراسان‌شمالی ارسال می‌شود.
مدیر صندوق قرض‌الحسنه مسجد جامع راز خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از اقداماتی که این صندوق انجام داده کمک به زنان سرپرست خانوار و خانم‌هایی است که سرپرست دارند، اما سرپرست‌شان به نوعی از کار افتاده است، به طوری که این وام‌ها به منظور ایجاد شغل برای این خانم‌ها پرداخت شده تا آن‌ها بتوانند برای خود مرغداری و پرورش بوقلمون یا فرش‌بافی راه‌اندازی کنند. خوشبختانه امروز این خانم‌ها درآمد بسیار خوبی از این محل برای‌شان ایجاد شده است و نان‌آور خانواده شده‌اند که با فعالیت خودشان امرار معاش می‌کنند.
خانم شرقی می‌گوید: یکی دیگر از کار‌هایی که در این صندوق انجام می‌شود، پرداخت وام به عنوان کمک‌هزینه خرید جهیزیه است، البته بدون وام هم جهیزیه‌های زیادی آماده و به نوعروسان هدیه داده شده است. در چند سال اخیر با کمک خیرین شهرستان راز توانسته‌ایم بیش از ۲۰ سری جهیزیه را به صورت کامل تهیه و در اختیار دختران دم بخت قرار دهیم.
 
 مشکلی به نام کمبود منابع مالی
کمتر از یک دهه است که «راز» به شهرستان ارتقا یافته است، با این حال ساکنان این منطقه از همان موقع که در روستایی کوچک حضور داشتند هم کمک به همنوع را در برنامه داشته‌اند و به فکر گرفتن دست یکدیگر و حفظ آبروی خانواده‌های کم‌برخوردار بوده‌اند، به طوری که در ماه‌های خاص همچون ماه رمضان و فرارسیدن سال نو و اتفاقاتی مثل سیل و زلزله و مناسبت‌های دیگر، کمک مؤمنانه و مواسات در برنامه آن‌ها بوده و بسیار در این شهرستان رونق داشته است. 
خوشبختانه بعد از تأسیس صندوق قرض‌الحسنه راز، مقدار و دفعات کمک‌های مؤمنانه نیز افزایش پیدا کرده است. 
مدیر صندوق قرض‌الحسنه مسجد جامع راز با تأکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که این صندوق با آن مواجه است، کمبود منابع مالی است، می‌گوید: انتظار ما از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی این است که به کمک این صندوق بیایند تا بتوانیم فعالیت‌های عام‌المنفعه خود را در شرایطی که اقتصاد کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است، گسترش دهیم. وقتی بتوانیم از جوانان حمایت و در ابتدای راه، بخشی از سرمایه مورد نیازشان را تأمین کنیم، آن وقت راه برای پیشرفت آن‌ها هموارتر می‌شود.
خانم شرقی خاطرنشان می‌کند: تاکنون مذاکراتی با برخی از نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی برای جذب سرمایه داشته‌ایم، اما متأسفانه به در بسته خورده‌ایم. حالا منتظریم خیرین ورود کنند تا بتوانیم کار‌های بهتر و بزرگ‌تری را در این صندوق رقم بزنیم که باقیات صالحاتی برای آن‌ها خواهد بود و قطعاً برکاتش در زندگی‌شان دیده خواهد شد.
این جهادگر و حامی کارآفرینان می‌گوید: در صندوق قرض‌الحسنه راز، دنبال آموزش به اعضا هستیم، به طوری که قصد داریم با کمک مؤسسات آموزشی فعالیت‌هایی را آغاز کنیم که اعضا بتوانند برای ایجاد شغل ابتدا آموزش ببینند و بعد وارد مشاغل شوند تا بتوانند در فعالیت خود موفق باشند.
وی با اشاره به اینکه هر مهارت و فن و حرفه‌ای که آموزش داده شود، سرعت رسیدن به هدف را بیشتر می‌کند، ادامه می‌دهد: برای دختران آموزش خیاطی، عروسک‌سازی، فرش‌بافی و اصول پرورش طیور را در برنامه داریم و برای پسران هم فنونی مثل نجاری، جوشکاری، کشاورزی حرفه‌ای، دامداری و پرورش قارچ و طیور را باید آموزش بدهیم. تصمیم گرفته‌ایم افرادی که مدرک می‌گیرند از وام بیشتری برخوردار شوند و کارشناسان هم در طول کار کنارشان باشند تا اشکالات رفع و بهترین نتایج حاصل شود. به گفته مدیر صندوق قرض‌الحسنه مسجد جامع راز وقتی کاری به درستی انجام شود، می‌تواند مشاغل زیادی را ایجاد کند که همین مسئله به منزله راه صحیح در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار