کد خبر: 1219802
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
همراه شدن با فناوری روز و توجه به زیبایی‌شناسی بصری و مهم‌تر از همه بهره‌برداری از فرهنگ و متون کهن ایرانی و اسلامی، پویانمایی ایران را به مقوله‌ای جریان‌ساز در جهان تبدیل می‌کند
مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: در تکنیک و هنر و به‌کارگیری از قالب انیمیشن به بلوغ خوبی رسیده‌ایم تا جایی که امروز در جشنواره میزبان یک‌سوم کشور‌های جهان بودیم. ما در عرصه پیام و آنچه می‌خواهیم با قالب انیمیشن بگوییم جاماندگی جدی و خلأ بسیاری داریم و ضعف آن به خوبی دیده می‌شود. 
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم‌ترین رویداد جامعه فرهیخته انیمیشن ایران است، گفت: انیمیشن قالب قدرتمندی در انتقال پیام است. هنرمند تلاش می‌کند محتوا را به پیام تبدیل کند و وقتی با قدرت تصویر انیمیشن در هم می‌آمیزد ضریب نفوذ و ماندگاری آن چندین برابر می‌شود. تصویرسازی بصری قدرتی چند برابری در برابر تصویرسازی کلامی دارد. قصه یک نوع ارائه هنرمندانه است، اما وقتی قصه با تصویر تبدیل به انیمیشن می‌شود، دیگر میزان تأثیرگذاری آن قابل مقایسه با تصویرسازی کلامی نیست. 
 
 عقب‌ماندگی محتوایی
علامتی در ادامه تأکید کرد: قالب انیمیشن بستر بسیار خوب و مناسبی برای چرخش و بازیگری خیال در یک نظم هنری است. وقتی ما بتوانیم خیال را با انیمیشن در هم بیامیزیم. در واقع عنصر خیال در یک نظم هنری پدیده‌های دور از هم را گردهم می‌آورد و وقتی به قالب انیمیشن دربیاید تأثیرگذارتر و مانا می‌شود. تخیل ایجاد حسی برای برانگیختن احساس مخاطب است. این‌ها وقتی بر بستر انیمیشن می‌نشیند به صورت تصاعدی پیام را مؤثرتر و ماناتر می‌کند. 
این مدیر فرهنگی بیان کرد: آنچه در جشنواره می‌بینیم این است که ما در تکنیک و هنر به‌کارگیری از قالب انیمیشن در کشورمان به یک بلوغ خوبی رسیده‌ایم. اینکه هنرمند ما از همه ظرفیت‌های فنی، تکنیکی، با کاربست تخیل و ریتم، اثرش را جذاب‌تر و پرکاربردتر می‌کند، اما یک عنصر جدی در این میان خلأ و کمبودش احساس می‌شود، اما در هنر تصویر تلاش می‌کنیم یک محتوا را به پیام تبدیل کنیم. در این مسیر از ظرفیت انیمیشن استفاده می‌کنیم برای اینکه در جذاب‌ترین شکل بتوانیم پیام را به مخاطب منتقل کنیم. مسئله اساسی این است که ما برای پیام چه فکر و اندیشه‌ای داریم؟ تمرکزی که در جشنواره انیمیشن دیده می‌شود رشد جدی توانمندی‌های تکنیکی تولیدکنندگان است، اما ما در عرصه پیام چه کرده‌ایم؟
وی تصریح کرد: ما در عرصه پیام و آنچه می‌خواهیم با قالب انیمیشن بگوییم بسیار خلأ داریم و ضعف آن به‌خوبی دیده می‌شود. برخی پویانمایی‌ها فاقد سناریوی منسجم است. وقتی فقر سناریو داریم تکنیک هم هدر می‌رود. ما از تکنیک به عنوان یک ارزش افزوده بهره‌گیری می‌کنیم برای اینکه بتوانیم محتوا و پیامی را منتقل کنیم. حال در تکنیک پیش‌افتاده‌ایم و در محتوا جاماندگی جدی‌ای دیده می‌شود. 
 
 ترمیم تکنیک‌زدگی
علامتی گفت: اینکه انیمیشن‌ها در حوزه‌های مختلف مانند دینی یا ارزش‌های انقلاب اسلامی یا بخش‌های دیگر نتوانسته‌اند پررنگ حضور داشته باشند، یعنی ما در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. جشنواره انیمیشن کانون نباید تکنیک‌زده شود بلکه باید تعادل بین محتوا و تکنیک را رعایت کند. این تعادل است که اهداف ما را محقق می‌کند. نویسندگان و طراحان سناریو در این بخش باید به کمک انیمیشن‌ساز‌ها بیایند. این خلأ مشهود است و قابل چشم‌پوشی نیست. 
وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای این جهش‌ها و این ترمیم‌هاست. جشنواره با فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار و کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی، همچنین گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر به دنبال شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی ایران به جهانیان است و در بالندگی و جایگاه کنونی این هنر صنعت تأثیر بسزایی داشته و دارد. 
این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع جنایات اسرائیل در غزه اشاره کرده و گفت: در نشستی که با فیلمسازان و همین‌طور مسئولان فرهنگی داشتیم درباره غزه و نقش سینماگران و فیلمسازان در حوزه غزه گفتگو کردیم و مقرر شد در سال آینده با حمایت‌های مختلف فیلم‌هایی با موضوع غزه و فلسطین ساخته شود و سندی بشود برای ثبت در تاریخ که هم جنایات رژیم اشغالگر قدس را حکایت کند هم مظلومیت مردم غزه را که سخت‌ترین روز‌های خود را می‌گذرانند. 
 
 یک سوم کشور‌های جهان در جشنواره امسال
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شاهد حضور آثار زیادی از کشور‌های جهان بودیم. آثار ثبت شده در دبیرخانه جشنواره در بخش ایران ۵۲۴ اثر، در بخش بین‌الملل هزار و ۳۴ اثر و در بخش‌های نمایش ویژه و چشم‌انداز ۱۱۲ اثر بود. در مجموع بیش از ۴ هزار دقیقه اثر در سالن‌های نمایش تهران و اصفهان، طی روز‌های جشنواره به نمایش درآمد. همچنین در «روز پویانمایی»، بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار شهری و سیار روستایی برای دومین سال پیاپی به تماشای فیلم‌های منتخب پویانمایی ۱۳ دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نشستند. در این دوره ۵۳پایان‌نامه نظری به بخش علمی دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. از دیگر ثمرات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تولید محتوای علمی و رونمایی از پنج کتاب تخصصی در حوزه پویانمایی برآمده از دل پایان‌نامه‌های برتر است. 
وی عنوان کرد: همچنین در هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران ۲۸ استودیو و دانشگاه هنری حضور داشتند. تولید روزافزون انیمیشن‌های بلند سینمایی و نقش آن در رونق سالن‌های سینما در چند سال اخیر و حضور پررنگ انیمیشن ایران در خارج از مرزها، پویانمایی ایران را تبدیل به پدیده‌ای غرورآمیز کرده و امروز در آیین پایانی سیزدهمین دوره از جشنواره، می‌توان با افتخار اعلام کرد که کشورمان در این عرصه به خودکفایی رسیده است. گام بعدی در این مسیر همراه شدن با فناوری روز و توجه به زیبایی‌شناسی بصری و مهم‌تر از همه بهره‌برداری از فرهنگ و متون کهن و غنی ایرانی و اسلامی است تا انیمیشن ایران را به مقوله‌ای جریان‌ساز در عرصه جهان تبدیل کند و ارزش‌های والای ایرانی اسلامی را به جهانیان بنمایاند. انیمیشن ایران، چشم به افق آینده دارد. 
علامتی همچنین به حضور پرتعداد کشور‌ها و آثار انیمیشن خارجی در این دوره جشنواره اشاره و بیان کرد: ما مفتخریم که امروز یک‌سوم کشور‌های جهان به این جشنواره باشکوه و ارزشمند توجه ویژه دارند. 
در پایان این مراسم از برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اهدای تندیس‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی تقدیر به عمل آمد.
برچسب ها: انیمیشن ، جشنواره ، سینما
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار