کد خبر: 1199851
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
رئیس‌جمهور ایران در اجلاس مجازی بریکس: اعضای بریکس روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. اقدام جمعی اعضای بریکس برای شکستن محاصره غزه و بازگشایی گذرگاه رفح باید تسریع شود و اعضا جنایت‌های رژیم صهیونیستی را به صورت گزارش عمومی منتشر کنند. شناسایی و حمایت قاطعانه از حق مردم مظلوم فلسطین نشان از وظیفه انسانی اعضای بریکس است

جوان آنلاین: در پی تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، گروه بریکس (قدرت‌های اقتصادی نوظهور) عصر دیروز به پیشنهاد رئیس‌جمهور اسلامی ایران و با محوریت غزه نشست فوق‌العاده خود را به شکل ویدئو کنفرانس با حضور اعضای اصلی برگزار کرد.
رئیس‌جمهور کشورمان در نشست فوق‌العاده سران بریکس، غزه را نماد سقوط اخلاقی غرب دانست و گفت: امریکا تمام سازمان‌های بین‌المللی را بی‌خاصیت و بی‌هویت کرده است. ایران از اعضای بریکس و دولت‌ها می‌خواهد برای حفظ امنیت و برپایی عدالت و مبارزه با تبعیض نژادی در جهان بپاخیزند و از تمام توان سیاسی و اقتصادی خود برای فشار بر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی استفاده کنند.
رئیسی حمایت همه جانبه امریکا و غرب از نسل کشی و کودک کشی در غزه را از همه چیز بدتر دانست و افزود: تاکنون حدود ۵۵۰۰ کودک مظلوم به خاک و خون کشیده شدند و ۴۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده است. وی با تأکید بر رسوایی غرب به دلیل پوشالی بودن شعارهایش افزود: امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روزانه انواع سلاح‌ها و بمب‌ها را به رژیم صهیونیستی ارسال و با آتش‌بس مخالفت می‌کنند. امریکا حتی تمام مسیر‌های کمک به غزه را بسته و شورای امنیت سازمان ملل را فلج کرده است.

۷ پیشنهاد رئیسی به سران بریکس
رئیس‌جمهور در ادامه درباره توقف جنایات رژیم صهیونیستی و کمک به مردم غزه با ارائه پیشنهاد‌هایی گفت: با توجه به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اجرای مأموریت خود برای ایجاد صلح و امنیت و کارشکنی برای صدور قطعنامه الزام‌آور جهت آتش بس، لازم است کشور‌های عضو بریکس در چارچوب و سازوکار اتحاد برای صلح، بانی قطعنامه الزام‌آور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی و باهدف توقف جنایت علیه مردم غزه شوند. وی در پیشنهاد دوم خود تأکید کرد: حملات مستمر رژیم صهیونیستی به بیمارستان و مراکز درمانی و اماکن‌مذهبی و کشتار زنان و کودکان پزشکان و پرستاران و خبرنگاران همگی اقدام تروریستی است و لازم است این رژیم جعلی به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی شود. رئیسی درباره پیشنهاد سوم خود گفت: ایران از اقدام برخی کشور‌ها در اجرای جنایت اسرائیل غاصب در غزه به دیوان کیفری بین‌المللی حمایت می‌کند و اعتقاد دارد که علاوه بر اسرائیل، امریکا هم باید در دادگاه بین‌المللی به جرم جنایت علیه بشریت و کودک‌کشی محاکمه شود. رئیس‌جمهور در پیشنهاد دیگری گفت: اقدام جمعی اعضای بریکس برای شکستن محاصره غزه و ایجاد مسیر دائمی و امن برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه ضروری است.
رئیسی در پیشنهاد پنجم خود گفت: با توجه به جنایات بی‌سابقه و بمباران چندین هزار تن تسلیحات و استفاده از تسلیحات ممنوعه مانند فسفر سفید لازم است اعضای بریکس با ایجاد یک مأموریت ویژه بین‌المللی این جنایت را سریعاً بررسی و گزارش آن را به صورت عمومی منتشر کنند تا زمینه کیفر آمران و مباشران این رژیم فراهم شود. وی در پیشنهاد ششم تأکید کرد: با توجه به جنایت‌های مستمر و ماهیت نژادپرستانه رژیم جعلی اسرائیل انتظار ملت‌های آزاده از تمام دولت‌ها به ویژه اعضای بریکس آن است که قطع کامل روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود با رژیم صهیونیستی را سریعاً در دستور کار قرار دهند، تداوم تعاملات با این رژیم در حوزه نظامی و اقتصادی به معنی کمک به تداوم جنایت و کشتار زنان و کودکان است که مورد مذمت و سرزنش همه ملت هاست. رئیسی درباره پیشنهاد هفتم خود افزود: شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و مجاهدت آن‌ها برای آزاد‌سازی مناطق اشغالی مورد حمایت دولت و ملت‌های آزاده است. حمایت قاطعانه بریکس از این حق نشان می‌دهد که ما به وظیفه اخلاقی و انسانی خود عمل کردیم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ایران بر این باور است که راه حل نهایی که منجر به صلح و ثبات پایدار در غرب آسیا و جهان خواهد شد تشکیل دولت واحد فلسطینی با برگزاری یک همه پرسی مبتنی بر اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی» است. وی ادامه داد: حمایت قاطعانه بریکس از فلسطین نشان می‌دهد ما به حق انسان دوستانه خود عمل کرده‌ایم.

پوتین: انحصارگری امریکا عامل تنش‌های کنونی در غزه است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز طی سخنانی در این نشست تصریح کرد: همه این رخداد‌ها در حقیقت تبعات مستقیم تمایل ایالات متحده به انحصار میانجیگری در حل‌وفصل [درگیری]فلسطین و اسرائیل و مانع شدن از فعالیت‌های میانجیگران بین‌المللی [گروه]چهارجانبه خاورمیانه است. وی ادامه داد: جلوگیری از گسترش جغرافیای جنگ فلسطین و [رژیم]اسرائیل و همچنین حفظ صلح آسیب‌پذیر میان ادیان در منطقه حائز اهمیت است.
پوتین تأکید کرد: به دلیل کارشکنی در تصمیمات سازمان ملل متحد، بیش از یک نسل از مردم فلسطینی با احساس بی‌عدالتی بزرگ شده‌اند و اسرائیلی‌ها نمی‌توانند امنیت را تضمین کند. وی با بیان اینکه «موضع این کشور در قبال [درگیری]غزه ثابت است و فرصت طلبانه نیست»، خاطر نشان کرد: مسکو بر حل و فصل دیپلماتیک این مشکل اصرار دارد. رئیس‌جمهوری روسیه با تأکید بر اینکه «اکنون دستیابی به آتش‌بس بلندمدت و پایدار میان فلسطین و اسرائیل، ضروری‌ترین موضوع است»، گفت: مرگ هزاران نفر در نوار غزه، آوارگی گسترده غیرنظامیان و فاجعه انسانی که رخ داده، باعث نگرانی شدید شده است.

بن‌سلمان: صادرات سلاح به اسرائیل متوقف شود
ولیعهد عربستان سعودی هم در سخنانی در جریان نشست مجازی بریکس خواستار توقف صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی شد. محمد بن سلمان با تأکید بر اینکه عربستان کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها را نمی‌پذیرد، افزود: ما خواستار آغاز یک روند جدی و جامع صلح برای حل مسئله فلسطین هستیم. ولیعهد عربستان گفت: از همه کشور‌ها می‌خواهیم صادرات سلاح به [رژیم]اسرائیل را متوقف کنند. وی ادامه داد: بر ضرورت تشکیل کشور فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ تأکید می‌کنیم و خواستار تلاش‌های جمعی برای جلوگیری از وخامت اوضاع انسانی در غزه هستیم. بن سلمان تأکید کرد: بار دیگر بر مخالفت قاطع خود با عملیات [رژیم]اسرائیل در نوار غزه تأکید می‌کنیم. ما خواستار ورود فوری کمک‌ها به این باریکه و ایجاد گذرگاه‌های انسانی در این رابطه هستیم.

چین: بدون حل مسئله فلسطین صلح در خاورمیانه ممکن نیست
رئیس‌جمهوری چین هم خواستار توقف جنگ در نوار غزه شد و تأکید کرد که بدون حل مسئله فلسطین صلح در خاورمیانه برقرار نخواهد شد. شی جین پینگ اظهار داشت: بدون حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین، صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه وجود نخواهد داشت. همه طرف‌های درگیر باید به سرعت خصومت‌ها، درگیری‌ها و حملاتی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، متوقف کنند.
سوبرامانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه هند نیز در نشست بریکس تأکید کرد: ما هر گونه کشته شدن غیرنظامیان در درگیری غزه را به شدت محکوم می‌کنیم. ما معتقدیم که نگرانی‌های ملت فلسطین باید به شکلی جدی مورد توجه قرار گیرد.

مخالفت آفریقای جنوبی با آوارگی فلسطینیان
سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی هم در این نشست با تأکید بر اینکه غیرنظامیان باید محافظت شوند، گفت: باید به سرعت آتش بس برقرار و آوارگی اجباری فلسطینی‌ها رد شود. زمان حل مناقشه فلسطین و اسرائیل فرا رسیده است و ما خواستار آتش بس پایدار در خاورمیانه هستیم. رامافوسا افزود: ما خواستار ایجاد یک سازوکار واحد با هدف دستیابی به صلح در غزه هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار