کد خبر: 1182176
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
رییس سازمان مدیریت بحران گفت: در دنیای امروز باید سازو کار‌های مدیریت بحران را به سمت هوشمندسازی و بهره گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی سوق دهیم و اجرای این طرح مهم در دولت سیزدهم آغاز شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، محمد حسن نامی روز سه شنبه ضمن حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و دیدار با مدیران این رسانه، در نشست خبری اظهار کرد: استفاده از ابزار‌های هوشمند در مدیریت بحران می‌تواند فرایند‌ها را تسریع و آثار بلایا را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، کاهش آب شیرین و بیابان زایی از مشکلات تمام کشور‌ها از جمله ایران است و باید راهکار‌های مقالبه‌ای در این خصوص از جمله بیابان زدایی سالیانه در دستور کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران، گفت: باید همواره از فضای سبز مراقبت کنیم و سالانه ۷۵۰ هزار هکتار بیابان زدایی انجام شود.
به گفته او، نامی با اشاره به این که تنها سه استان شمالی کشور در رتبه بندی آب و هوایی مرطوب قرار دارند، افزود: سالانه باید ۲۵۰ میلیون اصل درخت در کشور کاشته شود که در این خصوص فرامین مقام معظم رهبری در مورد نهضت درختکاری نصب العین ما است.

وی آبخیزداری را یکی دیگر از اولویت‌های کشور برای کاهش آسیب‌ها و حوادث عنوان کرد و گفت: هنوز بخش بیشتر کشور آبخیر نشده است، اما به دستور وزیر کشور قرار است این روند، سرعت بگیرد و بصورت استانی اتفاق بیفتد، زیرا آبخیزداری می‌تواند بسیاری از خسارت‌های مربوط به سیل را کاهش دهد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به خشکسالی گسترده در کشور و اهمیت حفظ آب، گفت: برخی از منابع آبی از خط قرمز عبور کرده است به طوری که حدود یک سوم از آب پنج سد مهم که نیاز‌های آبی تهران را تامین می‌کنند، در چهار ماه گرم سال دچار تبخیر می‌شوند.

نامی درباره سد‌های زیرزمینی که سابقه احداث یک دهه در برخی از کشور‌ها دارند، افزود: بسیاری از کشور‌ها برای جلوگیری از بخار آب سد‌ها در فصل‌های گرم سال به این کار روی آوردند و ما هم باید این رویکرد را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به سیل سال گذشته در تهران، گفت: این سیل خسارات مالی زیادی به کشور وارد کرد و جان بیش از ۸۰ هموطن را گرفت و این تنها بخشی از خسارت پیدا و آشکار است، اما بخش زیادی از آن مربوط به از میان رفتن خاک است، زیرا برای تولید یک سانتیمتر خاک به میلیون‌ها سال زمان نیاز است و باید نگران از دست دادن خاک باشیم.

نامی گفت: آبخیزداری می‌تواند از رانش خاک جلوگیری کرده و سبب کاهش خسارات پنهان شود. اولویت ما در مدیریت بحران صیانت از جان انسان‌ها و دارایی‌های مردم است.

رئیس سازمان مدیریت بحران همچنین از اتاق خبر ایرنا و گروه‌های مختلف خبری بازدید کرد.

مشروح کامل این گفتگو به زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار