کد خبر: 943247
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
نگاهی به گزارش عملکرد وزیر ارشاد که در کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شد
توجه به اقتصاد فرهنگ و مردمی کردن این حوزه رویکردی است که وزیر ارشاد در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به آن اشاره کرده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند در نوع خود مثبت تلقی شود به شرط آنکه این وزارتخانه برای راهبری و تقویت فرهنگ و هنر برنامه‌های دقیق و عملی داشته باشد نه اینکه فرهنگ مانند تئوری اقتصادی و البته آنارشیستی آدام اسمیت به دستی پنهان سپرده شود تا خودش را تمشیت نماید. تقویت بخش خصوصی در فرهنگ بی‌تردید حساسیت‌های بیشتری نسبت به حوزه اقتصاد دارد.
جواد محرمی
به گزارش «جوان» به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سیدعباس صالحی و معاونان و مدیران این وزارتخانه دیدار کردند و درباره مسائل فرهنگی کشور و مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر به گفت‌وگو پرداختند. سیدعباس صالحی در این نشست به این اشاره کرد که مسیر قابل توجهی را در حوزه فرهنگ و هنر کشور پیش رو داریم که با همکاری و همفکری کمیسیون فرهنگی مجلس تکمیل و نحوه پیمودن آن تسهیل می‌شود. صالحی تصریح کرد: توجه به فضای کسب و کار فرهنگ و هنر و تسهیل و بهبود این فضا یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است. اینکه در اتاق بازرگانی جایی برای فرهنگ و انجمن فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود از جمله اقدامات ما در حوزه اقتصاد فرهنگ است. در این طرح تلاش می‌شود بخش خصوصی را که در حوزه اقتصاد دارای سرمایه مالی است با فعالان فرهنگی متصل کنیم تا از این طریق بین درآمد مالی بخش خصوصی و فرهنگ نسبت ایجاد کنیم.
صالحی گفت: اولین برنامه این وزارتخانه در این دوره از فعالیت خود تقویت ظرفیت‌های مردمی و دسترسی‌های مردمی بود. هدف از این اقدام توجه به ظرفیت‌های مردمی و حداکثری شدن دسترسی‌های فرهنگی و شبکه توزیع است.
وی با اشاره به تجمیع صدور مجوز‌های این وزارتخانه ادامه داد: صدور مجوز‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات مهم این وزارتخانه است. بر اساس وظایف محوله توانستیم تعداد ١٣٧مجوز این وزارتخانه را تجمیع و آن‌ها را به تعداد ٣٤مجوز کاهش دهیم. پورتال واحد مجوز‌های این وزارتخانه شکل گرفته است و ما وارد پیشخوان مجوز‌های کشور هم شده‌ایم.
صالحی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شود معرفی جایگاه فرهنگ در اقتصاد و برنامه‌های کلان کشور است. ما در این زمینه با وزارت امور اقتصادی و دارایی مذاکرات و تفاهمنامه‌هایی داشته‌ایم تا فرهنگ را در کلان نظام حمایتی قرار بدهیم. او تصریح کرد: تفاهم ٢هزارمیلیاردتومانی با حدود ٢٠هزار شغل در سال ٩٧ مصداق این امر است تا از ظرفیت‌های کسب و کار‌های فرهنگی و هنری بهره کافی ببریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: در گذشته فرهنگ بخش مغفول حوزه اقتصاد بود و تلاش‌های زیادی که صورت گرفت برای خود در این زمینه جایگاهی پیدا کرده است و به دست آوردن این جایگاه کار راحتی نبود. وی افزود: فرهنگ می‌تواند بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خرد باشد زیرا فرهنگ پویا و پایاست، بنابراین نباید فرهنگ را به بخش هزینه‌ای تخصیص داد بلکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که مولد و جدی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح پروانه نیز یکی دیگر از طرح‌های این وزارتخانه است که همزمان با دهه فجر افتتاح می‌شود. این طرح برای کسب و کار‌های خرد و میانی از طریق فضای مجازی است که امکان ارتباط مستقیم بین هنرمندان با یک اپلیکیشن را فراهم می‌کند. همچنین امکان ارتباط با مصرف کننده و فرصت دسترسی به بازار را افزایش و منجر به کاهش واسطه‌گری می‌شود. وزیر گفت: ما در یک سال گذشته در راستای دولت الکترونیک حذف تمامی خدمات حضوری و کاغذی را داشته‌ایم. همچنین پنجره واحد خدمات الکترونیک را داریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار