کد خبر: 942180
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
رئیس‌جمهور بار دیگر به سیاست‌های ارزی دولتش حمله کرد! او یک بار در تبلیغات انتخاباتی علت ناکارآمدی ارزی دولت قبل را خودشیفتگی، عدم مشورت و عدم استفاده از ابزار‌های علمی در اداره کشور معرفی کرده بود و شاید به خاطر اینکه خود به این صفات متصف نشود، آن طور که می‌گوید تن به مشورت تیم اقتصاددانان دولت داد. هر چند مدتی بعد اقتصاددانان دولت را به سخره گرفت که «فرمول‌های اقتصادی‌تان باید تجدیدنظر شود!» با این حال نکته جدید طنز ماجرا آنجاست که همزمان با این سخنان روحانی، دولت تصمیم به ترخیص هزاران خودرو در گمرک مانده گرفت که رئیس کل بانک مرکزی، آن را سیاستی اشتباه در حوزه ارزی این روز‌ها ارزیابی کرد و خواستار توقف این مصوبه شد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حدود ۱۰ ماه پس از آنکه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، نرخ ارز را تک نرخی و ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و بازار ارز را درگیر تلاطم کرد، رئیس جمهور اکنون می‌گوید با این سیاست مخالف بوده است:
«بعد از عید زمانی که قیمت دلار نوسان پیدا کرد، همه اقتصاددانان در جلسه‌ای اعلام کردند که باید دلار تک‌نرخی شده و با ۴۲۰۰ تومان عرضه شود. البته شخصاً با این موضوع موافقت نداشتم، اما از آنجا که همه اقتصاددانان در جلسه‌ای که حضور داشتند بر آن اجماع داشتند و اعلام کردم که با وجود اینکه قبول ندارم، اما چون اجماع قبول دارد، آن را می‌پذیرم.»
به گزارش ایرنا، روحانی که روز گذشته در جلسه شورای اداری استان گلستان سخن می‌گفت، تصریح کرد: امروز هم برای کالا‌های اساسی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما در این حوزه نیز شاهد تخلفاتی هستیم.

با تک‌نرخی شدن ارز مخالف بودم
رئیس جمهور گفت: گفتن برخی از حقایق تلخ است، اما چاره‌ای برای بیان آ‌نها ندارم. او گفت: چند ماه پیش که قیمت دلار روند صعودی گرفت با اکثر کارشناسان و اقتصاددانان نشست‌های مکرری برگزار کرده و پس از مباحث فراوان اقتصاددانان گفتند که دولت قیمت دلار را تک نرخی کند و روی آن بایستد. روحانی اظهار کرد: من با این اقدام و تک نرخی کردن قیمت ارز مخالف بودم، دلایلم را گفتم و توضیح دادم، اما وقتی ۳۰ اقتصاددان این خواسته را داشتند پذیرفتم و دیدم نمی‌شود روی نظر شخصی‌ام بایستم. رئیس جمهوری بیان کرد: این طرح در ابتدا خوب و حتی الان هم می‌تواند به همین قیمت باشد، اما ببینید دلال‌ها چه بلایی سر ما آوردند و چه کردند.

دلالان با فاکتورسازی ارز دولتی را در بازار فروختند
وی گفت: گفتند می‌خواهیم جنس وارد کنیم، ثبت سفارش کردند، از بانک مرکزی دلار گرفتند، اما با دلال خارجی طرف حساب خود هماهنگ کرده و با وجود دریافت ۱۰۰ میلیون دلار ارز دولتی، به واسطه داشتن فاکتور دروغ ۵۰ میلیون دلار کالا وارد کردند و مابقی آن را در بازار آزاد فروختند. روحانی بیان کرد: مگر می‌توانیم برای هر نفر یک قاضی یا مأمور مسلح بگذاریم و مراقب او باشیم؟ مگر این کار شدنی است؟ رئیس جمهوری افزود: هفته‌ای نیست که در دولت فریاد نزده و از وزیری در مورد نحوه مصرف ارز دولتی توضیح نخواهم، اما وزیر و معاون وزیر هم حریف این کار‌ها نمی‌شوند. وی ادامه داد: گزارشی به ما می‌رسد که خدا کند دروغ باشد، اما مطابق آن فردی که برای وارد کردن دارو ارز دولتی گرفته به جای آنکه دارو با عمر سه سال را وارد کشور کند، ماده اولیه‌ای که عمرش به ماه مانده و تقریباً مجانی است وارد می‌کند که با پایان زمان مصرف، اثر مفید دارو از بین می‌رود که این‌گونه خیانت‌ها را نمی‌توان گفت. دکتر روحانی اضافه کرد: در همه عرصه‌ها پیروز شدیم، اما فقط یکجا باید جبران کنیم و کم آوردیم که آن هم در اخلاق، ایثار، فداکاری، راستگویی و امانتداری است. یک تولیدکننده به جای آنکه دست به تولید بزند مواد اولیه خود را در یک روستا مخفی کرده تا کالا‌ها در بازار گران‌تر شود و او پول بیشتری به جیب بزند، چرا این گونه شده و ما به سود کم قانع نبوده و از بیت‌المال برای خود جیب بزرگی دوخته‌ایم.

امریکا نمی‌تواند دور ایران دیوار بکشد
بخشی دیگری از سخنان رئیس‌جمهور به شرایط حاکم بر کشور اختصاص داشت. او گفت: کشور در شرایط عادی و طبیعی نیست، اما از تحریم نمی‌ترسیم، عقب نشینی نمی‌کنیم و از اهداف خود دست برنمی‌داریم.
روحانی اظهار کرد: شرایط کنونی کشور، توأم با جنگ روانی و اقتصادی است، اما ما با این شرایط آشنا هستیم.
وی افزود: در جنگ هشت ساله و دفاع مقدس با بحران‌های زیادی روبه‌رو شدیم، شهید و مجروح دادیم و مناطق مسکونی و صنعتی ما بمباران شد، اما این اتفاق بخشی از مقتضیات جنگ است و نمی‌توان گفت: به جنگ می‌رویم، اما شهید و مجروح نمی‌دهیم.
روحانی به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: از زمان میرزای شیرازی تاکنون تلاش‌های بسیاری برای به اهتزاز درآوردن پرچم اسلام و حکومت اسلامی در ایران انجام شده بود که این هدف بزرگ با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد. رئیس جمهور گفت: اینکه توقع داشته باشیم در میدان جنگ واقع شویم و رو به روی دشمن بایستیم و شهید و جانباز نداشته باشیم، امکان‌پذیر نیست. وی افزود: اکنون نیز در جنگ اقتصادی قرار داریم که طرف مقابل ما امریکا، اسرائیل و تعدادی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند، هر چند در این جنگ دچار لطمه و آسیب می‌شویم، اما در مقابل به دشمن نیز آُسیب می‌زنیم، ما آغازگر جنگ نبودیم و این موضوع افتخار دولت است که ما هرگز این جنگ را آغاز نکرده‌ایم و این نکته مهمی بوده که با وجود تمام تحریکات دشمن ما جنگ را آغاز نکردیم.
روحانی اضافه کرد: باید با دنیا در ارتباط باشیم، فناوری قابل خرید و فروش و معاوضه است، امریکا در نظر دارد دور ایران دیواری بنا کند و کشور را منزوی کند، اما این کار شدنی نیست، در جهان نسبت به توافق هسته‌ای چند کشور محدود هستند که همراه امریکا بوده و حتی متحدان امریکا نیز پشت دولت این کشور را خالی کرده‌اند، اتحادیه اروپا و نزدیکان امریکا نیز با تحریم و انزوای ایران مخالف هستند، در دادگاه لاهه نیز موفق شدیم امریکا را محکوم کنیم، امریکا نمی‌تواند ما را محاصره کند. وی اظهار کرد: برای مدتی حتماً تحت فشار هستیم، اما تسلیم نشده و سر فرود نخواهیم آورد و نمی‌گذاریم حق ملت پایمال شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
توپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
آمریکاشیطان اکبراست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
یک نفر که به روحانی مشورت ناپذیر دسترسی دارد بگوید ، نظر اقتصاد دانان در صورتی کارگر بود ، که توسط نیلی و دار و دسته او اجرا نمی شد اگر میخواهد علت را بداند ، لطفا وقت بگذارد و از اقتصاد دانان مستقل که در آن جلسه موافق تک نرخی دلار بوده اند بپرسد چرا چنین شده است ؟ آنگاه پاسخ روشن دریافت میکند مشورت با حلقه نیاوران کار ساز نخواهد بود . مگر سیستم مملکت داری باید اینگونه باشد که فقط بتواند در شرایط نرمال کار کند . عیب روحانی آن است که اقتصاد دان نیست گرچه رئیس جمهور لازم نیست در همه زمینه ها تخصص داشته باشد ولی مملکتی که مشکل اصلیش اقتصادی است ورئیس جمهوری دارد که مشورت پذیر نیست باید آن رئیس جمهور حتما اقتصاد دان باشد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار