کد خبر: 931688
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
چهار نهاد اطلاعاتی امنیتی امریکا درباره «اثر‌گذاری دشمنان» بر انتخابات بیانیه صادر کردند
۱۷ روز مانده به انتخابات کنگره، چهار نهاد امنیتی و اطلاعاتی امریکا در بیانیه مشترک و البته بی‌سابقه نسبت به تلاش «دشمنان امریکا» برای اثر‌گذاری بر انتخابات و «ایجاد تفرقه بین ملت امریکا» هشدار دادند. مسکو چنین اتهامی را رد کرده، ولی پکن و تهران تا لحظه تنظیم این خبر، به آن واکنش نشان نداده‌اند.
۱۷ روز مانده به انتخابات کنگره، چهار نهاد امنیتی و اطلاعاتی امریکا در بیانیه مشترک و البته بی‌سابقه نسبت به تلاش «دشمنان امریکا» برای اثر‌گذاری بر انتخابات و «ایجاد تفرقه بین ملت امریکا» هشدار دادند. مسکو چنین اتهامی را رد کرده، ولی پکن و تهران تا لحظه تنظیم این خبر، به آن واکنش نشان نداده‌اند.
آخرین باری که تحولات ایران بر انتخابات امریکا اثر گذاشت، به جریان ایران-کنترا در سال ۱۹۸۶ برمی‌گردد که کارتر را تا مرز استیضاح پیش برد. حالا پس از گذشت ۳۲ سال از آن زمان، امریکا، رسماً روسیه، چین و در کنار این دو، ایران را به تلاش برای اثر‌گذاری بر انتخابات امریکا متهم کرده است. این اتهام را اولین بار اواخر مردادماه ۱۳۹۷، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا، در برنامه «این هفته» شبکه‌ای‌بی‌سی، مطرح کرد و مدعی شد که روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران به‌دنبال «دخالت» در انتخابات ایالات متحده هستند: «قطعاً می‌توانم بگویم که در مورد دخالت‌های چین، دخالت‌های ایران و دخالت‌های کره‌شمالی [در انتخابات]نگرانی‌های کافی امنیتی وجود دارد و ما گام‌هایی را برای جلوگیری از این اقدامات بر می‌داریم.» حالا به فاصله دو ماه از آن زمان و در حالی که کمی بیشتر از دو هفته به انتخابات کنگره امریکا باقی مانده، چهار نهاد امنیتی و اطلاعاتی امریکا در بیانیه‌ای مشترک و کم‌سابقه، هشدار داده‌اند که روسیه، چین و ایران می‌خواهند بر انتخابات امریکا اثر بگذارند. در بیانیه مشترک اف‌بی‌آی، وزارت امنیت ملی، وزارت دادگستری و مدیریت اطلاعات ملی امریکا آمده است: «دخالت خارجی در انتخابات امریکا، تهدیدی است برای دموکراسی ما. شناخت این تهدید و مقابله با آن، از اولویت‌های اصلی دولت فدرال است. دشمنان، انتخابات امریکا را هدف گرفته‌اند تا از این طریق و بر اساس خطوط سیاسی، بین ملت امریکا تفرقه ایجاد کنند و در تصمیمات سیاسی مهمی که بر منافع ملی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، خودشان تأثیر بگذارند.» در بخش «دخالت خارجی» این بیانیه آمده: «ما نسبت به تلاش جاری روسیه، چین و دیگر بازیگران خارجی مانند ایران برای کاستن از اعتماد ملت به نهاد‌های دموکراتیک و تأثیرگذاری بر احساسات مردم و سیاست‌های دولت، نگرانیم. شاید هدف از این فعالیت‌ها، تأثیرگذاری بر نگرش و تصمیم رأی‌دهندگان امریکایی در انتخابات ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ باشد.» این چهار نهاد از وجود «کمپین نفوذ» در قالب «انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی، پروپاگاندا، تولید محتوا‌های حمایتی و اسپانسری در رسانه‌های انگلیسی زبان و انتشار اطلاعات غلط درباره نامزدها» صحبت کرده‌اند و گفته‌اند که برخی ایالت‌ها یا دولت‌های محلی گزارش‌هایی مبنی بر وجود اقداماتی از جانب کشور‌های خارجی برای هک کردن شبکه‌ها و دیتا‌بیس‌های ثبت‌نام رأ‌ی‌دهندگان مخابره کرده‌اند، اما مقامات به خوبی از پس مسدود کردن راه این اخلالگران بر آمده‌اند.
 
ایران تکذیب نکرده است
سابقه جنجالی شدن دخالت روسیه در انتخابات امریکا به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ برمی گردد که در جریان آن، ۱۲ مأمور اطلاعات نظامی روس به هک کردن شبکه رایانه‌ای هیلاری کلینتون و حزب دموکرات در این کشور و کمک به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ متهم شدند. با این حال، این برای اولین بار است که ایران در این سطح به دخالت در انتخابات امریکا متهم می‌شود. وزارت امور خارجه روسیه دیروز در واکنش به این اتهامات گفته که متهم کردن یکی از شهروندان روسیه در امریکا به توطئه برای دخالت در انتخابات کنگره در ماه نوامبر صرفاً بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه است، ولی تا شب گذشته هیچ مقام ایرانی به بیانیه چهار نهاد اطلاعاتی و امنیتی امریکا واکنش نشان نداد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار