کد خبر: 931225
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
محمدرضا هادیلو
جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های جهان است که زیبایی و افسونگری را باید فقط یک وجه آن در نظر گرفت. اما وجه دیگر این جاده ترافیک طولانی و خسته‌کننده، ترس و دلهره ریزش سنگ و کوه در فصول بارانی و ریزش بهمن در فصل زمستان و حالا هم به گفته رئیس جامعه واحد‌های پذیرایی محور کندوان، نبود زیرساخت در محور‌های مواصلاتی مازندران نقیصه‌ای بزرگ در این مسیر محسوب می‌شود.

حدود ۸۰ سال از تولد جاده ۵۹ می‌گذرد. جاده‌ای که بعد‌ها نام «چالوس» به خود گرفت و حالا به یکی از محور‌های دل انگیز و زیبای جهانی تبدیل شده است.
جاده چالوس که عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را بر پیشانی دارد، در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید. اما امروزه به دلیل متناسب نبودن طراحی قدیمی جاده با حجم بالای تردد و ترافیک و پاره‌ای مسائل فنی دیگر، عبور از این جاده زیبا با ترس و نگرانی و البته خسارات جانی و مالی زیادی همراه است. این خسارات به حدی است که بار‌ها دادستان عمومی و انقلاب استان البرز از انعکاس حوادث ریزش کوه در برخی نقاط و تونل‌های جاده چالوس به دادستانی کل کشور، خواستار دستوری قاطع برای بازسازی و ایمن‌سازی آن برای جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی بیشتر به شهروندان شده است. در کنار این مشکلات حالا رئیس جامعه واحد‌های پذیرایی محور کندوان هم نبود زیرساخت در محور‌های مواصلاتی مازندران را نقیصه‌ای بزرگ برای این مسیر عنوان کرده است. حمید میردار سلطانی محور کندوان را یکی از شاهراه‌های ارتباطی به استان معرفی کرده و با بیان مشکلات تعریض این محور، می‌گوید: «به دلیل عملیات احداث محور آزادراه تهران- شمال، محور کندوان مغفول مانده و علت عدم تعریض و ساماندهی این محور از سوی مسئولان، احداث آزاد راه عنوان شده است.»

تعطیلات و معضلات
کافی است یک روز تعطیل در هفته وجود داشته باشد تا ازدحام و ترافیک خودرو ساعت‌ها جاده چالوس را ببندد و پلیس مجبور شود تا مسیر را یک طرفه اعلام کند. با این تفاسیر و با وجود ورود سالانه میلیون‌ها مسافر و گردشگر به مازندران از این مسیر، همچنان مشکلات ترافیکی و عبور و مرور در محور‌های پرتردد استان مشکل مردم مازندران و مسافران است. معظلی که نیاز به بازنگری در زیرساخت‌های ارتباطی را به شدت بالا برده است. در همین رابطه و با توجه به نیاز‌های ضروری در این مسیر، رئیس جامعه واحد‌های پذیرایی محور کندوان به کمبود سرویس‌های بهداشتی در این محور و عدم نظارت مستمر بر واحد‌های پذیرایی از سوی وزارت بهداشت، اشاره کرده و می‌گوید: «علاوه بر ترافیک پر حجم، این نقایص ضربه بزرگی به صنعت گردشگری در مازندران وارد آورده و موجب دلسردی و عدم تمایل مسافران برای حضور در این استان خواهد شد.»

زیبایی‌های جاده چالوس آنقدر زیاد است که حتی گروهی معتقدند این محور زیباترین جاده دنیاست. تونل کندوان، تونلی است در طول جاده چالوس که شهرستان کرج را به شهرستان چالوس وصل می‌کند. این تونل در ارتفاعات ۲۷۰۰ متری کندوان و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس حفر شده است. تونل کندوان همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در همان حوالی ساکن بودند و مایحتاج خوراکی کارگران را تأمین می‌کردند، تونل کندوان نام گرفت. پخت و فروش انواع آش همانند آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی در حاشیه جاده چالوس - کرج مخصوصاً در نزدیکی تونل کندوان توسط دستفروش‌ها و رستوران‌ها رواج دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این جاده محسوب می‌شود.

به هرحال هم اکنون مهم‌ترین مشکلات جاده چالوس ریزش کوه در برخی نقاط، متناسب نبودن عرض جاده با حجم ترافیک موجود به ویژه در اواخر هفته، خطر سیلابی شدن جاده با طغیان رودخانه در مواقع بارندگی و فرسوده بودن آسفالت برخی نقاط جاده است که تنها انتظار مردم و ساکنان این منطقه از ایران، این است که با حفظ تمام زیبایی‌ها، مشکلات و معضلات هر چه زودتر برطرف شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار