کد خبر: 931090
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
در نشست خبري اولين کنگره ملي خانواده عنوان شد
نشست خبري اولين کنگره ملي خانواده در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد و سخنرانان با بررسي مسائل و آسيب هاي پيش روي خانواده ها به تشريح موضوعات مطروحه پرداختند.

محمد رضا هاديلو

رضا رویت مدیر عامل بنیاد ملی خانواده در نشست خبری اولین کنگره ملی خانواده، با بيان اينکه در اين کنگره در تهران، ۷۰۰ مجموعه مردمی گرد هم می آیند، گفت: هرگاه پای مردم در میان باشد، مشکل رفع شده ای باقی نمی ماند و بزرگترین بحران ها با حضور مردم مرتفع شده است. نمونه آن دفاع مقدس است که با وجود هجوم سراسری و بین المللی، با حضور مردم و البته ساماندهی آنها رفع شد و به پیروزی انجامید.

وی افزود: هرکجا مسئله جدی وجود داشته باشد مردم دست در دست حاکمیت می گذارند و موضوع حل می شود.

رویت با بیان اینکه حوزه خانواده با مسائل و آسیب هایی روبروست، تصریح کرد: واقعیت این است که ما در بعضی حوزه ها، دارای آسیب های جدی هستیم. به نظر می رسد این حوزه هم اگر بخواهیم مسائلش به درستی رفع شود چاره ای جز این نیست که مردم ورود جدی داشته باشند.

مدیر عامل بنیاد ملی خانواده با اشاره به اینکه هر کجا یک اتفاق خوب در حوزه خانواده می افتد، یک سر آن مردم و مجموعه های مردم نهاد قرار دارند، اظهار داشت: امروز در شیراز، یزد، اصفهان، شمال کشور و غیره شاهد حرکت های بسیار جدی مردمی در حوزه خانواده هستیم. هر کجا موفقیتی می بینیم یک بال و بازوی آن مردم هستند که به کمک حاکمیت آمده اند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور در حوزه خانواده به درستی ورود پیدا کرده است، یادآور شد: قوه قضائیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی خانواده همه به میدان آمده اند تا اولین کنگره بنیاد ملی خانواده که متشکل از گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد است، تشکیل شود.

اين مسئول با اشاره به اين مطلب که بیش از ۷۰۰ مجموعه مردمی در این کنگره گرد هم می آیند، گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره در وهله اول شناسایی ظرفیت های مردمی است. محورها و ظرفیت ها و نوع فعالیت ها و توان سازمان های مردم نهاد به صورت اجمالی شناسایی شده و در گام بعدی این توانایی ها معرفی خواهد شد تا دستگاه های مرتبط و بهترین، فعال ترین و باسابقه ترین مجموعه های مردمی در نمایشگاهی که در جنب کنگره شکل می گیرد، معرفی شود.

رویت تصریح کرد: در نهایت شاهد یک هم افزایی خواهیم بود که هم دستگاه های دولتی از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد استفاده کنند و بالعکس. اگر نیاز به استفاده از ظرفیتی وجود داشت، محقق شود ضمن اینکه ما در این گردهمایی شاهد انتقال تجربیات سازمان های مردم نهاد نیز خواهیم بود.

 

*  بررسی مهمترین آسیب های حوزه خانواده

دبیر علمی اولین کنگره خانواده گفت: در اولین کنگره ملی خانواده، مهمترین مسائل و آسیب های این حوزه مورد بررسی قرار می گیرد.

سید فضه حسینی ادامه داد: بنیاد ملی خانواده، وزارت کشور، وزارت ورزش و قوه قضائیه سالهاست که در بحث خانواده ورود پیدا کرده اندو همه آنها در حوزه آسیب های اجتماعی و مسائل مبتلا به خانواده، مسائل را احصاء کرده اند.

دانش آموخته دکترای حقوق زن در اسلام دانشگاه تربیت مدرس افزود: قرار است در اولین کنگره ملی خانواده، بخشی از این مسئله شناسی که برای جامعه قابل ارائه است، رونمایی شود.

حسینی ادامه داد: گام اول در هر تحقیق، مسئله شناسی است و اطلاعاتی که در حدود دو سال گذشته فراهم شده، فرصت مناسبی است که به بررسی آنها بپردازیم. ما همچنین پرسشنامه ای تهیه کردیم که می تواند برای تحقیقات آتی بسیار مفید باشد.

دبیر علمی اولین کنگره خانواده یادآور شد: ما امسال گام اول را برداشته ایم و قرار است دبیرخانه دائمی دایر شود. مهمترین آسیب هایی که در کشور وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد و از تئوری خارج و عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: ما سازمان های مردم نهاد را دخیل کرده ایم و اولین کنگره با شناسایی دقیق مهمترین سازمان های مردم نهاد و دعوت از آنها برگزار می شود.

حسینی با اشاره به دعوت از ۷۰۰ فعال حوزه خانواده، اظهار داشت: با حدود ۱۰ هزار فعال عرصه خانواده مصاحبه شده، سطح و نوع فعالیت آنها و غیره معین شده که از بین آنها ۷۰۰ نفر به اولین کنگره دعوت شدند.

دبیر علمی اولین کنگره خانواده  گفت: برای اولین کنگره، پنل های متنوع و متناسب با فعالیت مهمانان طراحی شده. در واقع حدود ۱۰ پنل مشخص شده که متناسب با افراد شرکت کننده در کنگره به سه گروه طبقه بندی شده است.

وی  در مورد مهمترین اهداف این کنگره  اظهار داشت: اهداف مهم این کنگره این بوده که سازمان های مردم نهاد را معرفی کنیم و زمینه ای را فراهم کنیم که آنها با هم به صورت شبکه ای در ارتباط باشند.

حسینی ادامه داد: همچنین تلاش ما این است که این سازمان ها با نهادهای مسئول نیز مرتبط شوند و مسئولان نیز دغدغه های آنان را بشنوند و درعین حال به عنوان بازویی توانمند از آنها استفاده کنند.

 

*  اجراي اولین کنگره ملی خانواده بر اساس نیازهای کشور

معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی گفت: اولین کنگره ملی خانواده بر اساس نیازهای کشور اجرایی می‌شود.

کمال اکبری عنوان کرد: خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است و آنچه برای ما به عنوان جامعه اسلامی مورد نظر است باید خانواده ای پیشرو و استوار داشته باشیم.

وی افزود: امروز در تمام دنیا پیشرفت کشورها از رهگذر خانواده ها اتفاق می افتد و مهمترین رکن تولید و تربیت نسل بشر خانواده است.

اکبری گفت: در نگاه دینی و داشته های قدیمی ما هم توجه ویژه ای به خانواده شده و به فرمایش حضرت پیامبر(ص) هیچ بنایی در اسلام عزیزتر از ازدواج نیست.

وی با اشاره به اولین کنگره ملی خانواده افزود: این کنگره هم بنا بر نیاز کشور طراحی و تدارک دیده شده است و مهمترین کار مد نظر ما در این کنگره فعال سازی نهادهای مردمی  و تشکل های عمومی کشور است و فعالسازی نهادهای مردمی و تشکل های عمومی در موضوعات مورد نیاز و هماهنگ کردن و هماهنگ کردن مداخلات صحیح و دقیق سازمانهای مردم نهاد در امور اجتماعی کشور است.

معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی ادامه داد: امور اجتماعی باید از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد و مردم نسبت به این مسائل حساس تر شوند. در واقع مردم هستند که باید به کنترل آسیب ها و افزایش نشاط و ساماندهی مسائل ورود کند.

وی تاکید کرد: امروز سازمانهای مردم نهاد توانمندی تشکیل شده است که وظیفه ما ساماندهی آنها و استفاده از ظرفیتشان در حل آسیب ها است. در این کنگره هم نگاه ما این است که با هم افزایی و کنار هم قرار گرفتن سازمانهای مردم نهاد بتوانیم از ظرفیت حداکثری آنها بهره مند شویم.

اکبری تصریح کرد: بنیاد ملی خانواده در این حوزه پیشقدم شده و کار و مسئولیت را برعهده گرفته تا با همکاری همه نهادها شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه خانواده باشیم.

معاون مشارکتهای اجتماعی سازمان امور اجتماعی گفت: در این همایش که اولین همایش بزرگ نخبگان و سازمانهای مردم نهاد حوزه خانواده در سطح کشور است، سازمانهای مردمی در موضوع مهمی در کنار هم قرار می گیرند و برای هم افزایی و به اشتراک گذاشتن تجربیات مداخله در امور اجتماعی و ... با هم دیدار می کنند.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به هزار سازمان مردم نهاد قابل توجه در کشور فعالند. در حوزه مشاوره، ازدواج، تهیه مایحتاج و ... و امیدواریم این کنگره بتواند به عنوان سازماندهی کننده به افزایش خدمات و کاهش آسیب ها منجر شود.

اکبری گفت: اگر بخواهیم جامعه ای پویا و با نشاط داشته باشیم شرط آن داشتن خانواده ای پویا و با نشاط است.

لازم به ذکر است اولین کنگره ملی خانواده  ۲۴ و ۲۵ مهرماه از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر با حضور مسئولان کشوری، اساتید دانشگاهی، نخبگان و سازمان های مردم نهاد حوزه خانواده در تالار آئینه، مجتمع آدینه برگزار می شود.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار