کد خبر: 929076
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
سخنان دیروز اعضای اتاق بازرگانی نشان داد که به هیچ‌وجه کارنامه دولت و سخنان اقناعی محمد‌باقر نوبخت برای فعالان بخش خصوصی قانع‌کننده نیست.
مهران ابراهیمیان
«اینجا کلاس درس نیست. ۵۰ درصد ریزش نیروی انسانی داشتیم»، «توهین به شعور فعالان کردید!»، «مردم را دنبال نخود سیاه نفرستید!»، «چطور این همه آشفتگی را در اقتصاد برنامه‌ریزی کردید؟» و .... .
این جملات تند نقد‌هایی بود که اعضای اتاق بازرگانی در جلسه صبحانه کاری با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کردند. جلسه دیروز اتاق بازرگانی با رئیس سازمان برنامه و بودجه پر بود از گلایه‌ها و نقد‌های تند به دولت و تصمیمات خلق‌الساعه و کار به جایی کشید که برخی فعالان اقتصادی تحریم‌های دولت را اثر‌گذار‌تر از ترامپ دانستند.

سخنان دیروز اعضای اتاق بازرگانی نشان داد که به هیچ‌وجه کارنامه دولت و سخنان اقناعی محمد‌باقر نوبخت برای فعالان بخش خصوصی قانع‌کننده نیست.
اتاق بازرگانی معمولاً در نشست‌های شورای گفت‌وگو و در دیدار با اعضای هیئت دولت ملاحظات خاص خود را رعایت می‌کند، اما دیروز ترجیح داد که با نوبخت صریح‌تر سخن بگوید. شاید به دلیل اینکه اعضای اتاق خیلی مستقیم با وی کاری ندارند!

موضوعات مطرح شده چه بود؟
علی دیلمقانیان، عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «جوان» گفت: در جلسه دیروز نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با فعالان اقتصادی موارد مهمی، چون پاسخگو نبودن دولت به مطالبات پیمانکاران، تصمیمات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه، بی‌توجهی به نظر فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنفی در هنگام صدور بخشنامه‌ها و تصمیمات اقتصادی، مشکلات فنی پیمان‌سپاری ارزی و موانع صادرات ایجاد شده فراروی صادرات کالا و خدمات به واسطه تصمیمات غیرکارشناسانه، ثبات نداشتن سیاست‌های اقتصادی دولت و نیز مشکل تولیدکنندگانی که سال قبل با استفاده از خطوط اعتباری خارجی (ریفاینانس) اقدام به واردات مواد‌اولیه و نهاده‌های تولید کرده‌اند، اشاره شد.
وی با گلایه از رفتار دولت افزود: متأسفانه نوبخت بدون آنکه پاسخ مشخصی به موارد مطروحه داشته باشد، به مانند هر زمان دیگر طفره رفت و با ارائه آمار مجهول از افزایش اشتغال و برنامه‌های آتی و بسته‌های حمایتی که هرگز چاره‌ساز مشکلات اقتصادی کشور نبوده به بحث میزان درآمد‌های دولت در شش ماهه گذشته پرداخت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست با تکرار طراحی پنج بسته برای جبران تکانه‌های به وجود آمده در بخش تولید و همچنین حمایت از معیشت خانوار، از عملیاتی شدن سیاست‌های جدید ارزی دولت توسط بانک مرکزی گفت: این روز‌ها در آستانه ورود به دومین مرحله قرار داریم که ترامپ نه‌تن‌ها خود تلاش به تحریم می‌کند، بلکه همه کشور‌ها را تهدید و ترغیب می‌کند که با او در این تحریم غیر‌انسانی، غیر‌اخلاقی و خلاف عرف بین‌الملل همراهی و هماهنگی داشته باشند.

وی افزود: دولت مصمم است از نیمه دوم سال پنج برنامه برای حل مشکلات اقتصادی مردم اجرا کند.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروزه بازار پول دچار تعادل نیست و اثرات آن را در بازار ارز نیز مشاهده می‌کنیم، افزود: بازار سرمایه این روز‌ها شاهد رشد است و می‌توانیم از این بازار به‌عنوان محلی برای سرریز شدن مشکلات بازار پول استفاده کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: بازار کالا سومین بازار است که به دلیل موضوع بازار پول و نقدینگی و مسائل موجود در بازار ارز دچار چالش‌هایی شده که باید به سرعت به آن بپردازیم. بازار چهارم بازار کار است که چیزی در حد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در این بازار وجود دارد؛ هرچند جمعیت شاغل طی سال‌های گذشته افزایش یافته، اما آمار جمعیت بیکاران کاهش نداشته است.

اینجا کلاس درس نیست ۵۰ درصد ریزش داشتیم!
در این جلسه، اما در اعتراض به صحبت‌های نوبخت، اصغر جمعه‌ای یکی از فعالان اقتصادی به نوبخت گفت: آقای نوبخت اینجا کلاس درس نیست، تمام کارخانه‌های ما ۵۰ درصد ریزش نیروی انسانی داشته است و به دنبال بیان این مطلب برخی از حضار در تأیید صحبت‌های این فعال اقتصادی کف زدند. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در ادامه گفت: الان واحد‌های تولیدی ما در معرض اشتغال منفی قرار دارند، بنابراین ما باید خیلی فراتر از آنچه در بودجه و تبصره ۱۸ دیده شده باید احساس خطر کنیم.

چطور این همه آشفتگی را در اقتصاد برنامه‌ریزی کردید؟
رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز در جمله کنایه‌آمیزی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای نوبخت! این چه سازمان برنامه‌ای است که این همه آشفتگی را برای اقتصاد ایران برنامه‌ریزی کرده است؟
وی ادامه داد: شما رئیس سازمان برنامه و بودجه و یکی از سازمان‌های مهم اقتصاد ایران هستید که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور انتظار این نمی‌رفت که بعد از گذشت چهار ماه، وضعیت اقتصادی ایران به این شکل پیش رود، ما که در میدان هستیم جز آشفتگی و بی‌برنامگی چیز دیگری را نمی‌بینیم.

اگر شما نمی‌توانید دولت و بنگاه‌های دولتی را اداره کنید، چطور می‌توانید ۸۰ میلیون نفر را کنترل کنید، این در حالیست که ما انتظار برنامه پنج ساله از شما نداریم، بلکه برای شش ماه آینده به ما برنامه بدهید، اما اگر ریلی هم برای اقتصاد وجود ندارد، به صراحت بگویید تا ما برای کارگران و فرزندان و خانواده خود تدبیر کنیم. ما انتظار امید و تدبیر داشتیم.

توهین به شعور فعالان کردید!
همچنین زبردست یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی ایران خطاب به نوبخت در جلسه اظهار داشت: توهین به شعور فعالان اقتصادی کردید، من شما را نمی‌بخشم. منتسب کردن همه مسائل به دشمن، جای تأسف است و اگر قرار است دولت از محل فروش ارز درآمد کسب کند و بدهی زمان دولت مهر‌ورزی را پرداخت کند که هم او را تطهیر کند و هم فحش برای دولت تدبیر بخرد، این کار برای من بسیار جالب است. وی اظهار داشت: دولت می‌خواهد ارز بفروشد و درآمد چندین میلیاردی جور و بدهی‌های خود را به بانک‌ها و تأمین اجتماعی پرداخت کند و فشار به بخش خصوصی وارد کند و بعد هم شما بگویید اشتغال درست شده است و این مسائل نشان می‌دهد که شما با مسائل کشور بیگانه هستید.

دنبال نخود سیاه نفرستید!
محمد لاهوتى، رئیس کنفدراسیون صادرات نسبت به ممنوعیت صادرات و خود‌تحریمی‌ها در حضور رئیس برنامه و بودجه گلایه کرد و توضیحات نوبخت را خوشحال‌کننده ندانست، زیر‌ا نوبخت تنها از تحریم‌های خارجی سخن گفته بود، اما از خود تحریمی‌های دولت نه! از این رو گفت: شما از تحریم‌هایی که خودتان اعمال کردید، نگفتید؟!
وی خطاب به نوبخت گفت: باید قبل از صدور بخشنامه نظر بخش خصوصی را بگیرید، نه اینکه بعد از صدور بخشنامه به سراغ اصلاح آن بروید، زیرا این روش فرستادن مردم به دنبال نخود سیاه است.

لاهوتی در ادامه با رد ادعای افزایش اشتغال نوبخت گفت: اشتغال با کدام تولید افزایش یافته است؟ ما که در شهرک‌های صنعی و تولیدات خودمان شاهد کاهش فعالیت هستیم. آیا اشتغال با قوانین متعدد و ممنوعیت‌های صادراتی که شبانه صادر می‌شود، ایجاد شده یا با خرید کالای مورد‌نیاز کارخانه‌ها با نرخ ارز ۱۸ هزار تومان و اجبار در واگذار کردن ارز محصولات صادراتی با قیمت ۸ هزار تومان در نیما؟
وی افزود: حتی ترامپ برای ما سه ماه فرجه گذاشت، ولی شما یک شبه صادرات را بدون توجه به تعهدات صادرکنندگان ممنوع می‌کنید.

دولت شما بیشتر از ترامپ به اقتصاد کشور ضربه زد
یک صادرکننده نمونه نیز خطاب به نوبخت گفت: دولت شما بیشتر از ترامپ به اقتصاد کشور ضربه زد! به گزارش فارس فرشچیان از اتحادیه صادرکنندگان نمونه کشور افزود: یک بار صادقانه باید سیاسی‌گری را کنار بگذاریم و واقعیت را ببینیم. هدف امروز صادرات ما است، هدف امروز تولید کشور و اشتغال است؛ این در حالیست که اکنون ایجاد اشتغال برای قاچاقچی و پیله‌ور شده است؛ اکنون صادرات دچار مشکل است و صادرکنندگان نمی‌توانند ارز خود را هم قیمت پتروشیمی که رانت خوراک ارزان می‌گیرد، به سامانه نیما بدهند. وی گفت: ضربه به اقتصاد کشور نیازی به ترامپ و ترامپ‌ها ندارد؛ چراکه دولت شرایطی را فراهم کرده که خودتحریمی بیش از تحریم امریکا اقتصاد را دچار مشکل کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در پاسخ به برخی منتقدان اظهار داشت: من به هیچ وجه از مسئولیت عمومی و مشترک فرار نمی‌کنم، اما اگر بخواهم در این جلسه همه مشکلات جهان بشریت را حل کنم، نمی‌شود و بنابراین باید به مسائل دستور جلسه پرداخت. وی افزود: همچنین مسائلی که در این جلسه مطرح شده حتماً آن‌ها را به دولت ارائه می‌کنم.

دولت هیچ عایدی از افزایش نرخ ارز نداشته است
معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در پاسخ به بحث مطرح شده درباره افزایش نرخ ارز برای افزایش درآمد دولت گفت: سازمان برنامه و بودجه از محل افزایش نرخ ارز ریالی عایدی نداشته و سهم ارز دولت از فروش نفت صرفاً برای کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو هزینه می‌شود.

حمید پورمحمدی گفت: درآمد ارزی سه مؤلفه دارد آنچه نفت صادر می‌شود ۳۲ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و ۵/ ۱۴ درصد سهم نفت هم هیچ ارتباطی به دولت ندارد و حدود ۵۳ درصد سهم دولت است که سهم دولت از ابتدای امسال تاکنون اگرچه هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ میزان صادرات از پیش‌بینی بودجه بالاتر بوده، اما تمام منابعی که به دست آمده است برای حمایت از مردم صرف کالا‌های اساسی شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
اقای نوبخت " برنامه ریزی های شما در مدت 5سال در دولت کنونی " نشان می دهد شما ناکارآمد بودید
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
این....فجایع نشان داده. .و نشان میدهد. باید قدر ...دولت احمدی نژاد. میدانستیم
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
برخی نفوذی ها خواسته دشمن را در امور اقتصادی حتی بیشتر ازخواسته آنها اجرا کردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار