کد خبر: 916313
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
تهدیدی که به هدف خورد
در همان گیر‌و‌داری که رئیس‌جمهور پر ادعای آمریکا در توئیت خود گلایه کرد وعده‌های عربستان برای افزایش نفت تحقق نیافته و قیمت آن دارد سر به فلک می‌کشد، حسن روحانی در جریان سفر به سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چراکه اصلا معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و آن‌وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما می‌توانید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»
جوان آنلاین: در همان گیر‌و‌داری که رئیس‌جمهور پر ادعای آمریکا در توئیت خود گلایه کرد وعده‌های عربستان برای افزایش نفت تحقق نیافته و قیمت آن دارد سر به فلک می‌کشد، حسن روحانی در جریان سفر به سوئیس گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چراکه اصلا معنی ندارد نفت ایران صادر نشود و آن‌وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما می‌توانید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

به دنبال این اظهارات، سردار سلیمانی در نامه‌ای از حسن روحانی بر این تهدید مهر تایید زد و نوشت: «آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی‌بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.»  حمایت سردار سلیمانی که مهم‌ترین فرمانده نظامی منطقه است و برای غرب، مایه هراس و سمبل قدرت ایران، موجب شد تا تکاپویی در میان تحلیلگران غربی به راه بیفتد و بفهمند سخن روحانی، بازی سیاسی و تهدیدی توخالی نیست، بلکه هشدار قطعی جمهوری اسلامی است.

اهمیت تنگه هرمز

رویترز در این باره می‌نویسد: «براساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2016، روزانه 18.5  میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور کرده است که نسبت به سال 2015 افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد و رکورد محسوب می‌شود؛ این رقم 30 درصد تمامی ترانزیت نفت در جهان از طریق دریا را شامل می‌شود.»

براساس بررسی موسسه تحلیل آمارهای نفتی «ورتکسا»، محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ترانزیت شده از طریق تنگه هرمز در سال 2017 روزانه 17.2  میلیون بشکه و این رقم تنها در نیمه نخست سال 2018 روزانه به 17.4  میلیون بشکه رسیده است. بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده می‌شود. همچنین این آبراه، مسیر عبور تمامی ال ان جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است... عربستان و امارات تلاش کرده‌اند تا با احداث خط لوله‌های جایگزین این تنگه را دور بزنند، اما آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که این اقدامات موفق نبوده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در واکنش به تهدید ایران نیز نوشت: «یک‌سوم جابه‌جایی دریایی نفت از طریق این تنگه عبور می‌کند و تنگه هرمز یکی از استراتژیک‌ترین پیوندهای تولید‌کنندگان نفت خام در خاورمیانه با بازارهای آسیا، اروپا، شمال‌آفریقا و فراتر از آن است.»

هراس جهان از پیامدهای بستن تنگه هرمز

 پایگاه «اویل پرایس» در واکنش به اظهارات اخیر می‌نویسد: «هیچ تهدید مستقیمی انجام نگرفته، اما بستن تنگه هرمز برای همه دارای اهمیت استراتژیک است. تهدید ایران به بستن این تنگه موضوع جدیدی نیست. در زمان جنگ معروف به «جنگ تانکرها» (۱۹۸۰-۱۹۸۸) ایران همین تهدید را مطرح کرده و حتی به‌طور موقتی این تنگه را مسدود کرد. نیروهای دریایی غرب قادر به جلوگیری از چنین اقدامی هستند، اما تعداد بی‌شماری تانکر و کشتی‌های حمل‌ونقلی در این دوره تحت تاثیر قرار گرفتند.»

به گزارش این رسانه، در دهه اخیر، رویارویی‌های نظامی زیادی در این منطقه اتفاق افتاده و اغلب بین ناوهای گشت‌زنی آمریکایی در خلیج‌فارس و کشتی‌های سپاه بوده است. کشتی‌های سپاه... به سختی ردیابی شده و با توجه به سرعت نسبتا بالای‌شان می‌توانند به هرجایی بروند. (از همین رو) قابلیت‌های نیروی دریایی سپاه نباید دست‌کم گرفته شود. آنها نزدیک به ۲۵۰۰۰ پرسنل دارند و با ناوهای معمولی ایرانی که دارای هفت ناوچه و ۳۲ موشک پرسرعت روی عرشه است، ترکیب شده و همگی دارای موشک دوربرد «نور C-۸۰۲» است. منطقه عملیاتی اصلی نیروی دریایی سپاه، اطراف تنگه هرمز و پایگاه‌های آنها در خلیج فارس واقع شده است.

خبرگزاری الجزیره نیز تاثیر این تهدیدات بر بازارهای جهانی را مهم ارزیابی کرد و نوشت: «متخصصان ایران می‌گویند که این درگیری‌های لفظی میان تهران و واشنگتن از افزایش تنش‌ها میان دو کشور در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا حکایت دارد و اشاره به بستن تنگه هرمز می‌تواند بر بازار انرژی جهانی تاثیر بگذارد.» به گزارش این رسانه قطری، سالانه 3.7 میلیارد فوت مکعب از گاز مایع قطر از طریق تنگه هرمز به جهان صادر می‌شود که30 درصد از مصرف جهانی است.

الی گرانمایه، تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در گفت‌وگو با گاردین بر اهمیت تهدید ایران تاکید دارد و می‌گوید: «برجام برای ایران تنها یک توافق هسته‌ای برای مشارکت اقتصادی با جهان نبود بلکه یک توافق امنیتی و سیاسی نیز محسوب می‌شود. روحانی در روزهای اخیر به غرب این پیام را داد که صادرات نفت و سهم این کشور در بازار جهانی خط قرمز ایران است و اگر ترامپ تهدید خود برای اعمال فشار علیه صادرات نفت ایران را عملی کند، تهران نیز علیه آمریکا اقدام می‌کند و قیمت نفت در بازارهای جهانی را بالا می‌برد. این مساله امنیت ملی است که به‌شدت مورد حمایت جمهوری اسلامی است.»

چرا این‌بار فرق دارد

رسانه‌های غرب در انعکاس تهدید ایران درخصوص تنگه هرمز اشاره کرده‌اند که ایران در دوره‌های پیشین نیز تهدید کرده بود تنگه هرمز را می‌بندد، اما این اتفاق حتی در زمان اوباما که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود، تحقق نیافت. اما این بار موضوع فرق دارد. اندیشکده آمریکایی استراتفور در این باره می‌نویسد: «تفاوت بین حالا و دفعات قبلی این است که دولت فعلی آمریکا به‌شدت بر سیاست‌های ضد ایرانی در خاورمیانه متمرکز شده است و در تلاش است تا با متحدان خود و اسرائیل و عربستان ائتلافی بسازد که اولویت آن (مقابله با) ایران است، در حالی که دولت پیشین چنین رویکرد آشکاری نداشت.»

این اندیشکده، بستن تنگه هرمز را سرسخت‌ترین گزینه ایران علیه آمریکا می‌خواند و هشدار می‌دهد چنین اقدامی می‌تواند به جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه بینجامد، چراکه به‌طور بی‌سابقه‌ای بازار نفت و خطوط انتقال جهانی را مختل خواهد کرد.
 

غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
said
|
Switzerland
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
سلام. عزیزان اینکه عده ای میگویند در صورت بسته شدن تنگه هرمز جنگ میشود حرفی مضحک است . زیرا عواقب اقتصادی ٫ مالی و سیاسی بسته شدن تنگه هرمزانچنان وسیع است که غرب توان مقابله در برابر این چنین حرکتی را حتا برای یک ماه ندارد چه برسد به زمان بیشتر و انهم نابودی تمام سکوهای نفتی و گازی منطقه توسط ایران . فقط در صورت نابودی ده درصد از نفت کشهای موجود ٫ قیمت نفت از ۱۵۰ دلار عبور میکند..
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
باسلام
تنگه هرمز یکی از آبراههای استراتژیک دنیاست که بطور طبیعی جزء سرزمین ایران اسلامی قرار داشته و دارد و از لحاظ امنیتی در دستان توانمند ایران اسلامی بوده ، هست و خواهد بود .
این تنگه استراتژیک تا زمانی در اختیار همگان قرار دارد که مخل نظم و امنیت منطقه نبوده و کشورهای منطقه بتوانند بطور طبیعی و بدور از هرگونه تحرکی که بنفع دشمنان و استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ ، امریکای جهانخوار و اعوان انصار و اذنابش باشد از آن استفاده نمایند .
اما اگر روزی و روزگاری امنیت این تنگه استراتژیک ، که برای دنیا اهمیت فوق العاده را داراست به هر شکل ممکن مختل بشود ؛ نه کشورهای منطقه چنین وضعی برایشان قابل قبول و تحمل است و نه جمهوری اسلامی زیر بار اینگونه شرائط خواهد رفت ؛ حتی اگر بعضی از کشورهای سر سپرده حاشیه خلیج فارس بخواهند با استکبار جهانی همراهی و همنوایی داشته باشند ؛ قطعا نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل این حرکت شوم ایستاده و اجازه نخواهد داد که امنیت این تنگه استراتژیک مختل گردد .
استفاده برای عموم تا موقعی آزاد است که امنیت صد در صدی آن به هر شکل ممکن حفظ شود .
با توجه به بیشترین ساحلی که ایران در این تنگه دارا میباشد ؛ بطور طبیعی بیشترین تأثیر را نیز بر آن خواهد داشت .

خلیج همیشه فارس .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
اگر هم جنگ بشود بازنده این جنگ غرب مخصوصا" آمریکاست ما را ازجنگ نترسانید ما تجربه 8سال جنگ عزتمندانه با غرب بویژه آمریکا را داریم که دیکتاتور منطقه صدام را با انواع سلاحهایی کشتار جمعی تجهیز نمودند وهیچ غلطی نتوانستند بکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
خوب جنگ بشود جنگ برای همین روزهاست چهل سال است که یک کشور را با تحریم وهشت سال جنگ تحمیلی درتنگنا قراردادنداین نامردها اساسی ترین نیاز مردم دارو راتحریم میکننداین حیوانات رذل وآشغالهایی پر رو میگویند نباید نفت ایران صادرشود درحالیکه نفت وتنگه ی هرمز دردستان ماست
ی گل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
0
0
دیگی واسه ما نجوشه میخام .....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار