کد خبر: 916239
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
در آخرین کتاب منتشره نشر معارف بررسی شد
دیپلماسی به عنوان مهم‌ترین سامان هر دولت در عرصه بین‌الملل که تبلور اندیشه‌ها و ارزش‌های هر دولت در سطح جهانی است، از پیچیده‌ترین بخش‌های علوم سیاسی به شمار می‌رود. اما در اکثر پژوهش‌های این حوزه، بدون پرداختن به اندیشه صرفاً به لایه‌های بیرونی این علم پرداخته می‌شود.
دیپلماسی به عنوان مهم‌ترین سامان هر دولت در عرصه بین‌الملل که تبلور اندیشه‌ها و ارزش‌های هر دولت در سطح جهانی است، از پیچیده‌ترین بخش‌های علوم سیاسی به شمار می‌رود. اما در اکثر پژوهش‌های این حوزه، بدون پرداختن به اندیشه صرفاً به لایه‌های بیرونی این علم پرداخته می‌شود. در این اثر تلاش گردیده است، دیپلماسی مبتنی بر اندیشه امام خمینی، به عنوان یک اندیشمند سیاسی برجسته معاصر در عرصه بین‌الملل، تبیین گردد. پژوهش حاضر تلاش می‌نماید فراتر از کلیات و چارچوب‌های سیاست خارجی متعارف، به دیپلماسی در اندیشه امام خمینی دست یابد.
کتاب «دیپلماسی امام خمینی (ره)» از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است: چیستی دیپلماسی در اندیشه امام خمینی، منابع دیپلماسی در اندیشه امام خمینی، انواع، سطوح، ابزار‌ها و ابعاد دیپلماسی در اندیشه امام خمینی، دیپلمات‌ها و سازمان‌های دیپلماسی در اندیشه امام خمینی و اهداف دیپلماسی در اندیشه امام خمینی. در بخشی از این کتاب آمده است: «امام خمینی در مقابل دو گفتمان لیبرالیسم و کمونیسم، گفتمان «اسلام ناب» را مطرح نمود. «آلوین تافلر» در کتاب «جابه‌جایی قدرت» اشاره می‌کند: «کار بزرگ (امام) خمینی این بود که برای اولین بار، یک نفر، غرب را با تمامی محتویاتش نادیده گرفت و به جای اینکه بنشیند و با ما به صورت جداگانه وارد بحث شود، در کل همه ما را دور زد.» و اساساً «انقلاب ایران به رهبری (امام) خمینی با توسل به ایدئولوژی خود توانسته است هشدار و زنگ خطری را برای نظم حاکم بر جهان و قدرت ‏های سیستم بین ‏المللی به وجود بیاورد.» این سخن، گزارشی از واقعیت گفتمان بین ‏المللی انقلاب اسلامی است. گفتمان امام نه تنها در عرصه دین، بلکه در عرصه سیاست ‏ورزی، حکومت‏داری، اخلاق‏مداری، آزادی‌خواهی، عدالت‏طلبی، حقوق انسانی، مبارزه با فقر، ظلم و تبعیض، دفاع سرزمینی، خودباوری و... مدل‌ها و تئوری‌هایی ارائه نمود، الگو‌هایی موفق که دنیا را به تحیر واداشت. از جمله این تئوری‌ها، در عرصه سیاست بین‌الملل و به صورت خاص در حوزه «دیپلماسی» نمایان گردید. الگو‌های دیپلماتیک حضرت امام، چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تئوری‏های غربی و شرقی را نقض نمود. از جمله این دگرگونی‌ها، گسترش نفوذ روزافزون «قدرت نرم»، «دیپلماسی عمومی» و «بیداری ملت‌ها» به برکت انقلاب اسلامی ایران بود.»
این اثر تلاش می‌‏کند با مطالعه اندیشه سیاسی امام خمینی و رفتار‌های دیپلماتیک ایشان و با تبیین مبانی اندیشه‌‏ای امام در عرصه دیپلماسی، روش‌‏ها و الگوی دیپلماسی ایشان را به صورت علمی و متدولوژیک تبیین نماید. کتاب «دیپلماسی امام خمینی (ره)» در ۲۲۰ صفحه با قیمت ۱۴ هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است. دفتر نشر معارف تاکنون درباره اندیشه و خاطرات امام خمینی کتاب‌های متعددی از جمله «خط امام: مروری اجمالی بر اندیشه امام خمینی» (حاوی پیام رهبر معظم انقلاب و پیام‌های مهم امام خمینی)، «پژواک ولایت: امام خمینی در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی»، «امام خمینی؛ مردی در انتهای افق» (نوشته دکتر یعقوب توکلی)، «سیره آفتاب؛ خاطرات و زندگی امام خمینی» و «قیام امام حسین (ع) و انقلاب امام خمینی (ره)» منتشر کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر