کد خبر: 915867
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
بولتون: با اسد مشکلی نداریم
ارتش سوریه به یک قدمی مرز اردن رسیده تا پس از هفت سال حاکمیت مرکزی در مناطق جنوبی سوریه اعاده شود و همزمان در واشنگتن نشانه‌ای از تغییر استراتژی امریکا دیده می‌شود که دیگر کاخ سفید به دنبال برکناری بشار اسد نیست بلکه می‌خواهد ایران را از سوریه خارج شود.
ارتش سوریه به یک قدمی مرز اردن رسیده تا پس از هفت سال حاکمیت مرکزی در مناطق جنوبی سوریه اعاده شود و همزمان در واشنگتن نشانه‌ای از تغییر استراتژی امریکا دیده می‌شود که دیگر کاخ سفید به دنبال برکناری بشار اسد نیست بلکه می‌خواهد ایران را از سوریه خارج شود.
تسلیم یا شکست گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه با شتاب زیادی ادامه دارد و نیرو‌های دولتی به پیشروی‌های سریع خود در حومه شرقی درعا ادامه می‌دهند. منابع میدانی با تأکید بر اینکه بیشتر مناطق واقع در ریف شرقی درعا به کنترل دولت سوریه درآمده است، اعلام کردند ارتش سوریه در هشت کیلومتری گذرگاه نصیب در مرز با اردن قرار دارد. در تحولی دیگر، گروه‌های شورشی در شهر «بصری الشام» وارد روند مصالحه با ارتش شده و سلاح‌های خود را زمین گذاشتند. استاندار «درعا» سه شنبه اعلام کرد که خودرو‌های حامل مواد غذایی و دارویی به شهرک‌هایی که به توافقات مصالحه پیوسته‌اند، وارد شدند. این امر پس از افراشته شدن پرچم سوریه در شهر داعل در سایه استقرار پلیس نظامی روسیه در این شهر پس از توافق با شبه‌نظامیان در قالب کمیته‌های آشتی است. ارتش سوریه روز دو شنبه نیز شهرک المسیفره واقع در ۲۵ کیلومتری شرق شهر درعا را پس گرفت و به حضور جبهه النصره در آنجا پایان داد. به این ترتیب درگیری‌ها در این شهرک با کشته شدن تعدادی تروریست و فرار مابقی آن‌ها پایان یافت و داعشی‌ها تا روستای کحیل در مجاورت این شهرک تحت تعقیب قرار گرفتند. متحدان دمشق پیشروی‌های ارتش در جنوب را مهم خواندند که عواقب آن فراتر خواهد رفت. علی‌اکبر ولایتی ظهر روز گذشته در دیدار با «عاطف النداف» وزیر آموزش عالی سوریه گفت‌: پیروزی ارتش سوریه در منطقه درعا و جنوب سوریه را مقدمه‌ای برای پیروزی‌های دیگر در شرق فرات علیه امریکا و به نفع سوریه و متحدانش می‌دانیم. دیر یا زود آن‌ها باید از آنجا بروند و شرشان از سر مردم سوریه کم شود.

النصره و داعش متحد شدند
همزمان با رسیدن ارتش سوریه به ورودی شرقی شهرک مهم «طفس»، گروه‌های مسلحی که آشتی ملی را نپذیرفتند، با گروهک «جیش خالد بن الولید» متحد شدند. گروهک جیش خالد بن الولید که در بیعت با داعش است، مناطقی در مثلث مرزی سوریه- اردن- فلسطین اشغالی در جولان را در اختیار دارد. در همین حال، ارتش سوریه دامنه عملیات خود را به سمت ریف غربی درعا گسترش داده و مواضع تروریست‌های جبهه النصره و «جیش خالد بن الولید» را هدف قرار داد. منابع میدانی می‌گویند که ارتش سوریه در این منطقه حلقه محاصره را بر تروریست‌ها تنگ کرده است، به‌ویژه اینکه عناصر تروریستی حاضر در این منطقه به خاطر حمایتی که از سوی رژیم صهیونیستی دریافت می‌کنند به مصالحه و رسیدگی به وضعیت‌شان تن نمی‌دهند؛ لذا عناصر النصره ضمن رد هرگونه توافق با ارتش سوریه در ریف جنوب غربی درعا، به نوعی با داعش متحد شدند. در خصوص مذاکره ارتش سوریه و طرف روس با افراد مسلح نیز گزارش شده است که گروه موسوم به «مدیریت بحران» درعا - نزدیک به معارضان- که در این مذاکرات در کنار افراد مسلح قرار دارد، به خاطر آنچه آن را «پیشنهاد توهین‌آمیز» روسیه می‌نامد، خروج خود را از مذاکرات اعلام کرد.

تغییر استراتژی امریکا
همزمان با پیشروی‌های نیرو‌های ارتش در جنوب مقامات امریکایی از تغییر استراتژی خود در قبال سوریه حرف می‌زنند. جان بولتون، مشاور رئیس‌جمهور امریکا در تغییر موضعی آشکار اعلام کرد کشورش مشکلی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ندارد. وی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به این سؤال که آیا بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در جنگ سوریه پیروز بوده صراحتاً گفت: فکر نکنم اسد مشکل استراتژیک برای ما باشد. وی گفت: مشکل استراتژیک ما ایران است، صحبت فقط درباره تلاش ایران برای توسعه تسلیحات هسته‌ای‌اش نیست بلکه حمایت از سایر اقداماتش در خاورمیانه است. این اظهارات در حالی ایراد شد که امریکا از آغاز درگیری‌ها در سوریه همواره بر برکناری اسد از قدرت پافشاری کرده و وی را مسئول بحران سوریه می‌دانست.

عقب‌نشینی ترکیه از عفرین
«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه شامگاه دو شنبه اعلام کرد که بعد از تشکیل دولت محلی در منطقه «عفرین» طی هفته‌های آینده، نظامیان این کشور از آن خارج خواهند شد. آکسوی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه ترکیه فعلاً و تا زمان ایجاد دولت محلی در عفرین باقی می‌ماند، گفت: ترکیه بعد از آن، شهر را به دست ساکنان اصلی آن سپرده و از منطقه عقب‌نشینی می‌کند. به نوشته نشریه «آرتی گرچک» وی توضیح داد که مردم عفرین، شورای شهر خود را متشکل از اعضای کُرد، ترک و عرب تشکیل داده و نیرو‌های امنیتی و نظامی نیز در حال خروج تدریجی از این منطقه هستند. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که فعلاً نمی‌تواند درباره مدت زمان خروج نیرو‌های این کشور از عفرین صحبت کند. دولت ترکیه ۲۰ دی ۹۶ به بهانه پاکسازی منطقه عفرین در شمال سوریه از وجود شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) عملیاتی را با نام «شاخه زیتون» و با مشارکت ۵ هزار نظامیان ترکیه‌ای و حدود ۱۰ هزار عنصر مسلح از گروهک تروریستی «ارتش آزاد سوریه» آغاز کرد. ارتش ترکیه در تاریخ ۲۷ اسفند و همزمان با پنجاه و هشتمین روز عملیات شاخه زیتون، اعلام کرد که مرکز شهر عفرین را به کنترل خود درآورده و از حضور شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
سلام. عزیزان آمریکا تا تلفات ندهد در سوریه ٫ همچنان گربه خواهد رقصاند . باید گربه هایش را کشت تا دست از سر ملت مظلوم و ستم دیده سوریه بردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار